اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست دامپزشکی زرند:

کشتار قاچاقی دام موجب شیوع بیماری‌های خطرناک می‌شود

سرپرست شبکه دامپزشکی زرند گفت: انجام کشتارهای قاچاقی دام موجب شیوع بیماری‌های خطرناک و کشنده‌ای مانند تب کریمه‌کنگو می‌شود.

کشتار قاچاقی دام موجب شیوع بیماری‌های خطرناک می‌شود

علیرضا سلطانی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زرند اظهار داشت: ذبح غیر بهداشتی دام و تماس با خون و ترشحات دام آلوده از مهمترین عوامل ابتلا به بیماری تب کریمه‌کنگو است.

وی افزود: تب خونریزی‌دهنده کریمه‌کنگو بیماری حاد ویروسی خونریزی‌دهنده قابل انتقال از حیوان به انسان است که فرد به دنبال تماس با دام آلوده، خون و ترشحات دام آلوده و گزش به کنه مبتلا می‌شود.

سرپرست شبکه دامپزشکی زرند بیماری تب کریمه‌کنگو در دام علامت ویژه‌ای ندارد و اما در انسان در مراحل اولیه با علائمی مانند سرماخوردگی و در مراحل پیشرفته با خونریزی داخلی، خونریزی لثه، خونریزی بینی و در صورت درمان نشدن به موقع با مرگ همراه است.

سلطانی گروه‌های پر خطر در معرض این بیماری را شامل دامداران، دامپزشکان، قصابان، سلاخان و کارکنان بهداشتی درمانی «پزشک و پرستار» ذکر کرد و بیان داشت: علاوه بر آن احتمال ابتلا به این بیماری در تمام افراد جامعه وجود دارد.

وی تصریح کرد: اگر دام آلوده در زمان عود بیماری ذبح شود و در کنار آن سلاخ هم وسایل حفاظت شخصی نظیر دستکش را نداشته باشد با ایجاد جراحت در حین کار ویروس سریعا منتقل می‌شود به همین علت دام باید در کشتارگاه و زیر نظر بازرس بهداشتی کشتار شود.

این مسئول بر توجه و نظارت بر عدم ذبح دام در معابر عمومی و اجتناب از خرید گوشت‌های بازرسی نشده و بدون مهر و لیبل دامپزشکی «کشتار قاچاق» به منظور جلوگیری از انتشار بیماری تاکید کرد و افزود: امیدواریم با همکاری شهرداری به زودی شاهد ایجاد اتاق پیش سردکن در محل کشتارگاه دام شهرستان زرند برای سالم‌سازی گوشت‌های استحصالی باشیم.

سلطانی از شهروندان درخواست کرد که گوشت مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و تحت نظارت دامپزشکی تهیه و برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری گوشت‌ها را 24 ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد نگهداری و سپس مصرف کنند.

انتهای پیام/80022/ر30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول