اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شبکه دامپزشکی سرایان خبر داد

23 هزار جوجه‌ریزی در مرغداری‌های سرایان

رئیس شبکه دامپزشکی سرایان گفت: در 10 واحد مرغداری سرایان از ابتدای امسال تاکنون 23 هزار جوجه‌ریزی انجام گرفته است.

23 هزار جوجه‌ریزی در مرغداری‌های سرایان

علی صدیقی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، در ارتباط با برنامه‌های شبکه دامپزشکی سرایان اظهار کرد: با توجه به اینکه بروز هرگونه بیماری مشترک میان انسان و حیوان در جمعیت دام و طیور سبب مخاطرات بهداشتی در جمعیت انسانی می‌شود، با حمل‌ و نقل غیرمجاز احشام برخورد قاطع صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 10 واحد مرغداری در سرایان فعالیت می‌کنند، ابراز داشت: همچنین تعداد 23 هزار جوجه‌ریزی از ابتدای امسال تاکنون در واحدهای مرغداری این شهرستان انجام شده است.

بروسلوز بیماری مشترک بین انسان و دام

رئیس شبکه دامپزشکی سرایان با اشاره به اینکه در این شهرستان کشتارگاه طیور وجود ندارد، تصریح کرد: تمام مرغ‌های گوشتی تولید شده در این شهرستان طبق ضوابط و شرایط بهداشتی به کشتارگاه‌های داخل و خارج از استان صادر شده است.

صدیقی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ موردی از بیماری‌های مشترک در جمعیت دامی شهرستان سرایان مشاهده نشده، گفت: از مهم‌ترین و شایع‌ترین بیماری‌های مشترک در جمعیت‌های دامی می‌توان به بیماری بروسلوز  اشاره کرد که دامپزشکی برنامه‌های گسترده‌ای در ارتباط با کنترل و مبارزه با این بیماری هر ساله اجرا می‌شود.

وی متذکر شد: برای پیشگیری از بیماری بروسلوز از گاوهای شیری موجود در واحدهای صنعتی، نیمه‌صنعتی و سنتی سرایان خون‌گیری انجام شده است.

شناسایی یک مورد تب مالت در سرایان

رئیس شبکه دامپزشکی سرایان ادامه داد: در صورتی که بیماری پس از آزمایش مشاهده شود دام بیمار از چرخه تولید حذف می‌شود.

صدیقی از انجام راه‌های پیشگیری از بیماری بروسلوز خبر داد و افزود: مصرف محصولات لبنی پاستوریزه، عدم مصرف شیر خام، پرهیز از مصرف بستنی، پنیر محلی و تهیه گوشت از قصابی‌های مجاز و زیر نظارت دامپزشکی از جمله این راه‌ها است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته یک مورد دام آلوده به بیماری تب مالت در سرایان شناسایی شد، اضافه کرد: این دام آلوده بعد از شناسایی کشتار و برای حمایت از تولیدکننده این دام، غرامت به دامدار مورد نظر پرداخت شد.

107 مورد بازرسی از مراکز دام سرایان

رئیس شبکه دامپزشکی سرایان ادامه داد: نظارت‌های بهداشتی دامپزشکی ویژه ایام نوروز در شهرستان سرایان از 26 اسفند‌ماه سال گذشته آغاز و تا 13 فروردین ‌ماه سال‌ جاری ادامه یافته است.

صدیقی با بیان اینکه در راستای این نظارت‌ها 107 مورد بازدید از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی انجام گرفته است، یادآور شد: در طی این بازدیدها مقدار 47 کیلوگرم فرآورده‌های غیربهداشتی ضبط و معدوم شد.

این مسئول خاطر نشان کرد: در مدتی که نظارت‌های بهداشتی ویژه ایام نوروز ادامه داشته است با دو خودروی فاقد مجوز حمل بهداشتی دامپزشکی برخورد شد.

انتهای پیام/2248/ن30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول