اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دامپزشکی فهرج:

بیماری تب 3‌ روزه در فهرج مشاهده نشد

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: هیچ موردی از بیماری تب 3 ‌روزه «BEF» دام در شهرستان فهرج مشاهده نشده است.

بیماری تب 3‌ روزه در فهرج مشاهده نشد

مهدی بمان‌دشتی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در فهرج اظهار داشت: بیماری تب سه‌روزه که با نام‌های تب بی‌دوام گاوی، تب گذرای گاوی،BEF و .... نامگذاری می‌شود یک بیماری ویروسی است با همه‌گیری بالا، اما غیرواگیر که توسط حشرات منتقل و صرفا در گاو و گاومیش دیده می‌شود که تاکنون هیچ موردی از این بیماری در شهرستان فهرج مشاهده نشده است.

وی بیان کرد: بیماری BEF یک بیماری عفونی و غیرمسری است که تماس با ترشحات و وسایل آلوده، نقل و انتقال دام، گوشت دام آلوده «ویروس در PH حدود پنج غیرفعال می‌شود» و هیچ نقشی در گسترش بیماری ندارند و تنها راه انتقال آن حشرات هستند که تاکنون گونه خاصی از حشرات ناقل شناسایی نشده است.

بمان‌دشتی افزود: دوره کمون بیماری دو تا چهار روز و گاهی تا 10 روز به طول می‌انجامد، اما اوج ویرمی 24 ساعت قبل از بروز تب است.

این مسئول ابراز داشت: این بیماری در گاوهای شیری و گاوهای نر با شرایط بدنی مناسب دیده می‌شود و در گروه سنی شش ماهگی تا دو سالگی بیشترین موارد ابتلا مشاهده شده است.

بمان‌دشتی گفت: این بیماری با علائمی چون تب ناگهانی، قطع اشتها، کاهش تولید شیر، افزایش تنفس و ضربان قلب، ترشحات غلیظ از چشم و بینی، لرزش عضلانی، جمود شدید عضلات و مفاصل، لنگش و ... همراه است.

وی با بیان اینکه میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری کمتر از یک درصد است، ابراز داشت: این بیماری در فصل تابستان بروز کرده و در بیشتر موارد بهبودی دام در مدت زمان سه تا پنج روز حاصل می‌شود و تحریک و وارد کردن استرس به دام این بیماری را تشدید می‌کند.

انتهای پیام/80013/ی30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول