اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گفت‌وگوی تفصیلی فارس با مدیرکل بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس قزوین:

حماسه‌های رزمندگان قزوینی در قالب 80 جلد کتاب منتشر می‌شود

به گفته مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قزوین، تا سال 94 حدود 80 جلد کتاب از حماسه‌آفرینی رزمندگان قزوینی در دوران دفاع مقدس در قزوین به چاپ می‌رسد.

حماسه‌های رزمندگان قزوینی در قالب 80 جلد کتاب منتشر می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، از آنجا که آرمان‌های شهدا و رزمندگان دفاع مقدس در آثار آنها نهفته است، انتقال این آثار به نسل جوان به منظور تقویت شجاعت، ولایتمداری و حماسه آفرینی در حفظ آرمان‌های شهدا ضرورتی انکارناپذیر است.

در همین راستا بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بنا به دستور رهبر معظم انقلاب برای حفظ، نشر و برجسته کردن آثار باقیمانده از شهدا و رزمندگان دوران دفاع مقدس سازمان یافت و در سال‌های اخیر اقدامات برجسته‌ای در دستور کار آن قرار گرفت که برگزاری کنگره شهدای دفاع مقدس در سراسر کشور از جمله آن‌هاست.

خبرنگار فارس در قزوین طی بازدیدی که حمزه قربانی مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از دفتر این خبرگزاری داشت، گفت‌وگویی با وی ترتیب داد که با هم می‌خوانیم.

در خصوص نحوه جمع‌آوری آثار شهدا در این بنیاد توضیح دهید.

در سال‌های نخست تأسیس بنیاد، از طریق فراخوان برای جمع‌آوری آثار شهدا از مردم فراخوان‌هایی منتشر می‌شد؛ اما از آنجا که در آن دوران به دلیل کمبود امکانات، کپی‌برداری در اسرع وقت ممکن نبود در برخی موارد، مفقودی‌هایی در این آثار و اسناد اتفاق می‌افتاد.

علاوه بر این گاه مشاهده می‌شد که برخی از افراد سودجو، آثار و اسناد شهدا را برای استفاده شخصی از خانواده‌های آنان دریافت می‌کردند، اما اقدامی برای بازگردانی آن انجام نمی‌دادند.

این مشکل چگونه مرتفع شد؟

با در نظر گرفتن مجموعه این موارد، پیشنهاد شد برای مشخص بودن نوع هر اثر و تاریخ دریافت آن، آثار بلافاصله پس از دریافت، کپی برداری و به صاحبان آن ها بازگردانی و یا به آنان رسید ارائه شود.

با اجرای این روش ضمن کاهش چشمگیر درصد مفقودی آثار، خانواده‌های شهدا نیز با اطمینان خاطر آثار و وصیت‌نامه‌های شهدا را در اختیار بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس قرار می‌دهند.

برنامه‌های آتی نهاد متبوع شما در حوزه چاپ و نشر آثار چیست؟

تا سال 94 حدود 80 جلد کتاب در رابطه با نقش شهدای استان قزوین در دوران دفاع مقدس با مشارکت بنیاد شهید و امور ایثارگران استان، بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس و دیگر نهادهای فعال در این حوزه، تدوین و چاپ می‌شود.

با توجه به اینکه با گذشت زمان جامعه از نعمت وجود یادگاران دفاع مقدس همچون برخی از رزمندگان آن دوران محروم می شود، برای حفظ آثار آنان و انتقال آن به نسل‌های بعد چه اقداماتی انجام شده است؟

با توجه به جمع‌آوری بخش زیادی از آثار و وصیت‌نامه‌های شهدا، در مرحله بعد، بنیاد اقدام به ضبط خاطرات رزمندگان کرده است تا آثار آن دسته از رزمندگانی که هنوز در قید حیات هستند و با مشکلات کهولت سن روبه‌رو نشده‌اند، جمع‌آوری شود.

این آثار برای تحریر اشعار و کتب با مضمون دفاع مقدس و شهادت در اختیار هنرمندان و نویسندگان قرار می‌گیرد تا با الهام از آثار به جای مانده، آثار فاخر و ارزشمندی از شهدا و رزمندگان بیافرینند.

همان‌گونه که استحضار دارید، مقام معظم رهبری از جنگ هشت ساله ایران به عنوان یک گنج یاد کرده‌اند. بنیاد حفظ آثار در راستای استخراج این گنج چه وظایفی بر عهده دارد؟

استخراج این گنج از طریق بهره‌گیری از وجود خانواده‌های معظم شهدا، رزمندگان و تمام حماسه‌آفرینان این دوران وظیفه‌ای است که بر عهده ادارات کل بنیاد در سراسر کشور قرار گرفته تا از رهگذر آن، با جمع آوری آثار این افراد ارزش‌های دفاع مقدس را حفظ و در میان جوانان امروز منتشر کنند.

گویا برگزاری کنگره سرداران و شهدای دفاع مقدس استان یکی از برنامه‌هایی است که بناست در همین راستا اجرایی شود. کار برگزاری این کنگره در استان به کجا رسید؟

کنگره شهدا اقدامی است که به دستور رهبر معظم انقلاب در سطح کشور آغاز شده و تعدادی از استان‌ها نیز آن را برگزار کرده‌اند. استان قزوین نیز از جمله استان‌هایی به شمار می‌رود که در فراهم کردن اقدامات لازم برای برگزاری کنگره شهدا موفق عمل کرده است.

برای برگزاری این کنگره در استان تا به حال چه مقدماتی فراهم شده است؟

در حال حاضر این کنگره در استان تشکیل و حدود 14 کمیته برای آن تعریف شده که کمیته جمع‌آوری آثار شهدا با دارا بودن حدود 600 تیم یکی از آن‌هاست و تاکنون نزدیک به 80 درصد آثار گردآوری شده است.

همچنین با توجه به اینکه آثار جمع‌آوری شده نیاز به تدوین دارند، کمیته تدوین با تحویل گرفتن این مسئولیت، در حال فراهم کردن اقدامات لازم برای تدوین آثار است.

آیا آثار جمع‌آوری شده به چاپ رسیده‌اند؟

خیر. این آثار هنوز به مرحله چاپ و انتشار نرسیده‌اند اما به منظور زنده نگه داشتن یاد شهدا، آثاری در مقاطع مختلف زمانی، در بنیاد شهید و امور ایثارگران و نیز بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس چاپ شده است.

با توجه به اینکه بیشتر شهدا حماسه بزرگ خود را در دوران جوانی و نوجوانی رقم زدند، امید است با تهیه زندگی‌نامه تمام شهدای استان، این آثار به سرمشقی برای نوجوانان و جوانان تبدیل شود.

با پایان این کنگره برنامه خاصی به منظور تداوم آثار و نتایج آن در نظر گرفته شده است؟

کنگره شهدا تمام‌شدنی نیست، بلکه همه استان‌ها باید به ترتیب این کنگره را برگزار کنند و با پایان یافتن برگزاری کنگره در تمام استان‌های کشور، در دور بعد، این کنگره باید در سطح بالاتری برگزار شود.

تاکنون زندگی نامه کدام یک از شهدای قزوین تدوین شده است؟

زندگی‌نامه شهید سیدجوادی و شهید علی رضایی در بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس استان قزوین تدوین شده و آماده چاپ است.

همچنین زندگی‌نامه سردار شهید سید ناصر سیاهپوش و کتاب شعر کودک که در بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس استان تهیه و تدوین شده است، سوم خرداد امسال رونمایی می‌شود.

انتهای پیام/77010/ب40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول