اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه مهاباد:

انسان مبنای حاکمیت است

امام جمعه مهاباد گفت: انسان با داشتن اختیار و حق انتخاب، برابری انسان‌ها و حق تعیین سرنوشت به عنوان مبنای حاکمیت قرار گرفته است.

انسان مبنای حاکمیت است

عبدالقادر سهرابی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه با اشاره به آیات قرآن کریم در ارتباط با بازگو کردن جریان‌های خودکامه و استبدادی که حقوق سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مردم را نادیده گرفتند، اظهار داشت: قرآن از اراده حاکم بر تاریخ که همانا حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش است، سخن به میان آورده است.

وی با بیان اینکه انسان با داشتن سه ویژگی می‌تواند، مبنای حاکمیت قرار گیرد، خاطرنشان کرد: داشتن اختیار و حق انتخاب، برابری انسان‌ها و حق تعیین سرنوشت از جمله این ویژگی‌ها است.

سهرابی، داشتن اختیار و حق انتخاب انسان را از اصول خدشه‌ناپذیر آموزه‌های دینی عنوان کرد و گفت: داشتن اختیار به انسان شرافت و کرامت می‌بخشد، به طوری که انسان دست‌بسته هرگز نمی‌تواند مورد مؤاخذه قرار گیرد.

امام جمعه مهاباد افزود: انسان جانشین خدا بر روی زمین است، بنابراین منطقی است که جانشین خدا بر روی زمین دارای کرامت و شرافت ذاتی باشد، چراکه آن را از پروردگار خود به ارمغان گرفته است.

وی تصریح کرد: در جهان‌بینی اسلامی حق آزادی و اختیار در همه حال برای فرد به عنوان حق غیر قابل سلب، ثابت و محفوظ به شمار می‌رود.

سهرابی به اصل مساوات و برابری انسان‌ها به عنوان پایه نظام اجتماعی اشاره کرد و ابراز داشت: می‌توان ادعا کرد، ادیان و مکتب‌های فلسفی دیگر در این حد برای برابری انسان در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی، حقوقی و اقتصادی ارزش قائل نشده‌اند.

وی به آیات قرآن کریم در ارتباط با خلق همه انسان‌ها از یک تن و عدم برتری آن‌ها نسبت به همدیگر اشاره کرد و اذعان داشت: امام علی (ع) در عهدنامه خود به مالک اشتر حقوق طبیعی و فطری همه انسان‌ها را یکسان و در استفاده از حقوق شهروندی برابر می‌داند.

انتهای پیام/61010/ذ30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول