اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کتابخانه‌های خراسان‌رضوی:

4 ایستگاه مطالعه در مترو مشهد راه‌اندازی می‌شود

مدیرکل کتابخانه‌های خراسان‌رضوی گفت: برای نخستین بار در کشور چهار ایستگاه مطالعه در مترو مشهد راه‌اندازی می‌شود.

4 ایستگاه مطالعه در مترو مشهد راه‌اندازی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، امر‌الله شمقدری ظهر امروز در جلسه هم‌اندیشی با اصحاب رسانه در سالن جلسات اداره کل کتابخانه‌های خراسان‌رضوی اظهار کرد: استفاده از ظرفیت رسانه‌ در تولید محتوا، حساس‌سازی و گفتمان‌سازی در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی بسیار ضروری است.

وی با اشاره به اینکه خراسان‌رضوی رتبه بیست و نهم سرانه فضای کتابخانه‌های کشور را دارد، ادامه داد: امیدواریم با به نتیجه رسیدن پروژه فرسایشی کتابخانه‌ عمومی مشهد، رتبه خراسان‌رضوی افزایش پیدا کند.

شمقدری با اشاره به ایستگاه‌های مطالعه در مشهد و هزینه 50 میلیونی برای هر یک از آنان، بیان کرد: در حال حاضر هفت ایستگاه مطالعه در مشهد راه‌اندازی شده اما استقبال خوبی از سوی شهروندان صورت نگرفته است.

مدیرکل کتابخانه‌های خراسان‌رضوی افزود: میزان کتاب‌های استفاده شده در ایستگاه فرمانداری مشهد 71 درصد، ایستگاه کرامت 45 درصد، ایستگاه ترمینال 57 درصد، ایستگاه راه‌آهن 27 و ایستگاه فرودگاه 11 درصد بوده؛ همچنین یک ایستگاه هفته گذشته در استانداری راه‌اندازی شده است.

وی خاطرنشان کرد: میزان کتاب‌های استفاده شده در تمام ایستگاه‌های خراسان‌رضوی حدود 28 درصد است.

شمقدری اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های اداره کل کتابخانه‌های خراسان‌رضوی مشارکت مسئولان و نخبگان ارشد استانی در جلسات و گفتمان‌ها در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی است زیرا آنها می‌توانند کمک شایانی در این راستا و برای برطرف شدن چالش‌های آن کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های خراسان‌رضوی با اشاره به اهمیتی که مقام معظم رهبری به ترویج و فرهنگ‌سازی کتاب و کتاب‌خوانی دارند، ادامه داد: هفته گذشته سایت تخصصی آیت‌الله خامنه‌ای صفحه‌ای ویژه برای کتاب و کتاب‌خوانی گذاشت، در کل در این سایت دو محوریت مهم مورد بحث است یکی شعار امسال مبنی بر سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی و دیگری مطالعه کتاب و گفتگو در این ارتباط است.

وی ادامه داد: از مهم‌ترین اقداماتی که اداره کل کتابخانه‌های خراسان‌رضوی در دست اقدام دارد، راه‌اندازی و تاسیس کتابخانه‌های روستایی است که می‌تواند ظرفیت‌های مطلوبی را برای سرانه مطالعه در استان به همراه داشته باشد.

شمقدری خاطرنشان کرد: تعامل با دانشگاهیان و استفاده از ظرفیت دانشجویانی که در رشته‌های کتاب‌ و کتاب‌خوانی تحصیل کرده‌اند نیز از برنامه‌های مهم این اداره است.

مدیرکل کتابخانه‌های خراسان‌رضوی افزود:‌ 10 ایستگاه مطالعه دیگر در مشهد با ظرفیت 270 هزار کتاب در قالب 15 عنوان جدید اضافه می‌شود که برای نخستین بار مقرر شده در مترو مشهد چهار ایستگاه کتاب راه‌اندازی شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های مهم سند چشم‌انداز 1404 راه‌اندازی کتابخانه مرکزی برای تمام شهرستان‌ها است، عنوان کرد: آستان‌قدس رضوی در بسیاری از شهرستان‌های خراسان‌رضوی اقدام به راه‌اندازی کتابخانه‌های خوبی کرده است در نتیجه دیگر نیازی به احداث کتابخانه در این شهرستان‌ها نیست.

شمقدری بیان کرد: راه‌اندازی مجموعه خیران کتابخانه‌ساز نیز در دست اجرا است و تاکنون هیئت امنا این مجمع تشکیل شده و جلسات آن هر دو هفته برگزار می‌شود که امیدواریم بتوانیم از ظرفیت آنان در راستای توسعه کتابخانه‌های خراسان‌رضوی استفاده مفیدی انجام دهیم.

انتهای پیام/70018/خ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول