اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شبکه دامپزشکی فهرج:

مسئولان خطر انتقال تب کریمه‌کنگو را جدی بگیرند

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: مسئولان خطر انتقال بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه‌کنگو را در فصل گرما جدی گرفته و اعتبار لازم برای تامین سم و نهاده‌های دامی مورد نیاز را در اختیار دامپزشکی قرار دهند.

مسئولان خطر انتقال تب کریمه‌کنگو را جدی بگیرند

مهدی بمان‌دشتی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در فهرج اظهار داشت: انگل‌های خارجی بدن دام عامل انتقال بسیاری از بیماری‌ها بین دام و از دام به انسان هستند و کنه‌ها با آغاز فصل گرما گسترش می‌یابند.

وی افزود: شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج از ابتدای سال تاکنون اقدام به سمپاشی اماکن دامی و بدن دام کرده که در این راستا بالغ بر 40 هزار متر مربع جایگاه، بیش از 43 هزار رأس دام با مصرف حدود 240 لیتر کنه‌زدایی شدند.

بمان‌دشتی بیان داشت: تب خونریزی‌دهنده کریمه‌کنگو یک بیماری حاد ویروسی و قابل انتقال از حیوان به انسان است که فرد به دنبال تماس با دام، خون و ترشحات لاشه دام آلوده، گزش کنه و تماس با خون و ترشحات و نمونه‌های بافتی بیمار آلوده مبتلا می‌شود.

این مسئول افزود: این بیماری در دام علامتی ندارد، اما در انسان در مراحل اولیه با علائمی مشابه سرماخوردگی و در مراحل پیشرفته با خونریزی داخلی، خونریزی لثه، ادرار خونی و... در صورت عدم اقدام به درمان به موقع با مرگ همراه است که میزان مرگ و میر بر اثر ابتلا به بیماری به 30 درصد می‌رسد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گروه‌های پرخطر در معرض این بیماری را دامداران، قصابان، دامپزشکان، کارمندان کشتارگاه‌ها و کارکنان بهداشتی درمانی برشمرد و گفت: علاوه بر آن احتمال ابتلا به این بیماری در همه افراد جامعه وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: از آنجا که مدت زمان دفع عامل بیماری توسط دام تنها یک هفته از زمان آلودگی است در صورت کشتار غیربهداشتی دام توسط افراد ناوارد بدون لوازم حفاظتی، بهداشتی و در اماکن عمومی و منازل ویروس عامل بیماری سریعاً به افراد منتقل می‌شود.

بمان‌دشتی بر رعایت بهداشت دام و دامداری‌ها، جلوگیری از حمل و نقل غیرمجاز دام، نظارت بر کشتار بهداشتی دام، عدم ذبح دام در معابر عمومی، اجتناب از خرید گوشت‌های بازرسی نشده و بدون مهر دامپزشکی، نگهداری گوشت به مدت 24 تا 48 ساعت قبل از مصرف در یخچال و همکاری دامداران با ماموران دامپزشکی در امر تسهیل عملیات سمپاشی دامداری‌ها به منظور جلوگیری از انتشار بیماری تاکید کرد.

این مسئول از مسئولان استانی و شهرستان خواست با توجه به آغاز فصل گرما، هجوم و گسترش انگل‌های خارجی به ویژه کنه‌ها در دامداری‌ها و لزوم سمپاشی توأم دام و دامداری در مبارزه با انگل‌های خارجی اعتبار لازم برای تامین سم و نهاده‌های دامی مورد نیاز شهرستان در اختیار دامپزشکی گذاشته شود.

انتهای پیام/80013/ن30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول