اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به منظور احیای اراضی جنگلی

کارشناس جنگل‌داری دفتر فائو در رم وارد ریگان شد / آغاز پروژه بین‌المللی کنارنای در ریگان

کارشناس ارشد جنگل‌داری در مناطق خشک در دفتر مرکزی فائو در رم پایتخت ایتالیا وارد شهرستان ریگان شد.

کارشناس جنگل‌داری دفتر  فائو در رم وارد ریگان شد / آغاز پروژه بین‌المللی کنارنای در ریگان

به گزارش خبرگزاری فارس از ریگان به منظور پیشرفت پروژه بین‌المللی احیای اراضی جنگلی و تخریب یافته تحت تاثیر فرسایش بادی و خاک‌های شور، اراف‌ال‌دی‌ال کارشناس ارشد جنگلداری در مناطق خشک در دفتر مرکزی فائو در رم  پایتخت ایتالیا وارد شهرستان ریگان شد.

در این سفر دو روزه کار بررسی پروژه بین‌المللی کنارنای ریگان آغاز و کاستی‌ها و نواقص آن نیز برطرف می‌شود.

معرف و شاخص یک روستا و منطقه خوب استفاده درست و صحیح از تمام منابع موجود بوده که این امر منجر به سرسبزی و آبادانی آن منطقه نیز می‌شود.

گر چه منابع مورد استفاده در روستاها متعدد و متنوع است، اما تعدادی از این منابع با وجود حیاتی و مهم بودن غیرقابل تجدید هستند و استفاده نادرست از آنها سبب کاهش غیر قابل دسترس شدن و حتی نابودی آنها می‌شود.

پوشش گیاهی شامل جنگل، مرتع، آب و خاک که به مانند زنجیره‌ای به یکدیگر ارتباط دارند، اصلی‌ترین منابع مورد نیاز برای داشتن سرزمین آباد و سرسبز است.

وجود و استفاده درست از این منابع در یک منطقه نه‌تنها سبب عمران، آبادی و نشاط در منطقه می‌شود، بلکه اثرات زیست محیطی و حتی اقتصادی ملی و بین‌المللی به دنبال دارد.

این پروژه مورد نظر قصد دارد عملیات و فعالیت‌های مشارکتی خود را در راستای مدیریت پایدار و منابع و احیای اراضی جنگلی تخریب یافته زیر حوضه کنارنای ریگان که قسمتی از حوضه آبخیز آب باریک را شامل می‌شود، انجام دهد.

زیر حوزه کنارنای ریگان با وسعتی معادل 150 هزار هکتار در گذشته بنا به شواهد تاریخی از عمران و آبادی ایده‌ال برخوردار بوده است، اما طی دوران عوامل مختلف از جمله عدم مدیریت صحیح منابع سبب تخریب سرزمین و منابع در نتیجه خالی از سکنه شدن تعدادی از روستاها شده است.

نگاهی به برنامه‌های اجرا شده مشابه در سایر مناطق دنیا از یک طرف و همچنین آثار ابتدایی فعالیت‌های انجام شده در همین مدت کوتاه در سطح پروژه از طرف دیگر امیدواری به آینده را دوچندان می‌کند.

پروژه بین‌المللی کنارنای در ریگان

شجاعی معاون مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان در معرفی این پروژه بین‌المللی گفت: در سال گذشته به دنبال پیگیری‌های دفتر امور بیابان و موافقت سازمان‌های بین‌المللی و دولت جمهوری اسلامی ایران دو حوزه آبخیز آب‌باریک واقع در شهرستان ریگان استان کرمان و سه‌قلعه در شهرستان سرایان استان خراسان جنوبی به عنوان دو سایت اجرایی برنامه‌ها و فعالیت‌های مشارکتی به منظور احیای اراضی جنگلی و تخریب یافته انتخاب شد.

وی افزود: این پروژه دو هدف منطقه‌ای و جهانی را دنبال می‌کند، هدف در منطقه حذف موانعی است که در صورت رفع آنها همه مردم در مدیریت پایدار زمین و جنگل مشارکت یافته و از این طریق ضمن احیای اراضی و کاهش تخریب هزینه‌های عملیات نیز تقلیل می‌یابد.

شجاعی افزود: هدف جهانی پروژه نیز کاهش روند تخریب منطقه و منابع موجود به ویژه پوشش گیاهی و حیات وحش منطقه است.

وی بیان داشت: پروژه با محوریت دو هدف فوق از اسفند 90 به دنبال تنظیم سند اجرایی آن با مشارکت دولت جمهوری اسلامی ایران و سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد فائو آژانس بین‌المللی تسهیلات زیست محیطی و از همه مهم‌تر مردم ساکن در زیرحوزه کنارنای شهرستان ریگان آغاز و مقرر است طی مدت حداقل پنج سال با اجرای برنامه‌های مد نظر شاهد تحولات عظیم در مدیریت پایدار منابع منطقه و در نتیجه کاهش تخریب و بهبود چشمگیر وضعیت منطقه باشیم.

وی برنامه‌های پروژه را تقویت و بهره‌گیری از ظرفیت جوامع و دستگاه‌های محلی و استانی به منظور برنامه‌ریزی، اجرا و ارزیابی فعالیت‌های مورد نیاز پروژه برشمرد.

شجاعی گفت: این پروژه دستاوردهایی را تاکنون در پی داشته است از جمله تقویت جوامع محلی که مهم‌ترین برنامه کاری این پروژه برنامه‌ریزی، اجرای برنامه و نظارت بر آنها با مشارکت مردم محلی و سایر نهادهای محلی و استانی بوده است.

معاون مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان عنوان کرد: 10 کمیته تشکیل و 110 نفر به عنوان اعضای کمیته‌ها شناخته شدند که 73 نفر آنها مرد و37 درصد دیگر زن و تعداد اعضای هر کمیته بین پنج تا 15 نفر متفاوت است.

شجاعی بیان کرد: تشکیل صندوق‌های توسعه روستایی و کاهش شدت فرسایش بادی و بهبود وضعیت جنگل‌ها و مراتع از دیگر دستاوردهای این پروژه است.

وی گفت: به منظور دست‌یافتن به دستاوردهای فوق اقدامات و فعالیت‌هایی انجام شده است که شامل احیای حدود 4 هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی با انجام فعالیت‌های کنترل هرزآب، نهالکاری آبیاری و ... است.

شجاعی افزود: حفاظت 140 هزار هکتار عرصه‌های ملی محدوده پروژه ایجاد نخستین مرکز پایش فرسایش بادی کشور و آموزش‌های لازم این مرکز با همکاری دانشگاه یزد برای نخستین‌بار در منطقه ده‌رضا شهرستان ریگان در دو سایت طراحی و راه‌اندازی شد.

انتهای پیام/80014/غ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول