اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی خبر داد

انجام طرح آبخیزداری در 722 هزار هکتار از منابع طبیعی آذربایجان غربی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: تاکنون 722 هزار هکتار عملیات آبخیزداری توسط اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی انجام شده است.

انجام طرح آبخیزداری در 722 هزار هکتار از منابع طبیعی آذربایجان غربی

علی پیرمرادی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: در 722 هزار هکتار از منابع طبیعی آذربایجان غربی عملیات آبخیزداری اجرا شده و 900 هزار تا یک میلیون هکتار نیز مطالعات اولیه آبخیزداری توسط اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی انجام شده است.

وی افزود: در حوزه آبخیزداری اقداماتی در زمینه کوپه‌کاری، افزایش درختکاری، ایجاد سنگ چین، ایجاد خشکی چین و ایجاد مانع در بحث نزولات آسمانی انجام شده است.

پیرمرادی به مهم‌ترین فوائد عملیات آبخیزداری در استان آذربایجان غربی اشاره کرد و عنوان داشت: عملیات آبخیزداری در استان آذربایجان غربی مخصوصا در شمال استان اعم از شهرهای چالدران و ماکو که نوع خاک سفت نبوده و آمادگی و استعداد کافی برای فرسایش را دارد و به محض بارش شدید باران خاک شسته شده و ایجاد سیل می‌کند حائز اهمیت است.

وی خاطرنشان کرد: آبخیزداری مانع از ایجاد سیل و رسوب خاک در پشت سدهای شهر می‌شود و در حوزه سد شهرچای با ایجاد طرح‌های مرتع‌داری و آبخیزداری، رسوب خاک در پشت این سد خیلی کاهش یافته است.

پیرمرادی با اشاره به اینکه آب این سد آشامیدنی است، ابراز داشت: افزایش رسوبات در پشت سد شهر چای کیفیت آب آشامیدنی را کاهش می‌دهد و اثرات آن را مردم استان می‌بینند.

وی تصریح کرد: عملیات آبخیزداری مهم‌ترین کار در حوزه منابع طبیعی بوده که مانع از ایجاد سیل در شهرهای شمال استان اعم از چالدران، قره‌ضیاء‌الدین، ماکو و چایپاره شده و از مهم‌ترین بازخوردهای عملیات آبخیزداری، ذخیره نزولات آسمانی زیر خاک است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی با بیان اینکه اعتبار در زمینه حوزه آبخیزداری در شش بخش صورت گرفته، اظهار داشت: این موارد در رابطه با آبخیزداری و پیشگیری و مهار سیل، حفاظت خاک و پیشگیری از فرسایش خاک در عرصه‌های آبخیزداری خارج از حوزه، حفاظت خاک و پیشگیری و مهار سیل و اصلاح و سامان‌دهی کاربری اراضی بوده است.

وی ادامه داد: سال گذشته در این شش بخش در زمینه حوزه آبخیزداری بیش از 2 میلیارد و 292 میلیون ریال اعتبار از اعتبارات استانی اختصاص یافته است.

انتهای پیام/61009/ح30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول