اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی خبر داد

تولید 5.1 میلیون تن محصولات کشاورزی در آذربایجان‌شرقی / فرآوری 2 میلیون تن محصولات کشاورزی

رئیس جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: 400 واحد فرآوری و بسته‌بندی محصولات کشاورزی در استان فعالیت و میزان فرآوری و بسته‌بندی محصولات کشاورزی از یک میلیون و 600 هزار تن به بیش از 2 میلیون تن افزایش یافته است.

تولید 5.1 میلیون تن محصولات کشاورزی در آذربایجان‌شرقی / فرآوری 2 میلیون تن محصولات کشاورزی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مسعود محمدیان پیش از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران، با بیان اینکه افزایش مهارت و تخصص صادرکنندگان، معرفی بازارهای هدف جدید، بسته‌بندی مناسب و مطلوب کالا، افزایش نرخ ارز، پرداخت تسهیلات به صادرکنندگان، افزایش تقاضا و تقویت فعالیت‌های بازاریابی، جذابیت صدور محصولات کشاورزی برای صادرکنندگان را به نحو قابل توجهی افزایش بخشیده است، افزود: رشد روز افزون صادرات محصولات کشاورزی در سال‌های اخیر بر اثر افزایش صنایع فرآوری و بسته‌بندی و توسعه کمی و کیفی محصولات کشاورزی در استان بوده است.

وی با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی از نظر اراضی با 5.5 درصد اراضی کشور رتبه چهارم کشور را داراست، ادامه داد: این استان از نظر سطح زیرکشت محصولات باغی، رتبه پنجم کشوری را در میان سایر استان‌ها با 120 هزار هکتار و 6.2 تولید محصولات باغی کشور (849 هزار تن) و نیز 6.2 درصد از اراضی زراعی آبی و دیم کشور را با 2 میلیون 661 هزار تن تولید (چهار درصد از کشور) به خود اختصاص داده است.

محمدیان با بیان اینکه استان در سال 91 با تولید 5 میلیون 138 هزار تن محصول در تولید برخی محصولات کشاورزی دارای مزیت نسبی در سطح کشور است، افزود: این استان در تولید زردآلو، پیاز، عدس و یونجه رتبه نخست، گوشت قرمز (64 هزار تن و هفت درصد از کشور)، سیب درختی، انگور، تخم مرغ (با تولید 76 هزار تن و 10 درصد از کشور) و عسل (با  11612 تن و 18درصد از کشور) رتبه دوم، در تولید شیرخام (776 هزار تن و هشت درصد از کشور) و جمعیت دامی(هفت درصد از کشور) رتبه سوم، در تولید سیب زمینی رتبه چهارم و در تولید گوشت مرغ (70 هزار تن)، نخود، بادام و گردو رتبه پنجم کشوری را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: زمینه‌سازی برای صادرات بیشتر، توجه جدی به توسعه صنایع تبدیلی و بسته‌بندی، بازاریابی برای حضور مداوم درکشورهای هدف و ارتقای کیفی محصول از اولویت‌های صادراتی استان است تا بتوان در بازارهای جهانی رقابت داشته و برند کشورمان حضور ماندگار داشته باشد.

محمدیان اضافه کرد: طی سال گذشته با وجود تحریم‌های اعمال شده، روند صادرات محصولات کشاورزی از آذربایجان‌شرقی نه تنها کاهش نیافته، بلکه با افزایش کمی و کیفی نیز مواجه، به نحوی که طبق آمارهای موجود، طی سال 91، بیش از 215 میلیون دلار محصولات کشاورزی به بازارهای 28 کشور جهان ارسال شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: طی سال گذشته، 650 میلیارد ریال تسهیلات کم بهره برای پرداخت به بهره‌برداران در راستای‌ فرآوری محصولات کشاورزی به تصویب رسیده و از این مبلغ، 270 میلیارد ریال برای ایجاد و راه اندازی صنایع فرآوری و بسته بندی محصولات، به متقاضیان پرداخت گردیده است.

محمدیان، با اشاره به مزیت های سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی استان گفت: خاک حاصلخیز، قرارگیری در مسیر جاده ابریشم و محل اتصال خاورمیانه آسیا و اروپا، دسترسی سهل به کشورهای منطقه با جمعیت 300 میلیون نفری، وجود نیروی انسانی آموزش دیده، کارا و با صرفه اقتصادی، هزینه پایین تولید و خدمات عمومی، وجود دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی تحقیقاتی کشاورزی به عنوان تأمین کننده نیروی متخصص از جمله قابلیت‌های استان در زمینه توسعه صنایع تبدیلی، فرآوری و بسته بندی محصولات کشاورزی بشمار می‌آید. 

انتهای پیام/60002/صا40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول