اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قائم مقام جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد

خسارت 253 هزار تنی محصولات زراعی و باغی بر اثر خشکسالی و سرمازدگی

قائم مقام جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: با بروز خشکسالی و سرمازدگی در زراعت و باغات استان اردبیل بیش از 253 هزار تن کاهش محصولات زراعی و باغی را در استان اردبیل نسبت به سال گذشته شاهد خواهیم بود.

خسارت 253 هزار تنی محصولات زراعی و باغی بر اثر خشکسالی و سرمازدگی

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، اصغر پرتوی صبح امروز در جلسه بررسی خسارات وارده به بخش کشاورزی از محل خشکسالی و سرما‌زدگی اظهار داشت: ما در بخش زراعت کاهش 182 هزار تنی و در بخش باغات کاهش 71 هزار تنی محصولات تولیدی را پیش‌بینی می‌کنیم که از این بابت باغات استان در حدود 12 هزار هکتار دچار سرمازدگی شده که خسارت وارده به آنها نیز 124 میلیارد تومان است.

وی خسارت ناشی از خشکسالی را 105 میلیارد تومان اعلام کرد و یادآور شد‌: در مجموع از محل وقوع حوادث غیر‌مترقبه نظیر سرمازدگی 227 میلیارد تومان خسارت به مزارع و باغات استان وارد شده است.

قائم مقام جهاد کشاورزی استان اردبیل با یادآوری اینکه از 783 هزار هکتار اراضی استان بیش از 526 هزار هکتار دیم، 222 هزار هکتار آبی و 36 هزار هکتار باغات می‌باشد، خاطرنشان کرد: استان اردبیل چهار درصد محصولات کشاورزی کشور را تولید و روانه بازار مصرف می‌کند.

پرتوی به نهضت آغاز شده در آب و خاک، توسعه باغات، اراضی شیب‌دار، مجتمع‌های گلخانه‌ای و شیلات اشاره کرد و گفت: به دلیل ریسک بالای بخش کشاورزی و وقوع امراض و بیماری‌های مختلف ما نیازمند اجرای طرح‌های متعدد در کاهش آسیب‌ها و اولویت مهار آب‌های سطحی به همراه تجهیز مزارع به سیستم‌های نوین آبیاری و مبارزه تلفیقی با آفات هستیم.

این مسئول تصریح کرد: در 187 هزار هکتار از اراضی استان سیستم نوین آبیاری در حال اجراست که توسل به این شیوه می‌تواند ما را از کشاورزی معیشتی به کشاورزی اقتصادی گذر دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، قائم مقام جهاد کشاورزی استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود به تسهیلات مناسب پرداختی از سوی دولت برای اجرای سیستم‌های آبیاری نوین و بالا بردن راندمان آبیاری اشاره کرد و ابراز داشت: 85 درصد اعتبارات را دولت به صورت بلاعوض در این حوزه پرداخت می‌کند و 15 درصد نیز به صورت آورده و یا تسهیلات از سوی کشاورز مورد نظر است تا نهضت عظیم اجرای سیستم نوین آبیاری تحقق پیدا کند.

پرتوی افزود: با استقبالی که کشاورزان در این زمینه داشته‌اند اعتبارات خشکسالی که در سال‌های گذشته اختصاص یافته بخش عظیمی به حوزه تجهیز و نوآوری سیستم‌های آبیاری مدرن اختصاص یافته تا احتمال خطر و آسیب در این حوزه به حداقل برسد.

وی تاکید کرد: در کنار بالا بردن راندمان آبیاری با استفاده از شیوه‌های نوین و برگزاری کلاس‌های آموزشی برای زارعان و باغداران سعی کردیم بخش عظیمی از تولیدات کشاورزی استان را زیر‌پوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی ببریم.

قائم مقام جهاد کشاورزی استان اردبیل ادامه داد: با توجه به اینکه 88 درصد باغات استان در مناطق سردسیر بوده و 74 درصد زراعت استان نیز به شکل دیم انجام می‌شود تنش خشکسالی و سرمازدگی آنها را تهدید می‌کند که باید مراقبت بیشتر انجام داده و اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار قرار دهیم.

پرتوی از کاهش 80 درصدی بارندگی‌ها در دو ماه فصل بهار نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: میانگین بارندگی‌ها به شدت کاهش یافته و از 50 میلی‌متر نیز پایین‌تر بوده است.

این مسئول با بیان اینکه بیشترین خسارت در اثر کاهش بارندگی‌های فصل پاییز و همچنین دو ماهه بهار امسال به وجود آمده است، عنوان کرد: هر چند در روزهای گذشته بارش‌ها را به صورت پراکنده در استان شاهد بودیم اما این بارش‌ها هیچ تاثیری در کاهش تنش خشکسالی نداشته و روند کاهش تولیدات را شاهد هستیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، قائم مقام جهاد کشاورزی استان اردبیل در پایان سخنان خود ابراز داشت: در کنار آن سرمازدگی اوایل اردیبهشت ماه به باغات مشگین‌شهر و خلخال بیشترین خسارت را وارد کرده به طوری که در مجموع از سرمازدگی و خشکسالی کشاورزی استان 227 میلیارد تومان خسارت دیده است.

انتهای پیام/62007/ش40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول