اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

زمانی که تمجید جای واقعیت‌ها را می‌گیرد

روابط عمومی محرم رسانه یا نامحرم

روابط عمومی‌ها به عنوان رکن رکین اطلاع‌رسانی در تعامل با رسانه‌ها باید محرم باشند نه اینکه بخواهند با رفتارهای متناقض با اهداف رسانه‌ای حرکتی ناصحیح و نامربوط داشته باشند.

روابط عمومی محرم رسانه یا نامحرم

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در عصری که تعاملات دنیا و ارتباطات جهانی لحظه‌ای و ثانیه‌ای شده است و جهان به یک دهکده کوچک تبدیل شده که به سرعت اخبار و رویدادها منعکس می‌شود جای تاسف است که برخی‌ها همچنان شیوه مدیریت اخبار و افکار عمومی را در ذهن خود می‌پرورانند و فکر می‌کنند با مهندسی کردن در این حوزه می‌توانند نهایت صداقت و اخلاص خود را به مدیر و مسئول مرتبط با حوزه کاری‌شان نشان دهند.

استانداری اردبیل که مادر و مرکز تعاملات و ارتباطات رسانه‌ای با روابط عمومی و حوزه اطلاع‌رسانی به حساب می‌آید اخیراً‌ در حرکتی عجیب در عصر اطلاع‌رسانی و انتشار سریع اخبار به برخی خود سانسوری‌ها و عدم دعوت و اطلاع‌رسانی خبری از طریق رسانه‌های فراگیر و برخورد گزینشی با برخی رسانه‌ها روی آورده است که خود این نشان می‌دهد صاحب منصبان این حوزه در استانداری که باید از ظرفیت بالا، تخصص و مهارتی کافی برخوردار باشند از چنین ابزارهایی بی‌بهره هستند.

این دوستان عزیز باید به خاطر داشته باشند که دیگر دوران توصیه‌پذیری برای انتشار اخبار سفارشی و مدیریت اخبار و افکار عمومی گذشته است در حالی که همچنان این شیوه در بسیاری از دستگاه‌های اجرایی استان مشاهده می‌شود که یک حرکت ناشیانه و ناکار‌آمد در تعامل و همراهی دو سویه با رسانه‌هاست.

اما چرا مدیرکل روابط عمومی استانداری اردبیل این همه از خبر انتشار یافته خبرگزاری فارس در اردبیل آشفته شده دلیل آن بیان واقعیت‌هایی بود که در سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی نمایان شد.

در وهله اول باید گفت که به دعوت روابط عمومی راه و شهرسازی تنها خبرنگار خبرگزاری فارس در اردبیل از بین رسانه‌های استان به همراه سه عکاس پر‌تلاش فارس، مهر و ایسنا راهی سفر چندین ساعته‌ای شدند تا از ابتدای سفر وزیر راه و شهرسازی اخبار را پوشش دهند در حالی که همه رسانه‌ها، خبرنگاران و تلاشگران این عرصه بعد از ماه‌ها تلاش در اطلاع‌رسانی خطیر انتخابات در نهایت خستگی سختی این سفر و انعکاس اخبار آن را به جان خریدند و از اولین ساعات ورود وزیر اقدام به پوشش خبری کردند.

بگذریم از سختی راه و طولانی بودن مسیر در بازدید از قطعات مختلف راه‌آهن اردبیل که در چند تجربه گذشته این سختی و شدت پوشش خبری حضور وزیر و استاندار اردبیل در مسیر راه‌آهن اردبیل خبرنگاران را به شدت معذب کرده است اما خبرنگار خبرگزاری فارس در اردبیل به رغم این سختی‌ها لحظه به لحظه در حال انعکاس اخبار این سفر بوده که به یکباره در وسط سفر وزیر راه و شهرسازی در حالی که با پیمانکار به خاطر تاخیر در اجرای پروژه درگیری لفظی و گله‌مندی شدیدی داشته است سفر خود را نیمه‌تمام گذاشت و در حالی که قرار بود به سئوال خبرنگاران پاسخ گفته و خواسته عکاسان را اجابت کند به یکباره راه سفر را کج کرده و به اردبیل بازگشت تا با پروازی به تهران بازگردد.

در این بین خبرنگار خبرگزاری فارس آنچه را که واقعیت داشته و به چشم دیده است منعکس کرده و به رغم نامهربانی در پاسخ ندادن به سئوالات خبرنگار فارس با وجود تحمل مرارت‌ها و سختی‌ها خبرنگار فارس سعه صدر داشته و تا آخر سفر معاون وزیر راه همراهی کرده و مصاحبه‌ای را با وی انجام داده است که در بین پنج خبر منتشر شده، مدیرکل روابط عمومی استانداری اردبیل تنها با رجوع به خبر «بازگشت وزیر راه از نیمه راه» به دلیل بیان واقعیت‌ها واکنش عجیب و غریبی نشان داده و خبرنگار فارس در اردبیل را به القای مطالب دروغین و غیر‌واقعی متهم کرده است در حالی که این اتفاق در منظر عکاسان، ‌همراهان وزیر و مسئولان صورت گرفت که عده‌ای سعی می‌کنند این واقعیت را که مثل روز روشن است نادیده بگیرند.

و این اولین بار نیست که روابط عمومی استانداری با رسانه‌ها برخورد چکشی دارد و می‌خواهد تنها آنچه که در تفکر و اندیشه اوست به مخاطب القا کند در حالی که ذکر این نکته ضروری است که باید روابط عمومی‌ها بدانند دیگر دوران انحصار‌طلبی و اینکه بخواهیم همه چیز را از مجرای خاص خودسانسوری کنیم، گذشته است و رسانه‌ها امروز به فضای باز بیان واقعیت‌ها و نقدهای شفاف نیاز دارند که هرگز عده‌ای این فضا را بر نمی‌تابند.

در علم روابط عمومی به عنوان یار و همراه رسانه‌ها شاخصه‌هایی وجود دارد که از آن جمله سعه صدر، صداقت در رفتار، تعامل دو سویه،‌ تخصص در کار، جلوگیری از هرگونه رفتارهای تنشی و یک سویه و برخی شاخصه‌های فردی و کاری است که روابط عمومی برتر می‌تواند با احراز این شرایط با رسانه‌ها همسو شود که در نقطه مقابل رسانه‌ها نیز قطعاً در تعاملی قوی با روابط عمومی‌ها می‌کوشند تا آنچه را که واقعیت دارد انعکاس دهند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، اما جمعی از مدیران روابط عمومی ادارات و دستگاه‌های اجرایی استان در تماس‌هایی که با خبرگزاری فارس در اردبیل داشتند ضمن اذعان به این واقعیت که خبرگزاری فارس در اردبیل شبانه‌روز تلاش کرده و صادقانه راوی اخبار و رویدادهای استان است از حرکت اخیر مدیرکل روابط عمومی استانداری اظهار تاسف کرده و این حرکت را یک حرکتی ناشیانه و خودسانسوری واقعی از اخبار و رویدادها بیان کرده‌اند که شاید روابط عمومی استانداری اردبیل برخلاف روحیه استاندار اردبیل که به جریان آزاد اطلاعات معتقد است بیشتر به محدودیت کار خبرنگاران معتقد است چرا که به معنای واقعی هیچ یک از دست‌اندرکاران روابط عمومی استانداری نه تنها از این حوزه سر‌رشته ندارند بلکه سعی می‌کنند به هر شکل ممکن جلوی حرکت خبرنگاران را در جلسات مختلف در انعکاس واقعیت‌ها بگیرند تا طوری القا شود که خواسته و مطالبه آنها جامه عمل پوشیده است.

و سخن آخر اینکه استاندار اردبیل که به تعامل و ارتباط با رسانه‌ها معتقد است در گزینش افراد با سابقه و دارای تخصص در مسند روابط عمومی باید همتی وافر به کار گیرد و در کنار آن ضرورت دارد با انتخاب مشاور مطبوعاتی از سر سازگاری با رسانه‌ها به ویژه خبرگزاری‌ها که در انعکاس رویدادهای استانداری در تلاش هستند تعامل دو سویه داشته باشد چرا که در عصر ارتباطات ممانعت از ورود خبرنگار به حوزه‌ای خاص بیشتر به طنز شبیه است تا واقعیت.

انتهای پیام/62001/ط40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول