اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

دانش‌آموزان چگونه اوقات بطالت را به اوقات فراغت تبدیل کنند

غنی سازی اوقات فراغت در ایران متولی مشخصی ندارد، بیش از 30 دستگاه در این زمینه فعالیت می‌کنند، اما هر دستگاهی برنامه‌ها را به سلیقه خود اجرا می‌کند، برهمین اساس بسیاری از مواقع برنامه‌های آنان موازی‌کاری است.

دانش‌آموزان چگونه اوقات بطالت را به اوقات فراغت تبدیل کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، تابستان شروع دوباره برای اندوختن تجربیات ناب کودکی و نوجوانی است، فرصتی مجدد برای بهتر دیدن و شنیدن حتی برای بهتر شنیده شدن.

تابستان زمانی است که دانش‌آموزان فارغ از استرس روزهای حضور در مدرسه و فارغ از اضطراب امتحان پس از پایان یک سال تحصیل یک دوره کوتاه مدت فراغت را پیش روی خود می‌بینند، برهمین اساس مراکز فرهنگی، هنری و تفریحی و ورزشی در سطح کشور فعال و تلاش دارند برای هر گروه سنی با توجه به نیاز جامعه، سلایق و علایق کودکان برنامه تدارک ببینند.

استعدادهای هنری و شغلی نیز از تنوع و گوناگونی در نوجوانان برخوردار است، می‌توان بر این اساس زمینه تدارک برنامه‌های فنی هنری را در قالب کلاس‌های مختلف چون تئاتر، خطاطی، نقاشی، هنرهای دستی و... و یا برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات در رشته‌های مختلف هنری و ادبی پیش‌بینی کرد.

* اجرای طرح نشاط معنوی در بقاع متبرکه چهارمحال و بختیاری

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد با اشاره به برنامه‌های این سازمان در خصوص غنی سازی اوقات کودکان و نوجوانان، اظهار کرد: در راستای غنی سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان همانند سنوات گذشته در سال‌جاری نیز در بقاع متبرکه طرح نشاط معنوی اجرا خواهد شد.

حجت‌الاسلام فیض‌الله اسدپور افزود: این طرح که به منظور غنی سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان در نظر گرفته شده است شامل برگزاری برنامه‌های قرآنی، کلاس‌های آموزشی و فرهنگی است.

وی از اجرای طرح نشاط معنوی در 15 بقعه از بقاع متبرکه استان خبر داد و گفت: این طرح از هشتم تیرماه آغاز و تا 25 مردادماه سال‌جاری تداوم خواهد داشت.

اسدپور با اشاره به میزان شهریه کلاس‌های طرح اوقات فراغت این سازمان در بقاع متبرکه استان، گفت: در سال‌جاری میزان شهریه تعیین شده برای علاقمندان شرکت کننده در این طرح 10 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

* اجرای طرح ضیافت الهی در 30 بقعه متبرکه چهارمحال و بختیاری

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری از اجرای طرح ملی حفظ قرآن در تابستان سال‌جاری خبر داد و افزود: طرح حفظ جزء 30 قرآن و حفظ موضوعی سوره‌های قرآن برای دومین بار در استان پیگیری خواهد شد.

وی با اشاره به شرکت 20 هزار نوجوان در برنامه‌های اوقات فراغت سال گذشته این سازمان، گفت: با قرار گرفتن بارگاه متبرکه امامزادگان استان در مکان‌های گردشگری هر سال افراد بسیاری را برای زیارت و گردش به سمت خود جذب می‌کنند.

اسدپور خاطرنشان کرد: پیش‎بینی می‎شود امسال نیز شاهد حضور چشمگیری از مردم در این طرح باشیم.

این مسئول با اشاره به همزمانی ماه مبارک رمضان با برنامه‌های اوقات فراغت، گفت: طرح ضیافت الهی در 30 بقعه استان با حضور مبلغین اعزامی از قم در جوار بقاع متبرکه مناطق محروم استان اجرا خواهد شد.

وی افزود: برگزاری اردوهای یک روزه، برگزاری کلاس احکام و قرآن و همچنین برپایی طرح خیمه‌های معرفت برای رفع شبهات و پاسخگویی به سوالات احکام نوجوانان و جوانان از جمله برنامه‌های طرح ضیافت الهی محسوب می‏شود.

* فعالیت 34 کانون فرهنگی در چهارمحال و بختیاری

معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری نیز در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به برنامه‌های آموزش و پرورش در تابستان امسال، اظهار کرد: اوقات فراغت باید به عنوان یک بخش اصلی در جامعه و بین خانواده‌ها جای بگیرد.

افشین امیریان افزود: با توجه به اینکه در اوقات فراغت دانش‌آموزان ممکن است زمان بسیاری به بطالت هدر رود لازم است تا اوقات فراغت کودکان و نوجوانان برنامه‌ریزی و مدیریت شود.

وی از فعالیت 34 کانون فرهنگی در استان خبر داد و گفت: در حال حاضر افزون بر 11 اردوگاه دانش آموزی در سطح استان برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است که تنها سه اردوگاه در طول دوران فراغت دانش‌آموزان فعال خواهد بود.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری افزود: البته تعدادی از پایگاه‌های اوقات فراغت دانش‌آموزان نیز به عنوان پایگاه‌های اقماری در نظر گرفته شده است.

* شرکت 65 هزار دانش‌آموز در طرح تابستانی اوقات فراغت

امیریان از فعالیت 310 پایگاه اوقات فراغت در این استان در سال گذشته خبر داد و خاطرنشان کرد: در سال گذشته افزون بر 34 پایگاه اوقات فراغت تابستانی، 40 کانون فرهنگی، 27 کانون ورزشی، 30 هنرستان فنی و حرفه‌ای، 121 پایگاه طرح هجرت، 21 آموزشگاه آزاد علمی و پنج مدرسه غیر دولتی و شش پژوهش‌سرا فعال بودند.

وی با بیان اینکه از اول تیرماه سال‌جاری فعالیت پایگاه‌های اوقات فراغت آغاز به کار خواهد کرد، گفت: این کلاس‌ها تا 24 مردادماه به طور مستمر فعال خواهند بود.

این مسئول خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‎شود که امسال افزون بر 65 هزار دانش‌آموز در طرح تابستانی آموزش و پرورش شرکت کنند.

* شرکت بیش از 18 هزار نفر از جوانان چهارمحال و بختیاری در طرح اوقات فراغت

معاون فرهنگی اداره‌کل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری نیز با بیان اینکه سازمان ورزش و جوانان وظیفه دبیری اوقات فراغت استان را برعهده دارد، اظهار کرد: تمامی دستگاه‌های که به نوعی با موضوع فرهنگ و جوانان مرتبط هستند لازم است تا برنامه‌های دستگاه خود را به این سازمان ارسال تا پس از جمع‌بندی برای غنی سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان برنامه‌ریزی ‎شود.

علیرضا تشنیزی از شرکت بیش از 18 هزار نفر از جمعیت جوان استان در طرح اوقات فراغت امسال خبر داد و گفت: برای سال‌جاری این سازمان در قالب 49 هیئت استانی در تمامی رشته‌های ورزشی آماده خدمت رسانی به تمامی جوانان استان است.

وی ادامه داد: علاوه بر این 400 هیئت تابع نیز در بیش از 101 مکان ورزشی استان کلاس‌‌های ورزشی دایر خواهند کرد.

این مسئول تشکیل هیئت‌های قرآنی را یکی از شاخص‌ترین برنامه‌های فرهنگی در حوزه جوانان دانست و یادآور شد: برنامه‌های فرهنگی مکمل برنامه‌های ورزشی است و امسال تشکیل هیئت‌های قرآنی از شاخص‌ترین برنامه‌های فرهنگی است که برای جوانان در نظر گرفته شده است.

* شرکت بیش از 10 هزار نفر در طرح تابستانی کانون‌های پرورشی استان

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری نیز در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: پیش بینی می‌شود بیش از 10 هزار نفر در کارگاه‌های اوقات فراغت طرح تابستانی کانون پرورشی استان شرکت کنند.

پرویز شاهوردی از فعالیت 200 کارگاه ویژه در استان خبر داد و گفت: کارگاه‌های هنری از هشتم تیرماه امسال در مجتمع شماره یک و دو شهرکرد، کانون فارسان و فرخشهر آغاز به کار خواهند کرد.

وی افزود: رشته‌های نقاشی، خوشنویسی، سفالگری، پویانمایی، عروسک سازی، معرق، رباتیک، موسیقی از جمله کلاس‌های طرح تابستانی است.

وی از فعالیت 30 مربی در تمامی مراکز برای آموزش کودکان در سطح استان خبر داد و خاطرنشان کرد: با اتمام دوره‌های آموزشی نمایشگاهی از آثار اعضا در این مراکز برگزار خواهد شد.

با وجود اینکه تمامی دستگاه‌های متولی در امور فرهنگی شامل فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون‌های مساجد، آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سازمان ورزش و جوانان، اوقاف و امور خیریه و برخی از دستگاه‌های مرتبط تلاش دارند فضایی در استان ایجاد کنند که کودکان و نوجوانان بتوانند اوقات فراغت غنی و سودمندی داشته باشند، ولی جای برنامه‌های پرمحتوا در این میان خالی است، که برهمین اساس لازم است تا مسئولان با دقت نظر بیشتر در چیدمان این طرح‌ها و برنامه‌ها تلاش داشته باشند.

================

گزارش از مریم پوراعتمادی

================

انتهاب پبام/68006/صا40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول