اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دامپزشکی رابر مطرح کرد

افزایش میزان ابتلا به بیماری‌های مشترک در فصل گرما

رئیس شبکه دامپزشکی رابر گفت: در فصل گرم به دلیل افزایش گرما و تکثیر عوامل بیماری‌زا و افزایش فعالیت برخی ناقلان بیماری امکان ابتلا به بیماری‌های مشترک به ویژه بیماری تب مالت و تب کریمه‌کنگو افزایش می‌یابد.

افزایش میزان ابتلا به بیماری‌های مشترک در فصل گرما

فاطمه موحدی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در رابر اظهار داشت: بیماری بروسلوز یا تب مالت یکی از شایع‌ترین و مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که از طریق تماس مستقیم با خون، ترشحات رحمی دام آلوده و مصرف فرآورده‌های خام آلوده به انسان منتقل می‌شود و در صورت تشخیص بیماری دام بیمار از چرخه تولید حذف می‌شود.

وی بیان داشت: در فصل گرم به دلیل افزایش گرما و مساعد شدن شرایط رشد و تکثیر عوامل بیماری‌زا و افزایش فعالیت برخی ناقلان بیماری امکان ابتلا به بیماری‌های مشترک به ویژه بیماری تب مالت و تب کریمه‌کنگو افزایش می‌یابد.

وی خاطر نشان کرد: فصل بهار و تابستان فصل زایمان و شیر دادن دام‌ها است و به دلیل افزایش مصرف لبنیات به ویژه بستنی در این فصل و تمایل مسافران به سفر کردن به مناطق روستایی و مصرف محصولات غیرپاستوریزه احتمال همه‌گیری تب مالت هم بیشتر می‌‌شود.

موحدی گفت: برای پیشگیری از بیماری باید از مصرف شیر غیرپاستوریزه، پنیر و سایر لبنیات و گوشت‌های تایید نشده پرهیز کرد و هنگام تماس با حیوانات یا گوشت و سایر محصولات باید از وسایل محافظتی مانند دست‌کش، محافظ چشم، پیش‌بند و ... استفاده کرد.

وی تصریح کرد: شبکه دامپزشکی شهرستان رابر در حال حاضر به منظور پیشگیری از مبتلا شدن دام‌های منطقه و با همکاری بخش خصوصی اقدام به واکسیناسیون رایگان دام‌ها علیه این بیماری کرده و از دامداران منطقه خواست که با اکیپ‌های واکسیناسیون اعزامی به منطقه نهایت همکاری را داشته باشند.

موحدی گفت: افراد از خرید فرآورده‌های لبنی بدون تاییدیه دامپزشکی و شیر غیر پاستوریزه جدا خودداری کنند و برای خرید بستنی بهتر است از فروشگاه‌های معتبر اقدام شود.

انتهای پیام/2446/و20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول