اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‏دهد

قطعی مکرر برق پردیسی‏ها را کلافه کرد/ مردم پردیس؛ محروم از برنامه‏های ریاست جمهوری

در حالی که شهر جدید پردیس در آینده‏ای نه چندان دور جمعیت قابل توجهی را در خود پذیرا خواهد بود، اما برخی خدمات زیربنایی نظیر شبکه‏های برق‏رسانی در این شهر با مشکلات و کاستی‏های فراوانی روبه‏رو است.

قطعی مکرر برق پردیسی‏ها را کلافه کرد/ مردم پردیس؛ محروم از برنامه‏های ریاست جمهوری

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، پردیس مرکز شهرستان پردیس بوده و به عنوان پرجمعیت‏ترین منطقه مسکونی شمال‏شرق این استان محسوب می‏شود.

این شهر مستقر در فاصله 17 کیلومتری پایتخت و دامنه رشته ‏کوه‏های البرز با آغاز طرح‏های مسکن مهر در سراسر کشور به عنوانی یکی از مراکز اصلی ساخت و ساز این پروژه ملی، مرکز توجه قرار گرفت.

بر اساس آخرین سرشماری انجام شده، جمعیت این شهر 100 هزار نفر است که طبق طرح جامع تا 600 هزار نفر را در خود پذیرا خواهد بود.

اما آیا زیرساخت‏های لازم برای زندگی مردم ساکن در خیل انبوهی از ساخت و سازهای گسترده در این شهر آماده و مهیاست؟ قطعی‏های مکرر برق در ماه‏های اخیر خدمات‏رسانی در این شهر را با اما و اگر همراه ساخته است.

 

 

*گلایه اهالی پردیس از قطعی مکرر برق

مردم پردیس از قطعی‏های مکرر گلایه‏های بسیاری داشتند و این ناخشنودی خود را از طریق تماس تلفنی با خبرنگار خبرگزاری فارس در شرق استان تهران مطرح کردند.

یکی از اهالی شهر جدید پردیس در گفت‏و‏گو با خبرنگار فارس اظهار کرد: قطعی برق، تلفن، آب یا هر بخش خدماتی دیگری هر از چند گاه به دلیل بروز حوادث مختلف امری طبیعی است و مردم خونگرم و صبور منطقه شرق استان تهران و شهر پردیس می‏دانند که مسئولان برای رفع مشکلات آنها از هیچ کوششی دریغ نمی‏کنند.

علی محمدی ادامه داد: اما دائمی شدن شرایط مذکور و تکرار آن در طول روز آن هم برای دفعات متعدد و پیاپی نشان از بی‏توجهی دارد.

این شهروند پردیسی اضافه کرد: من در طرح مسکن مهر ثبت‏نام کرده‏ام و تا زمان آماده شدن خانه‏ها برای اسکان به اتفاق خانواده در خانه استیجاری حضور داریم، اما با قطعی‏های اخیر کمی از اقدام خود پشیمان شدیم که ای کاش این ثبت‌نام در سایر سایت‏های مسکن مهر استان تهران صورت می‏گرفت.

 

 

*2 بار قطعی برق در برنامه‏های انتخاباتی

به نظر می‏رسد در این بین، قطعی برق حین پخش برنامه‏های انتخاباتی صدا و سیما و حتی در گذشته در مناظره دوم تلویزیونی داوطلبان ریاست جمهوری مزید بر علت بود تا این کلافگی مردم بیشتر شود.

یکی از دانشجویان شاغل به تحصیل در رودهن و ساکن در پردیس نیز قطعی برق هنگام پخش مستقیم مناظره دوم تلویزیونی داوطلبان ریاست جمهوری و در برنامه‌های رادیو و تلویزیونی آنها، آن هم دو بار موضوعی کلافه‏کننده دانست.

امیر محبی ادامه داد: همه ما آماده رقم زدن حماسه‏ای سیاسی به عنوان پیش‏درآمدی بر حماسه اقتصادی به فرمان رهبر فرزانه انقلاب هستیم؛ از این رو شناخت دقیق از کاندیداهای ریاست جمهوری و اشراف کامل بر برنامه‏های آنها دغدغه همه اقشار جامعه است.

وی اضافه کرد: بسیاری از کارشناسان حوزه سیاسی بر این باورند که برنامه‏ها و مناظره‏های نامزدهای ریاست جمهوری یکی از بهترین عرصه‏های سنجش میزان توانایی آنها برای حضور در پست‏های مهم در بوته قضاوت مردم است؛ چراکه در خلال آن، برنامه‏های تبلیغاتی افراد و وعده‏های داوطلبان از سوی دیگر رقبا به نقد و بررسی گذاشته می‏شود.

این دانشجوی شاغل به تحصیل در رودهن افزود: اما مردم پردیس حین پخش برنامه‏های رادیویی و تلویزیونی و مناظره‏ دوم تلویزیونی داوطلبان ریاست جمهوری پیرامون موضوعات فرهنگی و اجتماعی بارها با قطعی برق مواجه شده‏اند.

وی ادامه داد: هر چند این برنامه‏ها در انتهای روز بازپخش می‏شود؛ اما به دلیل مشغله زیاد کاری و تمرکز بر آزمون‏های در حال برگزاری در دانشگاه، موفق به مشاهده دوباره برنامه‏ها نمی‏شویم و در بیانی ساده، این فرصت از من و بسیاری از همشهری‏های پردیسی سلب شده است.

 

 

*قطعی طولانی برق و فساد مواد غذایی

مشکلات ناشی از خرابی وسایل برقی به ویژه یخچال و کولر در ایام گرم سال نیز دیگر عاملی بود که بیش از هر عضوی در خانواده‏های پردیسی، مادران را نگران کرده است.

بانویی خانه‏دار در پردیس قطعی مکرر برق را عاملی آسیب‏زا برای وسایل برقی دانست و افزود: قطعی مکرر برق اگر خرابی مستقیم برای وسایل برقی ایجاد نکند، به طور حتم از عمر آنها خواهد کاست.

وی ادامه داد: شاکله جمعیتی شهر جدید پردیس و البته سایر نقاط شمال شرق استان تهران را اقشاری کارمند و کارگر با میزان درآمدی محدود تشکیل می‏دهند؛ از این رو توان این مردم برای خرید وسایل گران‏قیمت برقی چندان بالا نیست.

این بانوی خانه‏دار افزود: علاوه بر این، خریدن مواد غذایی نیز با این گرانی‏ها کار ساده‏ای نیست و قطعی چند ساعته برق می‏تواند مواد داخل یخچال و فریزر را با فساد مواجه کند.

*دلایل قطعی‏ها در حال بررسی است

رئیس اداره برق شهرستان پردیس در این زمینه در گفت‏و‏گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شرق استان تهران، درباره مشکل قطعی مکرر برق در این شهر جدید اظهار کرد: باید این قطعی‏ها به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد تا سامانه‏های دارای ایراد مناطق هدف تعمیر یا تعویض شوند. 

علی‏رضا احمدوند ادامه داد: قطعی‏ها، کوتاه‏مدت و چند دقیقه‏ای بوده و معمولاً به پست 63 کیلوولت منتقل نمی‏شود و به صورت اتوماتیک رفع ایراد صورت می‏گیرد.

وی اضافه کرد: اما اگر این قطعی در مدت زمانی طولانی رخ دهد، مأموران متخصص اداره برق برای رفع مورد خرابی وارد عمل می‏شوند.

احمدوند با اشاره به دلایل قطعی برق در شهر پردیس خاطرنشان کرد: برای قطعی برق دلایل بی‏شماری وجود دارد که از جمله آنها می‏توان به برخورد خودروهای باربری با شبکه‏های برق، قطعی بر اثر عملیات ماشین‏آلات عمرانی، شرایط نامساعد جوی، عبور کابل از میان انبوه درختان و برخورد با این عوارض طبیعی و ... اشاره کرد.

رئیس اداره برق شهرستان پردیس از استقرار نزدیک به 15 سامانه برق‏رسانی در شهر جدید پردیس خبر داد و افزود: در حال حاضر، خدمات برق‏رسانی از طریق 15 سیستم در حال انجام است؛ باید همه این مسائل مورد بررسی قرار گیرد تا دیگر شاهد این موارد نباشیم.

 

 

*شبکه برق پردیس؛ ناتوان مقابل باد و طوفان

هر چند قطعی برق به شکلی غیرمعمول در شهر پردیس رخ می‏دهد؛ اما این پدیده هنگام وزش باد و بارش باران به ظاهر امری اجتناب‏ناپذیر است.

رئیس اداره برق شهرستان پردیس در این خصوص خاطرنشان کرد: شبکه‏های برق‏رسانی در پردیس از نوع هوایی است؛ این نوع از شبکه با وزش بادهای تند و بارش باران و برخورد با درختان دچار قطعی می‏شود.

احمدوند ادامه داد: موضوعات فنی در این زمینه بسیار پیچیده است، اما شبکه‏های زیرزمینی در مناطقی انجام می‏شود که امکان اجرای طرح‏های برق‏رسانی از طریق سطح امکان‏پذیر نباشد.

وی تصریح کرد: هر چند شبکه‏های روسطحی بیش از هم‏نوع زیرسطحی خود دچار آسیب می‏شود؛ اما نباید فراموش کرد که رفع معایب در آنها نیز با سهولت بسیار بیشتری انجام می شود.

رئیس اداره برق شهرستان پردیس سرقت کابل را عاملی برای قطعی گسترده برق ندانست و افزود: سرقت کابل می‏تواند موجبات اختلال در بخشی از شبکه تحت خدمات‏رسانی یک منطقه را فراهم سازد اما این امر گستره زیادی ندارد.

===============

گزارش از: مهدی علمداری

===============

انتهای پیام/67009/ز40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول