به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، در جمهوری اسلامی ایران بر اساس قانون اساسی، عالیترین مقام اجرایی کشور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر و روستا از سوی مردم تعیین میشوند و انتخابات در حقیقت تبلور اداره و خواست مردم است.
در انتخابات و در راستای گزینش فرد اصلح طبیعتا باید امکانات و محیط مناسب و مساعد برای حضور افرادی از جامعه به عنوان نماینده و نامزد اداره کشور از سوی دستگاههای اجرایی و نظارتی مهیا گردد و از سوی دیگر فضای مساعد برای کسب اطلاعات مردم از وضعیت جامعه و افرادی که تلاش میکنند اداره امور مملکتی را برعهده بگیرند، تامین شود.
این مهم در جامعه بر عهده رسانههای جمعی است و این رسانهها هستند که با انتقال اطلاعات و رویدادها در کنار اعتماد مردم به آنها با طرح نظرات مردم و انتقال آنها به مسئولان و بالعکس میکوشند به نقشآفرینی حائز اهمیت در فرایند انتخابات بپردازند و اسباب مشارکت بیشتر مردم در امور کشوری خویش را فراهم کنند، در واقع رسانههای جمعی به طور مستقیم و غیرمستقیم نقش موثری در رساندن اخبار و اطلاعات سیاسی گوناگون به گروههای هدف، تبلیغ ارزشها و آرمانهای سیاسی و مقایسه آنها با دیگر جوامع و گفتوگو درباره مواضع کاندیداها ایفا میکنند.
* نقش رسانهها در افزایش قدرت تشخیص مردم در انتخاب فرد اصلح
در حقیقت این نقش، محوریترین عملکرد رسانههاست؛ چراکه به مردم و در اصل رایدهندگان در انتخابات قدرت تشخیص و انتخاب اعطا میکند و شاید به جرات بتوان گفت که تقریبا آن چه که رای دهندگان در انتخابات میدانند به نوعی از رسانههای جمعی همچون رادیو، تلویزیون و روزنامه کسب کردهاند. این مجموعه فعالیت همان بسط و گسترش فرهنگ سیاسی و حضور مستقیم مردم در صحنههای مختلف سیاسی و اجتماعی جهت تعیین سرنوشت و ترسیم سیاستگذاریهای مهم در نظام سیاسی است.
بر این اساس میتوان گفت رسانهها در رونقبخشی به انتخابات و شورآفرینی و حضور گسترده مردم در انتخابات نقش مهمی ایفا میکنند.
رسانهها در انتخابات، نقش و جایگاه چند بعدی دارند چراکه از یک سو میتوانند خواستهها و آرای مردم و دیدگاه سیاسی و اجتماعی آنها را به مسئولان انتقال داده و به عنوان سخنگوی مردم و افکار عمومی فعالیت کنند و از سوی دیگر تأثیرات و نتایج نظرات مردمی را در سیاستها و فعالیتهای کشور نشان دهند تا حس اعتماد و اطمینان بین مردم و دولت را افزایش دهند.
در همین راستا رسانهها میتوانند نقش مهمی در ترغیب عمومی به مشارکت در انتخابات و احیای اعتماد همگانی به نحوه برگزاری انتخابات ایفا نماید.
رسانهها میتوانند با فعالیت دقیق و سنجیده در عرصه انتخابات، افراد تاثیرگذار و مورد اعتماد نظام را وارد عرصه کنند، از طرف دیگر رسانهها باید از تبلیغات کاذب و ورود افراد ناکارآمد و غیرمفید به عرصه انتخابات و تبلیغات جلوگیری کنند، لازمه ایفای این رسالتها این است که رسانهها بر اساس آموزههای دینی و قوانین الهی در طول انتخابات تبلیغ نمایند.
* نقش رسانهها در بصیرت افزایی و روشنگری
یکی از مهمترین رسالتهای رسانهها بصیرتافزایی و روشنگری است به این نحوی که بتواند بر بصیرت مخاطبان خود بیفزاید و توان فرقگذاری بین منافع و امور مضر به کشور و نظام را در اختیار او بگذارد. برای این منظور، باید رسانه و دستگاه اطلاعرسانی تلاش برای دشمنشناسی را در اولویت کار خود قرار دهد، تا مخاطب، آسیبها و گروههای مخالف و دشمن را بشناسد.
در پى شناخت، قدرت و توان تسلط علمی بر گروهها و جریانهای آسیبرسان در عرصه سیاسی، مانند جریان نفاق پدید مىآید و رسانه با افشاگری آنها مىتواند به ایجاد بصیرت و شناخت حق و باطل در مخاطب موفق شود.
یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیشک یکی از حساسترین و دشوارترین دورههای انتخاباتی است چراکه هم در داخل و هم در خارج از کشور عواملی قصد اختلال در برگزاری این انتخابات کنند و یا در پی آن هستند که با تبلیغات کاذب و مشوش کردن فضای کشور، نتیجه انتخابات را به نفع خود رقم بزنند.
این در حالی است که این انتخابات میتواند در عین حال به باشکوهترین و حماسیترین دورههای انتخاباتی در کشور تبدیل شود و این مهم تنها با همراهی و حضور باشکوه همه مردم در پای صندوقهای رای و انتخاب فرد اصلح محقق میشود.
برهمین اساس رسانهها میتوانند در شکلگیری این شکوه و حماسه نقش مهمی ایفا کنند.
* نقش رسانهها داخلی در مقابل هجمههای تبلیغاتی کشورهای غربی
رسانههای داخلی میتوانند در مقابل هجمههای تبلیغاتی و رسانهای کشورهای غربی با عمل به اصل «تعهد و رسالتمندی رسانه» و التزام به بایستههای دینی رسالت خود را به خوبی انجام دهند تا از مدار تعهد دینی خارج نشده و در ورطه «بىهویتی و سرگردانی» یا «هویتسوزی» غوطهور نشوند.
اصل رسالتمداری و خنثی نبودن در برابر ارزشها و ضد ارزشها، در قانون اساسی بارها تأکید شده است.
در اصل سوم، ضمن مسلم دانستن آن، برای رسیدن به اهداف جمهوری اسلامی و پایههای آن (توحید، نقش بنیادین وحی در بیان قوانین، معاد، عدل، امامت در رهبری مستمر، کرامت و ارزش والای انسان و آزادی توأم با مسئولیت او در برابر خدا) دولت را موظف مىکند از هر امکانات خود بهره گیرد و دومین ابزار را چنین معرفی کند: بالا بردن سطح آگاهى های عمومی در همه زمینهها با استفاده صحیح از مطبوعات و رسانههای گروهی و وسایل دیگر.
در اصل 24 هم از نگاه سلبی، اخلال در مبانی اسلام را از خط قرمزهای مطبوعات مىشمارد و این بدان معناست که رسانهها از دو نگاه ایجابی و سلبی در برابر اسلام و ارزشهای نظام و انقلاب رسالت دارند.
طبق اصل 125 در مورد رسانه فراگیر صدا و سیما هم آزادی بیان به «رعایت موازین اسلامی و مصالح کشور» قید خورده است.
نکته مهم این است که رسالتمداری رسانهها باید در همه کارکردهای فرهنگی، سیاسی و اطلاعاتی جریان داشته باشد.
از این روست که امام خمینی(ره) نیز در صحیفه خود اشاراتی به این موضوع میکند و میفرمایند، اهمیت انتشارات مثل اهمیت خونهایی است که در جبههها ریخته مىشود، «مداد العلماء افضل من دماء الشهداء،» برای اینکه خون شهدا گرچه بسیار ارزشمند است و سازنده لکن قلمها بیشتر مىتواند سازنده باشد و شهدا را قلمها مىسازند و شهیدپرور هستند». ( صحیفه امام، ج16، ص227.)
..........................................
یادداشت از خاطره حسین زاده
.........................................
انتهای پیام/68004/صا40