اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دادستان کرمان تأکید کرد

توجه به برنامه‌محوری به جای شخص‌محوری در انتخابات / دولتی‌ها حق تبلیغ ندارند

دادستان عمومی و انقلاب کرمان گفت: برنامه‌محوری به جای شخص‌محوری باید در انتخابات مورد توجه قرار گیرد و انتخابات باید عرصه صف‌آرایی برنامه‌ها و نه اشخاص باشد.

توجه به برنامه‌محوری به جای شخص‌محوری در انتخابات / دولتی‌ها حق تبلیغ ندارند

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، یدالله موحد صبح امروز در نشست اعضای ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی شهرستان کرمان با اصحاب رسانه گفت: جلسه‌هایی در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا از سوی دستگاه قضایی استان کرمان برگزار شده است.

رسانه‌ها رکن تبلیغات انتخاباتی هستند

وی ادامه داد: تاکنون سه جلسه با اصحاب مطبوعات و رسانه‌های استان کرمان توسط دستگاه قضایی برگزار شده است تا در زمینه مباحث انتخاباتی گفت‌و‌گو کنیم و از نظرات اهالی رسانه بهره ببریم.

دادستان عمومی و انقلاب کرمان تصریح کرد: تصور و باور ما این است که نقش رسانه‌های جمعی در فضای انتخاباتی فوق‌العاده است.

موحد با اشاره به اینکه فضای عمومی کشور، فضای انتخاباتی است که این فضا از مدت‌ها قبل آغاز شده است و استمرار دارد، تصریح کرد: طی چند روز آینده وارد فضای رسمی مبارزات انتخاباتی می‌شویم.

وی با بیان اینکه فضاهای رقابتی انتخاباتی دارای سه طرف اجتناب‌ناپذیر است، عنوان کرد: نامزدهای انتخاباتی، هواداران و طرفداران آن‌ها در سطوح مختلف یک طرف این فضای رقابتی هستند.

این مقام قضایی، رسانه‌های جمعی را طرف دوم و رأی‌دهندگان را طرف سوم رقابت‌های انتخاباتی برشمرد و افزود: رسانه‌ها نقش اصلی را در انتقال پیام‌های انتخاباتی دارند.

موحد گفت: بدون شک در تمام فرآیند برگزاری انتخابات به‌ویژه تبلیغات انتخاباتی رسانه‌های جمعی به‌ویژه مطبوعات یک رکن هستند و نقش بی‌بدیل دارند چرا که نامزدهای انتخاباتی و طرفداران آن‌ها ناگزیر هستند که از دستاوردهای نوین ارتباطی بهره ببرند و استفاده کنند.

دادستان عمومی و انقلاب کرمان گفت: رسانه‌های جمعی پیوند تنگاتنگ با رقابت‌های انتخاباتی دارند و جایگاه رسانه‌ها از جمله مطبوعات در جلب مشارکت حداکثری مردم در انتخابات برای خلق حماسه سیاسی جایگاهی ممتاز است.

راهکارهای رسانه‌ها برای حضور گسترده مردم جواب می‌دهد

موحد گفت: رسانه‌های گروهی به بهترین نحو می‌توانند راهکارهایی را دنبال کنند که نتیجه آن افزایش حداکثری مردم در انتخابات باشد و این راهکارها در گذشته هم جواب داده است و در این انتخابات هم می‌تواند، مؤثر باشد.

وی بالا بردن امید مردم و تأثیرگذاری آرای آن‌ها در روند اداره جامعه را از جمله وظایف رسانه‌ها برشمرد و خاطر نشان کرد: وقتی مردم امیدوار باشند که آرای آن‌ها در سرنوشت کشور و اداره امور جامعه اثربخش است با امید و شور و نشاط پای صندوق‌های رأی حاضر می‌شوند.

دادستان عمومی و انقلاب کرمان گفت: رسانه‌ها می‌توانند، هیجان و نشاط را با پیام‌ها و تبلیغات امیدبخش محقق کنند.

موحد با بیان اینکه همواره بین رضایتمندی مردم و حضور آگاهانه آن‌ها یک ارتباط معنادار وجود دارد، تصریح کرد: اگر رضایتمندی مردم افزایش یابد، انگیزه آن‌ها برای شرکت در انتخابات هم ارتقا می‌یابد.

وی افزود: شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی به موقع و همگام با مجریان و ناظران انتخابات این مژده را به مردم می‌دهد که روند انتخابات صحیح و قانونمند است و جلب اعتماد عمومی در سلامت انتخابات یک کارکرد رسانه‌ای محسوب می‌شود.

دادستان کرمان خاطر نشان کرد: جلب مشارکت فعال گروه‌های مرجع در انتخابات امری مهم است چرا که در هر جامعه گروه‌هایی هستند که مرجع عمومی به حساب می‌آیند و اقشاری مانند دانشگاهیان، روحانیان و اقشار تحصیلکرده به عنوان گروه‌های مرجع قرار می‌گیرند.

موحد، فعالسازی این گروه‌های مرجع را در فرآیند برگزاری انتخابات برای جلب مشارکت حداکثری مهم دانست.

اختلاف مسئولان موجب دلزدگی مردم می‌شود

وی تبیین و تبلیغ وفاق و همدلی مسئولان را در افزایش انگیزه مردم برای افزایش مشارکت در انتخابات مهم خواند و افزود: اصحاب رسانه نماینده افکار عمومی جامعه هستند و هر زمان که بحث و اختلاف بین مسئولان به افکار عمومی کشانده می‌شود، این امر موجب دلخوری و دلزدگی اقشار مختلف است.

این مقام قضایی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه انتخابات یک صحنه وحدت‌بخش است که انسجام ملی را ارتقا می‌بخشد، عنوان کرد: پرهیز از شعارهای پرطمطراق و ارائه برنامه‌های قابل اجرا در دستور کار رسانه‌ها قرار گیرد.

موحد اظهار داشت: برنامه‌محوری به جای شخص‌محوری باید مورد توجه قرار گیرد و انتخابات باید عرصه صف‌آرایی برنامه‌ها و نه اشخاص باشد.

وی تصریح کرد: رسانه‌های جمعی باید بتوانند، تقابل بین برنامه‌ها را به جای تقابل بین اشخاص ایجاد کنند و شناخت برنامه‌های کاندیداها مهم است.

رسانه‌ها به انتخاب اصلح کمک کنند

موحد خطاب به اصحاب رسانه گفت: شما قدرت تشخیص اصلح را به مردم با تبادل اطلاعات صحیح و موثق می‌دهید تا از بین افراد واجد شرایط فرد اصلح را انتخاب کنند.

وی با اشاره به اینکه در عرصه جلب مشارکت عمومی رسانه‌ها می‌توانند، نقش بسزایی داشته باشند، گفت: رسانه‌های گروهی استان کرمان در گذشته این نقش را به خوبی ایفا کرده‌اند.

دادستان عمومی و انقلاب کرمان گفت: اگر استان کرمان در انتخابات گذشته جزو استان‌های برتر از نظر مشارکت حداکثری قرار گرفت، بخشی از این موفقیت مرهون تلاش‌ها و پیگیری‌های رسانه‌های جمعی استان کرمان و به ویژه مطبوعات بوده است.

حواستان به مطالب اغراق‌آمیز کاندیداها باشد

موحد با بیان اینکه در ایام انتخابات تمام گروه‌های سیاسی و نامزدهای انتخاباتی برای جلب نظر رسانه‌ها بسیج می‌شوند، ادامه داد: تمام کاندیداها، هواداران و طرفداران و رؤسای ستادها متوجه رسانه می‌شوند تا رسانه‌ها را برای اهداف خود به کار گیرند و گاهی مطالب اغراق‌آمیز را تولید می‌کنند و قصد رساندن آن به مخاطبان را دارند.

وی با تأکید بر اینکه رسانه‌های استان کرمان هیچ‌گاه اصول اخلاق حرفه‌ای خود را فراموش نکرده‌اند، خاطر نشان کرد: رسانه‌های کرمان همواره به مخاطبان خود احترام گذاشته و تلاش آن‌ها بر این بوده است که پوشش خبری عادلانه داشته باشند.

دادستان کرمان گفت: رفتار عادلانه مطبوعات استان کرمان قابل‌ تقدیر و ستودنی است و شمار بالایی از مطبوعات در انعکاس اخبار و پرداختن به مسائل تبلیغات انتخاباتی، رفتاری عادلانه و منصفانه داشته‌اند و امیدواریم این روند ادامه یابد.

اصحاب رسانه هوشیار باشند

موحد افزود: در ایام انتخابات به هوشیاری فوق‌العاده‌ای لازم است که اصحاب مطبوعات باید بیش از گذشته در فعالیت‌های انتخاباتی این هوشیاری را اعمال کنند.

وی اظهار داشت: اصحاب رسانه محدودیت‌های قانونی به‌ویژه بخش تبلیغات انتخاباتی را مورد توجه قرار دهند چرا که قانونگذار چارچوب‌هایی را مشخص کرده که تبلیغات در آن چارچوب مجاز است.

موحد خواستار مطالعه قانون مطبوعات و قانون انتخابات ریاست جمهوری و شوراها به‌ویژه در بخش تبلیغات انتخاباتی از سوی اصحاب رسانه شد.

وی تصریح کرد: انتخاباتی را سالم و موجب اعتبار نظام جمهوری اسلامی و افتخار و عزت ملی می‌دانیم که منطبق با قانون برگزار شود.

این مقام قضایی گفت: مجریان، ناظران، کاندیداها، رأی‌دهندگان، رسانه‌های جمعی و دستگاه‌های ارتباط عمومی باید مبتنی بر قانون حرکت کنند تا بتوانیم با رعایت قانون مصالح عمومی جامعه را حفظ کنیم.

موحد با اشاره به اینکه صداقت در اطلاع‌رسانی انتخاباتی نباید فراموش شود، عنوان کرد: این مهم جزو اخلاق حرفه‌ای رسانه است.

وی مبالغه و اغراق، بزرگنمایی، سیاه‌نمایی، استفاده از منابع غیرموثق، تحریف، تناقض‌گویی، خودسانسوری، ارائه اطلاعات بریده و ناقص، طرفداری شدید از یک کاندیدا را از آفات صداقت رسانه‌ای برشمرد و افزود: این آفات، اعتماد مخاطبان را کاهش می‌دهد.

عضو ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی در کرمان عنوان کرد: رسانه‌ها باید مردم را به مشارکت در انتخابات تشویق کنند و از هرگونه فضاسازی و جنجال‌آفرینی خودداری شود.

موحد گفت: ما به عنوان دستگاه قضایی از رسانه‌ها انتظار داریم که از کاندیداهای مورد نظر حمایت معقول و منطقی داشته باشند و از تخریب کاندیداها و رقبای انتخاباتی پرهیز کنند.

با رد صلاحیت‌ها منصفانه برخورد شود

وی ادامه داد: رسانه‌ها به دستاوردهای انقلاب و نظام احترام بگذارند و از انتشار مطالب موهن درباره افراد حقیقی و حقوقی خودداری کنند.

موحد خواستار دوری از هرگونه فضاسازی غیرمنصفانه به‌ویژه در مورد افراد رد صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان شد و گفت: در این زمینه به فضاسازی کاذب و جنجال‌ها دامن زده نشود.

وی بر پرهیز از اسراف و زیاده‌روی در هزینه‌ها مربوط به انتخابات تأکید کرد و گفت: مهمترین نکته به عنوان یک انتظار از مطبوعات که مطالبه عمومی و مورد نظر رهبری و جزو انتظارات دستگاه قضایی به شمار می‌آید، این است که هوشیاری خود را در ارتباط با تبلیغات دشمن بالا ببرید و به اخبار و اطلاعاتی که از طریق رسانه‌های بیگانه و معاند نظام منتشر می‌شود، اعتماد و اتکا نکنید.

پرونده تخلف انتخاباتی در کرمان نداریم

موحد عنوان کرد: رسانه‌ها از انتشار اسناد محرمانه شامل اسناد محرمانه نظام به صورت جدی خودداری کنند و همکاری صمیمانه با مجریان و ناظران انتخابات داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در انتخابات مجلس شورای اسلامی طی سال گذشته پرونده تخلف انتخاباتی مطبوعاتی در مرکز استان کرمان نداشتیم، تصریح کرد: تاکنون هیچ پرونده انتخاباتی مرتبط با انتخابات 24 خردادماه نداشته‌ایم و حتی یک پرونده هم سنگین است به‌ویژه اگر مربوط به مطبوعات باشد.

رسانه‌ها خط دشمن را دنبال نکنند

دادستان عمومی و انقلاب کرمان با اشاره به جرایم انتخاباتی حوزه رسانه‌ها اظهار داشت: انتشار هرگونه مطلب به منظور ترغیب و تشویق مردم به تحریم و یا کاهش مشارکت در انتخابات، تجمع اعتراض‌آمیز بدون مجوز، تحصن و اعتصاب از جمله این جرایم است.

موحد افزود: ادعای غیرواقع مبنی بر توقف انتخابات و یا هر اقدامی که به نحوی منجر به اخلال در امر انتخابات شود و همچنین اگر رسانه‌ا‌ی در داخل کشور خط و هدف دشمن را به صورت مستقیم و یا به نقل از رسانه‌های بیگانه و معاند دنبال کند از مصادیق مجرمانه است.

وی گفت: هر مطلبی که در مطبوعات درج شود و اذهان عمومی را مغشوش و نگران کند و بیان مطالب خلاف واقع علیه کشور باشد، جرم است چرا که هر گونه تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی جرم محسوب می‌شود.

موحد، ایجاد اختلاف بین اقشار مختلف با دامن زدن به اختلافات قومی و قبیله‌ای را از دیگر جرایم انتخاباتی ذکر کرد و گفت: انتشار هرگونه نتایج نظرسازی و نظرسنجی کاذب در مورد انتخابات و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و انتشار علایم تحریم انتخابات جرم است.

وی افزود: انتشار هجو یا هجویه و یا هرگونه مطالب توهین‌آمیز یا تخریب در فضای انتخابات و علیه انتخابات و نامزدهای انتخابات جرم به شمار می‌آید.

این مقام قضایی افزود: استفاده غیرمجاز از سایت‌های دولتی و مؤسسات و نهادهایی که تمام یا بخشی از دارایی یا بودجه آن‌ها از اموال عمومی است از دیگر جرایم انتخاباتی حوزه رسانه‌ها است.

موحد، انتشار هرگونه محتوا یا مطلب برای تحریک، ترغیب و تهدید افراد به خرید و فروش آرا و رأی دادن با شناسنامه جعلی یا شناسنامه دیگری را جرم خواند.

وی گفت: انتشار هرگونه مطلب برای ایجاد رعب و وحشت برای رأی‌دهندگان یا اعضای شعبه‌ها ممنوع و استفاده ابزاری از تصاویر اشخاص برای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری جرم است.

دادستان کرمان انتشار هرگونه مطلب که توهین، افترا و نشر اکاذیب علیه نظام، قوای سه‌گانه، سازمان‌های حکومتی و نهادهای اجرایی و نظارتی انتخابات ریاست جمهوری را به دنبال داشته باشد هم از مصادیق جرایم انتخاباتی است.

دولتی‌ها نمی‌توانند برای کاندیداها تبلیغ کنند

موحد انتشار هرگونه محتوای دارای طبقه‌بندی شامل اسناد دولتی محرمانه، فوق‌محرمانه، سری و فوق‌سری را خلاف دانست و افزود: انتشار محتوای خلاف واقع در ارتباط با نتایج بررسی صلاحیت‌ها، شمارش آرا و نتایج انتخابات مسئولیت کیفری دارد.

وی ادامه داد: انتشار و توزیع هرگونه محتوای تبلیغاتی از سوی کارکنان اداره‌ها و سازمان‌های دولتی با ذکر سمت له یا علیه یک نامزد انتخاباتی جرم است.

این قاضی گفت: همچنین انتشار و توزیع هرگونه محتوای تبلیغاتی از سوی مقامات اجرایی و نظارتی انتخابات له یا علیه نامزدهای ریاست جمهوری جرم است.

موحد افزود: نشر اکاذیب، نشر صوت، تصویر یا فیلم خانوادگی نامزدهای انتخاباتی نیز جرم است.

انتهای پیام/80019/م40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول