اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان خبر داد

جمع‌آوری 12000 انشعاب برق غیرمجاز در زنجان

معاون برنامه‌ریزی و مهندسی شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان گفت: 12 هزار و 100 مورد از انشعابات برق غیرمجاز در استان زنجان جمع‌آوری و متخلفان جریمه حقوقی شده‌اند.

جمع‌آوری 12000 انشعاب برق غیرمجاز در زنجان

حسین سهیل امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان در زمینه وضعیت تلفات در شبکه‌های توزیع نیروی برق استان زنجان اظهار داشت: در تعریف عامیانه، تلفات مابه‌التفاوت انرژی تحویلی به شبکه‌های توزیع برق و انرژی فروخته شده به مشترکین است که به صورت‌های مختلفی از بین می‌رود.

وی با اشاره به اینکه سه مولفه اصلی بر تلفات شبکه‌های توزیع برق تاثیر دارند، خاطرنشان کرد: این مولفه‌ها شامل مولفه‌های فنی، مولفه‌های غیر فنی و عوامل مدیریتی می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و مهندسی شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان تصریح کرد: در مولفه‌های فنی می‌توان به تلفات بی‌باری ترانسفورماتورها، تلفات خطوط هوایی، کابل‌ها و ترانسفورماتورها، تلفات هستهCT‌ها وPTها، تلفات ناشی از اتصالات سست، وجود هارمونیک و تلفات حاصل از جریان‌های نشتی در عایق‌ها اشاره کرد.

وی با بیان اینکه طراحی و بهره‌برداری نادرست از شبکه‌های توزیع برق عاملی اساسی در ایجاد تلفات ناخواسته به غیر از عوامل ذاتی تجهیزات در سهم تلفات است، افزود: در این زمینه شرکت‌های توزیع برق می‌توانند با پایش و توجه جدی به مهندسی شبکه، از تلفات ناشی از نامتعادلی جریان، ضعف ولتاژ، راندمان تجهیزات و Over Heat شدن المان‌ها جلوگیری به عمل آورند. 

سهیل در تشریح مولفه‌های غیر فنی تلفات در شبکه‌های توزیع برق اضافه کرد: برق‌های غیرمجاز، دست کاری و عدم نصب به موقع لوازم اندازه‌گیری خطا و دقت پایین لوازم اندازه‌گیری، عدم تطابق ضرایب تبدیل ترانس‌های جریان و تلفات ناشی از خطای مشکلات سیستم قرائت و بیلینگ از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی در زمینه عوامل مدیریتی موثر بر تلفات شبکه‌های توزیع برق، اهمیت تخصیص مناسب بودجه و مهندسی ارزش  را مورد اشاره قرار داده و اظهار داشت: اصلاح و بهینه‌سازی مستمر شبکه‌های توزیع برق، به دلیل استهلاک بالای تجهیزات باید مورد نظر جدی قرار گیرد که این امر متاسفانه به دلیل مشکلات نقدینگی در شرکت‌های توزیع آنگونه که باید محقق نشده است.

معاون برنامه‌ریزی و مهندسی شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان در ادامه به موضوع عدم توجه به بحث استفاده از تکنولوژی‌های نو و عدم شناخت کامل و کافی پرسنل بهره‌بردار از مولفه‌های تلفات اشاره کرد و یادآور شد: تجهیزات غیر استاندارد، فقدان ساختار تشکیلاتی علمی منطبق بر استاندارد و آموزش پایین پرسنل نیز به عنوان مولفه‌های تشدیدکننده تلفات مدیریتی به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اقدامات فنی و اجرایی مقابله با تلفات شبکه‌های توزیع برق اذعان داشت: در زمینه راهکارهای فنی، اصلاح اتصالات سست، اجرای طرح‌های کاهش تلفات، حذف انشعابات غیرمجاز، متعادل‌سازی بار شبکه و ساماندهی و تعدیل روشنایی معابر از مهمترین فعالیت‌ها است.

سهیل با توجه به روند رو به رشد واحدهای تولید پراکنده، بهره‌مندی از این نوع فناوری، در کاهش تلفات شبکه‌های توزیع را بسیار حائز اهمیت دانست.

وی افزود: تامین کالای برقی با راندمان مناسب و ترویج مصرف کالاهای مورد نیاز با برچسب انرژی نیز، از دیگر راهکارهای مقابله با تلفات است.

معاون برنامه‌ریزی و مهندسی شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان اظهار داشت: اصلاح و بهینه‌سازی در مناطق شهری و اصلاح 520 مورد اتصالات سست فشار متوسط و 490 مورد اتصالات سست فشار ضعیف از جمله اقدامات این شرکت محسوب می‌شود.

انتهای پیام/73006/خ30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول