اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در آستانه چهلم امیر قافله قصه ایران

مفاخر خود را در حیاتشان قدر شناسیم

در آستانه چهلم امیر قافله قصه ایران امیرحسین فردی ضرورت دارد مسئولان، مدیران و دلسوزان و عموم مردم مفاخر خود را در حیاتشان قدر شناسند چرا که برگزاری کنگره، یادبود و همایش بعد از حیات این گنجینه‌ها آنچنان سودی ندارد.

مفاخر خود را در حیاتشان قدر شناسیم

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در حالی یادبود نویسنده متعهد و دلسوز انقلاب امیرحسین فردی دیروز در زادگاهش اردبیل برگزار شد که نزدیک به 35 روز این مراسم با تأخیر بگذار شد به مانند تأخیر 65 ساله در شناساندن امیرحسین فردی به عنوان نویسنده ارزشمدار انقلاب اسلامی که با تأسف باید گفت عموم مردم حتی خواص و چهره‌های روشنفکر ما نیز گاه با این شخصیت فرهیخته آشنایی نداشتند.

شاید این عادت دیرینه ما است که پس از مرگ یک هنرمند، ادیب، نویسنده،‌ شاعر و اهل ذوق به فکر او می‌افتیم و سعی می‌کنیم نام و آوازه او را پررنگ کنیم در حالی که امیر قافله قصه ایران امیرحسین فردی که زادگاهش اردبیل بود، کمتر می‌توان سراغ گرفت که از او دعوتی شده باشد و تجلیل و تکریمی از این شخصیت شکل بگیرد و شاید این ادعا که همه می‌گویند ایرانی‌ها مرده‌پرست هستند مصداق روشنی بر این موضوع است که ما بعد از سال‌های متمادی می‌خواهیم به نسل سوم و چهارم انقلاب امیرحسین فردی نویسنده پرفروغ انقلاب را معرفی کنیم.

امیرحسین فردی پنجم مهر ماه 1328 در روستای «قره‌تپه» واقع در دامنه جنوبی کوه سبلان به دنیا آمد سال‌هایی از دوران کودکی و نوجوانی خود را در دامنه‌های سرسبز سبلان سپری کرد.

او پس از حضور در پایتخت و آشنایی با مظاهر تمدن شهری با دل مشغولی دیگری هم به نام ادبیات بود که تا آخر عمر ذهن و زبان این هنرمند انقلاب را به خود معطوف داشت.

فردی از روزنامه‌نگاران، نویسندگان و فعالان عرصه ادبیات داستانی ایران به خصوص در حوزه انقلاب بود که فعالیتش در عرصه اجرایی حوزه ادبیات که از او چهره سخت‌کوش و مقاوم ساخت.

او با شهید حبیب غنی‌پور دوست بود و بر همین اساس جایزه کتاب سال شهید مرتضی‌پور را راه‌اندازی کرد.

جشنواره داستان انقلاب از کارهای ماندگار او است در کارنامه فعالیت‌های فردی می‌توان حضور در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ‌بنیاد حفظ آثار، جشنواره ادبیات داستانی بسیج،‌ کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور، انجمن قلم ایران و جشنواره قصه‌های قرآنی اشاره کرد.

امیرحسین فردی از مؤسسین کتابخانه مسجد جوادالائمه و شورای نویسندگان بود.

عضویت در حوزه اندیشه و هنر اسلامی، سردبیری و مدیرمسئولی کیهان بچه‌ها، مؤسس و مدیر مؤسسه کیهان علمی و حضور به عنوان مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری از مسئولیت‌های او است.

از میان آثار قابل توجه فردی می‌توان از رمان اسماعیل، آشیانه در مه، سیاه چمن، یک دنیا پروانه و کوچک جنگلی را نام برد.

امیر قافله قصه ایران پنجم اردیبهشت ماه 92 به رحمت حق شتافت و نام و یادش همیشه بر دل‌ها می‌ماند.

 

مدیر اهل قلم و اهل قلم مدیر

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل در مورد این نویسنده متعهد گفت: چقدر خوب است که میراث هر کسی برای نسل‌های آینده کلمه باشد و جایی هم ثبت بشود که از هر کدام ما چقدر کلمه بر جای مانده است کلمه‌هایی که از آن به طیبه تعبیر می‌شود.

ناهید اللهوردی‌زاده افزود: خود فردی در یکی از مصاحبه‌هایش گفته بود هنرمند باید مهذب باشد، خواستم بگویم که حقیقتاً شخصیت و آثار امیرحسین فردی سرشار از ارزش‌های اخلاقی است و الگوی ماندگاری است برای همه کسانی که در راه خلق هنر مهذب و ملتزم به فضایل انسانی قلم می‌زنند.

 

راوی قصه‌های انقلاب

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل نیز در تجلیل از شخصیت وارسته امیرحسین فردی تصریح کرد: امیرحسین برای بچه‌ها می‌نوشت، تختی افسانه نبود تا از یاد ببرند بی‌شمار پهلوانان حماسی جنگ را. او از گلوی اسماعیل سخن‌ها می‌گفت تا نمرودهای ناباور زمانه در مسلخ عشق معراج جانان جوان را تا شکوفه‌زار ابراهیم به تماشا بنشینند.

صادق فرهمند امین خاطر نشان کرد: امیرحسین ملاقات با آفتاب را برگزید و آشیانه در مه را. خلد آشیان باد روح بی‌تاب قصه‌گوی اردبیلی مردی که آبروی روایت قصه‌های انقلاب بود.

 

فرزند شایسته سبلان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل نیز در مورد امیر قافله قصه ایران گفت: امیرحسین فردی روزنامه‌نگاری متعهد و انقلابی بود که آداب روزنامه‌نگاری کودک و نوجوان را به عاشقی متبلور ساخت.

منصور شرفی اضافه کرد: توصیف ستاره درخشان ادبیات انقلاب و دفاع مقدس از زبان خورشید تابان ولایت مقام معظم رهبری این هنرمند مؤمن و متعهد و سخت‌کوش را به معنای واقعی معرفی کرد.

وی بیان کرد:‌ این فرزند شایسته سبلان با جان و مایه عشق و ایمان جلوه‌های عشق و دلباختگی مردم این سامان به نیکی بر صفحه‌های کتاب‌هایش نقش بسته و شکوهی عزت‌آفرین به ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بخشیده است.

و سخن پایانی اینکه نام و یاد این روایت‌گر قصه‌های انقلاب یکی بود، یکی نبود به خیر و نیکی.

انتهای پیام/62008/ر40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول