اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان نوسازی مدارس کشور با فارس مطرح کرد

ساخت بیش از 4 هزار مدرسه در کشور طی سال آینده

معاون پشتیبانی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: پیش‌‌بینی می‌شود سال آینده بیش از چهار هزار مدرسه با 16 هزار و 500 کلاس درس به سازمان آموزش و پرورش تحویل داده شود.

ساخت بیش از 4 هزار مدرسه در کشور طی سال آینده

سید باقر مسلمی در حاشیه افتتاح مدرسه خیرساز شهیدان شالباف در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرنگار فارس در قزوین اظهار داشت: این پیش‌بینی در صورت تخصیص کامل اعتبارات دولتی و عمل خیرین به تعهدات خود در سال جاری محقق می‌شود.

مسلمی با بیان اینکه کار مدرسه‌سازی در بین مردم ایران از دیرباز وجود داشته است، افزود: از سال 77 برای ساماندهی خیرین در کشور و جذب کمک‌های خرد علاقه‌مندان به مدرسه‌سازی و تجهیز فضاهای آموزشی، جامعه خیرین کشور در مشهد مقدس تشکیل شد.

وی با اشاره به تشکیل مجامع خیرین استانی و شهرستانی در سطح کشور ادامه داد: در حال حاضر این مجامع در حدود 500 شهر تشکیل شده و پس از ساماندهی خیرین در سراسر کشور کمک‌های آنان هر ساله با افزایش قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو است.

840 میلیارد تومان کمک‌های مردمی برای ساخت مدرسه

این مسئول عنوان کرد: در سال 77 که مبدأ تشکیل مجامع خیرین محسوب می‌شود، کمک‌های مردم حدود 18 میلیارد تومان بود که در سال گذشته به 840 میلیارد تومان رسیده است.

مسلمی اضافه کرد: این آمار نشان می‌دهد که تشکیلات خیرین مدرسه‌ساز توانسته اهداف خود را به خوبی محقق کند.

معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت و مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور عنوان کرد: برای این که هر ساله کمک‌های خیرین به صورت جمع‌بندی در سراسر کشور اتفاق بیفتد، جشنواره‌های خیرین به مدت یک ماه در اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

مسلمی افزود: امسال به دلیل برگزاری انتخابات در خرداد ماه، برگزاری جشنواره‌های خیرین مدرسه‌ساز از 15 فروردین ماه سال جاری آغاز شد و تا 25 اردیبهشت ماه ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: پس از برگزاری جشنواره ها جمع‌بندی تعهدات خیرین در سطح کشور مشخص می‌شود.

این مسئول تصریح کرد: از 840 میلیارد تومان کمک‌های مردمی در سال گذشته حدود 40 درصد زمین، ملک و تجهیزات و بقیه وجه نقد بوده که به وسیله خیرین برای ساخت و ساز فضاهای آموزشی اختصاص داده شده است.

ساخت 95 هزار کلاس درس در کشور

مسلمی خاطرنشان کرد: از زمان پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران تاکنون حدود 95 هزار کلاس درس از 540 کلاس موجود در سطح کشور به وسیله خیرین مدرسه‌ساز ساخته شده است.

معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت و مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: در مجموع میانگین طرح‌های خیرین در کشور بین 18 تا 20 درصد کل طرح‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

مسلمی عنوان کرد: این میانگین هر ساله به قوت خود باقی است و امیدواریم با توجه به رشدی که در کمک‌ها و تعهدات به چشم می‌خورد، در پنج سال آینده این میانگین به 25 درصد افزایش یابد.

20 درصد مدارس کشور دو نوبته است

وی اظهار داشت: در حال حاضر 20 درصد از مدارس در سطح کشور دو نوبته است که با عدالت آموزشی هم‌خوانی ندارد؛ بنابراین باید تعداد مدارس را تا جایی افزایش داد که تمام مدارس سطح کشور یک ‌نوبته شود.

این مسئول افزود: البته تا پنج سال گذشته بیش از 40 درصد از مدارس سطح کشور دو نوبته و سه‌ نوبته بود که امروز به همت دولت و خیرین به 20 درصد رسیده است.

مسلمی اظهار امیدواری کرد با روندی که در پیش گرفته شده است، تا پنج سال آینده تمام مدارس سطح کشور یک‌ نوبته شود.

وی همچنین در خصوص بازسازی مدارس گفت: بسیاری از مدارس کشور قدیمی هستند که باید پس از پایان عمر مفید خود تخریب و بازسازی شود.

معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت و مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تصریح کرد: در برخی از مناطق به ویژه در شهرهای بزرگ و حاشیه شهرها تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌های درس بالاتر از استاندارد است که این تراکم باید به حد استاندارد برسد.

مسلمی تحقق این امر را تنها از طریق ساخت فضای جدید آموزشی امکان‌پذیر دانست.

وی با اشاره به نیاز مدارس به تجهیزات جدید بیان کرد: با در نظر گرفتن به‌کارگیری فناوری جدید آموزشی در سطح جهان، تجهیزات مدارس ایران نیز هر ساله نیازمند به‌روزرسانی است و تا زمانی که آموزش در سطح کشور ادامه دارد، ساخت‌وساز و تجهیز مدارس نیز باید انجام شود.

این مسئول با اشاره به طرح‌های تمام شده در سال گذشته گفت: تا پایان سال 91 حدود سه هزار و 800 مدرسه با حدود 14 هزار کلاس در سطح کشور ساخته و به سازمان آموزش و پرورش تحویل داده شد.

7000 طرح نیمه‌تمام آموزشی در کشور

مسلمی با اشاره به وجود حدود هفت هزار طرح نیمه‌تمام در سطح کشور اظهار داشت: در سال گذشته به دلیل عدم تحقق درآمدها، تخصیص‌های عمرانی در کشور حدود 20 درصد بود و بسیاری از طرح‌ها به اتمام نرسیدند.

وی با اشاره به اعمال تغییرات در شیوه مشارکت در سال جاری، تصریح کرد: طرح ارائه شده به مجلس در خصوص این تغییرات، در کمیسیون به تصویب رسید و در صحن علنی نیز قطع یقین تصویب میشود.

این مسئول افزود: در طرح پیشین بخش مشارکت ابتدا خیرین سرمایه‌گذار آورده خود را به طور کامل ارائه می‌کردند و پس از آن دولت با پرداخت سهم خود، کار ساخت و ساز مدرسه را به اتمام می‌رساند.

مسلمی اضافه کرد: با توجه به اینکه در برخی از سال‌ها شرایط اقتصادی موجب ناتوانی دولت در عمل به تعهدات خود می‌شد، طرح مشارکت تغییر یافت و مقرر شد طرح‌های دولتی و نیمه‌تمام سطح کشور به خیرین معرفی شود.

وی با بیان اینکه بر این اساس پس از پایان کار به وسیله خیرین، فضای آموزشی به نام آنان ثبت می‌شود، ادامه داد: در صورت تحقق این امر، طرح‌های نیمه‌تمام سریعتر به بهره‌برداری می‌رسند.

مسلمی گفت: این طرح تاکنون با استقبال خوبی از سوی مجلس شورای اسلامی، هیئت دولت و مجامع خیرین کشوری روبه‌رو شده است.

معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت و مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اظهار امیدواری کرد سازمان نوسازی با کمک دولت و خیرین بتواند هرچه سریع‌تر مشکلات و کمبودهای فضا و تجهیزات آموزشی سطح کشور را برطرف کند.

انتهای پیام/77010/ب40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول