اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تحلیلی بر نقش رسانه‌های داخلی در فضای انتخاباتی

رسانه‌ها در روشنگری و بصیرت افزایی انتخابات چه نقشی دارند؟

اهمیت انتشارات مثل اهمیت خون‌هایی است که در جبهه‌ها ریخته مى‌شود، خون شهدا گر چه بسیار ارزشمند است و سازنده لکن قلم‌ها بیشتر مى‌تواند سازنده باشد و شهدا را قلم‌ها مى‌سازند و شهیدپرور هستند.

رسانه‌ها در روشنگری و بصیرت افزایی انتخابات چه نقشی دارند؟

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، در جمهوری اسلامی ایران بر اساس قانون اساسی، عالی‌ترین مقام اجرایی کشور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر و روستا از سوی مردم تعیین می‎شوند و انتخابات در حقیقت تبلور اداره و خواست مردم است.

در انتخابات و در راستای گزینش فرد اصلح طبیعتا باید امکانات و محیط مناسب و مساعد برای حضور افرادی از جامعه به عنوان نماینده و نامزد اداره کشور از سوی دستگاه‌های اجرایی و نظارتی مهیا گردد و از سوی دیگر فضای مساعد برای کسب اطلاعات مردم از وضعیت جامعه و افرادی که تلاش می‎کنند اداره امور مملکتی را برعهده بگیرند، تامین شود.

این مهم در جامعه بر عهده رسانه‌های جمعی است و این رسانه‌ها هستند که با انتقال اطلاعات و رویدادها در کنار اعتماد مردم به آن‌ها با طرح نظرات مردم و انتقال آن‌ها به مسئولان و بالعکس می‌کوشند به نقش‌آفرینی حائز اهمیت در فرایند انتخابات بپردازند و اسباب مشارکت بیشتر مردم در امور کشوری خویش را فراهم کنند، در واقع رسانه‌های جمعی به طور مستقیم و غیرمستقیم نقش موثری در رساندن اخبار و اطلاعات سیاسی گوناگون به گروه‌های هدف، تبلیغ ارزش‌ها و آرمان‌های سیاسی و مقایسه آن‌ها با دیگر جوامع و گفت‌و‌گو درباره مواضع کاندیداها ایفا می‎کنند.

* نقش رسانه‌ها در افزایش قدرت تشخیص مردم در انتخاب فرد اصلح

 

در حقیقت این نقش، محوری‌ترین عملکرد رسانه‌هاست؛ چراکه به مردم و در اصل رای‌دهندگان در انتخابات قدرت تشخیص و انتخاب اعطا می‌کند و شاید به جرات بتوان گفت که تقریبا آن‌ چه که رای دهندگان در انتخابات می‎دانند به نوعی از رسانه‌های جمعی همچون رادیو، تلویزیون و روزنامه کسب کرده‌اند. این مجموعه فعالیت همان بسط و گسترش فرهنگ سیاسی و حضور مستقیم مردم در صحنه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی جهت تعیین سرنوشت و ترسیم سیاستگذاری‌های مهم در نظام سیاسی است.

بر این اساس می‎توان گفت رسانه‌ها در رونق‌بخشی به انتخابات و شورآفرینی و حضور گسترده مردم در انتخابات نقش مهمی ایفا می‎کنند.

رسانه‌ها در انتخابات، نقش و جایگاه چند بعدی دارند چراکه از یک سو می‌توانند خواسته‌ها و آرای مردم و دیدگاه سیاسی و اجتماعی آن‌ها را به مسئولان انتقال داده و به عنوان سخنگوی مردم و افکار عمومی فعالیت کنند و از سوی دیگر تأثیرات و نتایج نظرات مردمی را در سیاست‌ها و فعالیت‌های کشور نشان دهند تا حس اعتماد و اطمینان بین مردم و دولت را افزایش دهند.

در همین راستا رسانه‌ها می‌توانند نقش مهمی در ترغیب عمومی به مشارکت در انتخابات و احیای اعتماد همگانی به نحوه برگزاری انتخابات ایفا نماید.

رسانه‌ها می‌توانند با فعالیت دقیق و سنجیده در عرصه انتخابات، افراد تاثیرگذار و مورد اعتماد نظام را وارد عرصه کنند، از طرف دیگر رسانه‌ها باید از تبلیغات کاذب و ورود افراد ناکارآمد و غیرمفید به عرصه انتخابات و تبلیغات جلوگیری کنند، لازمه ایفای این رسالت‌ها این است که رسانه‌ها بر اساس آموزه‌های دینی و قوانین الهی در طول انتخابات تبلیغ نمایند.

* نقش رسانه‌ها در بصیرت افزایی و روشنگری

 

یکی از مهم‌ترین رسالت‌های رسانه‌ها بصیرت‌افزایی و روشنگری است به این نحوی که بتواند بر بصیرت مخاطبان خود بیفزاید و توان فرق‌گذاری بین منافع و امور مضر به کشور و نظام را در اختیار او بگذارد. برای این منظور، باید رسانه و دستگاه اطلاع‌رسانی تلاش برای دشمن‌شناسی را در اولویت کار خود قرار دهد، تا مخاطب، آسیب‌ها و گروه‌های مخالف و دشمن را بشناسد.

در پى شناخت، قدرت و توان تسلط علمی بر گروه‌ها و جریان‌های آسیب‌رسان در عرصه سیاسی، مانند جریان نفاق پدید مى‌آید و رسانه با افشاگری آن‌ها مى‌تواند به ایجاد بصیرت و شناخت حق و باطل در مخاطب موفق شود.

یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بی‌شک یکی از حساس‌ترین و دشوارترین دوره‌های انتخاباتی است چراکه هم در داخل و هم در خارج از کشور عواملی قصد اختلال در برگزاری این انتخابات کنند و یا در پی آن هستند که با تبلیغات کاذب و مشوش کردن فضای کشور، نتیجه انتخابات را به نفع خود رقم بزنند.

این در حالی است که این انتخابات می‌تواند در عین حال به باشکوه‌ترین و حماسی‌ترین دوره‌های انتخاباتی در کشور تبدیل شود و این مهم تنها با همراهی و حضور باشکوه همه مردم در پای صندوق‌های رای و انتخاب فرد اصلح محقق می‌شود.

برهمین اساس رسانه‌ها می‎توانند در شکل‌گیری این شکوه و حماسه نقش مهمی ایفا کنند.

* نقش رسانه‌ها داخلی در مقابل هجمه‌های تبلیغاتی کشورهای غربی

 

رسانه‌های داخلی می‌توانند در مقابل هجمه‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای کشورهای غربی با عمل به اصل «تعهد و رسالت‌مندی رسانه» و التزام به بایسته‌های دینی رسالت خود را به خوبی انجام دهند تا از مدار تعهد دینی خارج نشده و در ورطه «بى‌هویتی و سرگردانی» یا «هویت‌سوزی» غوطه‌ور نشوند.

اصل رسالت‌مداری و خنثی نبودن در برابر ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها، در قانون اساسی بارها تأکید شده است.

در اصل سوم، ضمن مسلم دانستن آن، برای رسیدن به اهداف جمهوری اسلامی و پایه‌های آن (توحید، نقش بنیادین وحی در بیان قوانین، معاد، عدل، امامت در رهبری مستمر، کرامت و ارزش والای انسان و آزادی توأم با مسئولیت او در برابر خدا) دولت را موظف مى‌کند از هر امکانات خود بهره گیرد و دومین ابزار را چنین معرفی کند: بالا بردن سطح آگاهى های عمومی در همه زمینه‌ها با استفاده صحیح از مطبوعات و رسانه‌های گروهی و وسایل دیگر.

در اصل 24 هم از نگاه سلبی، اخلال در مبانی اسلام را از خط قرمز‌های مطبوعات مى‌شمارد و این بدان معناست که رسانه‌ها از دو نگاه ایجابی و سلبی در برابر اسلام و ارزش‌های نظام و انقلاب رسالت دارند.

طبق اصل 125 در مورد رسانه فراگیر صدا و سیما هم آزادی بیان به «رعایت موازین اسلامی و مصالح کشور» قید خورده است.

نکته مهم این است که رسالت‌مداری رسانه‌ها باید در همه کارکرد‌های فرهنگی، سیاسی و اطلاعاتی جریان داشته باشد.

از این روست که امام خمینی(ره) نیز در صحیفه خود اشاراتی به این موضوع می‌کند و می‌فرمایند، اهمیت انتشارات مثل اهمیت خون‌هایی است که در جبهه‌ها ریخته مى‌شود، «مداد العلماء افضل من دماء الشهداء،» برای اینکه خون شهدا گرچه بسیار ارزشمند است و سازنده لکن قلم‌ها بیشتر مى‌تواند سازنده باشد و شهدا را قلم‌ها مى‌سازند و شهیدپرور هستند». ( صحیفه امام، ج16، ص227.)

..........................................

یادداشت از خاطره حسین زاده

.........................................

انتهای پیام/68004/صا40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول