اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل راه‌آهن ایران:

12 هزار کیلومتر راه ریلی در دست مطالعه است / جهش بزرگی در صنعت ریلی در حال شکل‌گیری است

مدیر عامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه 12 هزار کیلومتر راه ریلی در دست مطالعه است، گفت: جهش بزرگی در توسعه صنعت ریلی دنیا در حال شکل‌گیری است که با ظهور و بروز قطارهای پر سرعت و حمل‌ونقل‌های ترکیبی در حال افزایش است.

12 هزار کیلومتر راه ریلی در دست مطالعه است / جهش بزرگی در صنعت ریلی در حال شکل‌گیری است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، عبدالعلی صاحب محمدی در دومین روز از یازدهمین مجمع رؤسای راه‌آهن‌های خاورمیانه عضو UIC که در هتل عباسی اصفهان برگزار شد، با تاکید بر اینکه برای کریدورهای منطقه‌ا‌ی ارزش زیادی قائل هستیم و همکاری بین‌منطقه‌ای را افزایش می‌دهیم، اظهار کرد: در غرب دریای خزر پروژه‌ای داریم که دریای عمان و خلیج فارس را به دریای خزر و کشورهای آذربایجان، روسیه، فنلاند و اروپا را به یکدیگر متصل می‌کند.

وی افزود: با احداث این خط ریلی کاهش30 درصدی در هزینه و 35 درصدی حمل و نقل داریم چنانکه می‌توان گفت 25 روز کاهش زمان حمل و نقل را با ایجاد این خطوط ریلی شاهد هستیم.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ضمن ابراز خرسندی از اینکه کشور آذربایجان، روسیه و ایران به این ارتباط علاقه‌مند هستند، افزود: از طریق این خط می‌توانیم ارتباط با میان کشورهای خاورمیانه، خلیج‌فارس را با روسیه و اروپا از طریق شبکه ریلی تسهیل کنیم.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از پروژه‌های در دست اقدام پروژه دو قطعه 18 کیلومتری است که قطعه نخست در مسیر قزوین - رشت و  قطعه دوم در مسیر رشت - آستارا قرار دارد که این کریدور مسیر شمالی جنوبی داشته که اهمیت آن برای حمل محصولات از اروپا به خاورمیانه است.

صاحب محمدی با بیان اینکه پروژه سه قطعه ریلی میان، قزاقستان، ترکمنستان و ایران در حال توافق است، گفت: طول این قطعه ریلی 926 کیلومتر است که از این مقدار 140 کیلومتر در خاک قزاقستان احداث شده و 90 کیلومتر آن در ایران آماده بهره‌برداری است.

وی گفت: این خط ریلی در ترکمنستان 700 کیلومتر را شامل می‌شود که قطعه‌ای از آن به طول 440 کیلومتر تمام شده است و قطعه 270 کیلومتری دیگر تا پایان سال آینده به اتمام می‌رسد.

‌مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: عملیات بهره‌برداری آن از محور سرخس آغاز و این خط ریلی با حضور روسای جمهور قزاقستان، ترکمنستان و ایران سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی همچنین با اشاره به اینکه محور سنگان مزار شریف در حال بهره‌برداری است، اتصال ریلی ایران و افغانستان 191 کیلومتر و شامل دو قطعه در ایران و دو قطعه در کشور افغانستان است.

صاحب محمدی افزود: تنها گسستگی این خط ریلی مزار شریف به هرات است که بعد از تامین منابع مالی کامل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دو کریدور به سمت عراق در حال احداث است، گفت: بیشتر ریل‌های این خط در ایران و عراق به اتمام رسیده است و تنها یک گسستگی دارد که از طریق این خط بصره به نجف و کربلا به بغداد و در نهایت سوریه اتصال و خطر نهایی آن به مدیترانه می‌رسد.

‌مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: شبکه ریلی یکی از اساسی‌ترین روش‌ها برای حمل و نقل است و بسیاری از کشورها تحول بنیادی کشور خود را مدیون حمل و نقل ریلی هستند.

وی با بیان اینکه قرن 21 را قرن راه‌آهن نامیده‌اند، افزود: جهش بزرگی در توسعه صنعت ریلی دنیا در حال شکل‌گیری است که با ظهور و بروز قطارهای پر سرعت و حمل‌ و نقل‌های ترکیبی در حال افزایش است.

صاحب محمدی تصریح کرد: توسعه حمل و نقل ریلی به ارتباط آسیای میانه و اروپا بستگی دارد و نمی‌توان به صورت انفرادی در این راستا در مقابل رقبا عمل کرد در حالی که در این زمینه نیاز به تعامل و همکاری به شیوه‌های مختلف است.

وی ادامه داد: ذکر این نکته لازم است که توسعه فعالیت‌های ریلی مناسبات سیاسی، اجتماعی و همکاری بین منطقه را تقویت می‌کند و باید از این منظر بیشتر به قضیه توجه کرد.

‌مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: برای حمل و نقل بین بخشی تدارکات فنی و تجاری بیشتری لازم است تا بتوانیم با کشورهای اروپا و آفریقا نیز ارتباط داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در شرایط عادی دفتر منطقه‌ی خاورمیانه نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کند، گفت: ما باید روابط خود را در زمینه بهره‌وری، حمل و نقل و توسعه همکاری سیاسی فرهنگی و سایر دستاوردها گسترش دهیم.

صاحب محمدی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران پروژه‌های کوتاه مدت و بلندمدتی را در ارتباط با کشورهای همسایه در نظر دارد، گفت: سهم حمل و نقل ریلی در ایران در حال افزایش است چنانکه عملیات اجرایی 10 هزار کیلومتر خط ریلی در ایران ایجاد شده است و 12 هزار کیلومتر  دیگر در دست مطالعه است.

وی در ادامه از ایجاد 13 هزار کیلومتر خط ریلی جدید در ایران خبر داد و افزود: در نهایت 25 هزار شبکه ریلی با روش‌های نوین و جدید به ناوگان ریلی ایران اضافه می‌شود.

انتهای پیام/63012/صا40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول