اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استاندار اصفهان:

زاینده‌رود 2 میلیارد متر مکعب آب کم دارد/خسارت 140 میلیارد تومانی به باغات اصفهان در اثر کاهش دما

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استاندار اصفهان با بیان اینکه زاینده‌رود 2 میلیارد متر مکعب آب کم دارد، گفت: 140 میلیارد تومان اخیرا بر اثر کاهش ناگهانی دمای هوا به باغات اصفهان خسارت وارد شده است.

زاینده‌رود 2 میلیارد متر مکعب آب کم دارد/خسارت 140 میلیارد تومانی به باغات اصفهان در اثر کاهش دما

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، منصور شیشه‌فروش در نخستین همایش ملی بحران آب با بیان اینکه مسئله آب فرابخشی است، اظهار کرد: یکی از دلایلی که چنین جلساتی برگزار می‌شود، وجود بحران آب به عنوان یک  مشکل جهانی است.

وی افزود: بر همین اساس اجلاسی با عنوان اجلاس تجارت زمین در برزیل در سال 91 برگزار شد و در آن کشورها محورهایی را مطرح کردند که مهم‌ترین آن کاهش 10 درصدی گازهای گلخانه‌ای تا سال 2015 بود.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استاندار اصفهان با اشاره به اینکه 1.5 برابر تخریب زمین در دو دهه اخیر افزایش یافته است، تصریح کرد: پیش‌بینی شده است که تا سال 2050 دمای هوا دو درجه گرم‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: در کنوانسیونی که نیز در همین زمینه برگزار شد، سه محور مدیریت منابع آب با محوریت افزایش بهره‌وری آب، اعطای حق‌ آبه‌های تالاب‌ها و مدیریت منابع انرژی تجدید پذیر و توسعه پایدار مطرح شد.

شیشه‌فروش گفت: همچنین مدیریت منابع طبیعی، چالش تخریب محیط طبیعی و جنگل‌ها و نیز مدیریت بیابان‌زدایی مورد توجه قرار گرفت.

وی با اشاره به وضعیت اصفهان دما در اصفهان با بیان اینکه در اصفهان نوسان دما و تنوع داریم؛ چنانکه یک نقطه سه درجه زیر صفر و در یک نقطه دمای هوای گرم است، اذعان داشت: در حال حاضر کاهش دما 140 میلیارد تومان به باغات خسارت وارد کرده است.

وی افزود: همچنین در طی روزهای اخیر در حاشیه شهر، اصفهان دچار وزش باد شدیدی شد که سرعت آن 97 کیلومتر در ساعت بود و این در حالی است که در اصفهان 16 نقطه بیابانی و گرد و غبار داریم که تالاب گاو خونی هم نیز دچار خشکی شده است.

شیشه‌فروش به کانون گرد و غبار اشاره کرد و بیان داشت: البته در زمینه صرفه‌جویی نیز اقداماتی صورت گرفته است که به تمامی دستگاه‌های اجرایی ابلاغ و تهدیدات تبدیل به فرصت شده است.

وی با بیان اینکه همین خشکسالی‌ها منجر به آب‌رسانی 280 روستای اصفهان شد، ادامه داد: اثرات مستقیم خشکسالی سبب شد که 70 درصد اراضی اصفهان کشتی صورت نگیرد.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استاندار اصفهان با اشاره 80 هزار هکتار سامانه نوین آبیاری ابراز داشت: 50 درصد از باغات با توجه به چنین بهینه‌سازی آبیاری شدند.

وی با اشاره به اینکه 20 همایش علمی در این خصوص برگزار شد، اضافه کرد: اعتباراتی در این زمینه اختصاص داده شده است.

شیشه‌فروش با تأکید به اینکه بحران آب بحران جهانی، ملی و آبی است، متذکر شد: ایران یک هشتم بارش‌های جهان را دارد و اقلیم کشور ما اقلیم خشک و نیمه خشک است.

وی با اشاره به مدیریت یکپارچه آب یادآور شد: با همکاری وزارت نیرو طراحی‌هایی صورت گرفته است که تکمیل طرح بحران آب انجام شود.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استاندار اصفهان با بیان اینکه 2 میلیارد متر مکعب زاینده رود آب کم دارد، تصریح کرد: بازسازی شبکه‌ها در دست اجرا قرار گرفته است، اما منابع آب باید تأمین شود.

وی همچنین اظهار کرد: 18 تا 20 هزار هکتار زمین در اصفهان زیر کشت برنج دشت لنجان می‌رفت که اکنون از این مقدار 2 هزار هکتار برنج‌کاری می‌شود.

شیشه‌فروش در ادامه استفاده از پساب را یکی از راه‌حل‌های رفع این مشکل عنوان کرد و افزود: 150 میلیون متر مکعب استاندارد سازی را در پیش داریم.

وی گفت: امروز طرح مدیریت بحران با شناسایی آسیب‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

انتهای پیام/63012/ذ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول