اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

فرآیند واردات دام از بازارچه‌های مرزی / سیستان و بلوچستان قرنطینه دام کشور است

اعضای کارگروه دام سیستان و بلوچستان با حضور دبیر کمیسیون قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی و مسئولان دامپزشکی خراسان جنوبی به تشریح مراحل و فرآیند واردات دام به سیستان و بلوچستان پرداختند.

فرآیند واردات دام از بازارچه‌های مرزی / سیستان و بلوچستان قرنطینه دام کشور است

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، واردات دام زنده به سیستان و بلوچستان و به دنبال آن راه‌اندازی صنایع کشتارگاهی، بسته‌بندی و چرم، سهم بسزایی در ایجاد اشتغال منطقه داشته و در این شرایط قاچاق دام قطعاً به این چرخه آسیب بزرگی وارد می‌‌کند.

اهمیت این موضوع مسئولان استان‌های‌ شرقی از جمله سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی را گردهم جمع کرده تا ضمن اندیشیدن راهکارهای مناسب برای جلوگیری از قاچاق دام، مراحل واردات دام را بررسی و روند واردات دام را برای متقاضیان تسهیل کنند.

*مراجعه متقاضیان به جهادکشاورزی نخستین گام برای واردات دام

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: برای انجام مراحل واردات دام به استان، ابتدا متقاضیان به سازمان جهادکشاورزی مراجعه می‌کنند.

قربانعلی موحدنیا عنوان کرد: در این مرحله سازمان جهاد کشاورزی از متقاضیانی که می‌خواهند دام وارد کنند، نامه درخواست خواسته و آنجا به سه طریق با تقاضای وی موافقت شده و در صورت داشتن یکی از موارد ذیل به وی مجوز داده می‌شود.

وی افزود: به متقاضیانی که دارای پرونده دامداری صنعتی یا روستایی باشند، مرزنشینانی که به هر نحو می‌خواهند واردات انجام دهند، دارندگان واحدهای بسته‌بندی، سرمایه‌داران و غرفه‌دارانی که دارای کارت پیله‌وری هستند و توانایی واردات دام را از لحاظ مالی و مکانی دارند مجوز ورود دام زنده داده می‌شود.

این مسئول ادامه داد: پس از ارائه درخواست متقاضی به شرط داشتن قرنطینه دائم یا موقت و تعیین بازارچه‌ای که از آن می‌خواهد اقدام به ورود دام زنده کند، سازمان جهادکشاورزی به وی مجوز داده و رونوشتی از مجوز به ادارات مربوطه از جمله کمیسیون قاچاق کالا و ارز استان ارسال می‌شود.

موحدنیا در ادامه گفت: پس از طی این مراحل متقاضی باید به سازمان صنعت، معدن و تجارت مراجعه کند.

* ثبت آماری واردات دام بر عهده صنعت، معدن و تجارت است

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان در زمینه نقش این سازمان در مراحل ورود دام زنده به سیستان و بلوچستان ابراز داشت: در این مرحله مجوز ثبت آماری واردات دام توسط نزدیک‌ترین اداره صنعت، معدن و تجارت برای مبدأ ورودی صادر می‌شود که در پی آن مجوز ورود به بازارچه‌ مرزی، قرنطینه و اقدامات گمرکی داده می‌شود.

محمدرفیع سلطانزاده خاطرنشان کرد: نسخه‌ای از مجوز فوق برای بازارچه‌ها‌ی مرزی نیز رونوشت می‌شود.

* توزین و سرشماری دام‌ها در بازارچه‌های‌ مرزی انجام می‌شود

مدیرکل بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان نیز بیان داشت: واردات دام زنده از مسیر بازارچه‌های‌ مرزی انجام می‌شود.

ابراهیم افرازه عنوان کرد: وقتی دام وارد بازارچه‌های‌ مرزی شد با حضور نماینده گمرک و هنگ مرزی دام توزین و سپس با تعداد مشخص به بازارچه‌های‌ مرزی تحویل می‌شود.

وی یادآور شد: صورت جلسه آن نیز به دامپزشکی ارائه می‌شود تا آن اداره‌کل نیز اقدامات مایه‌کوبی و غیره را انجام دهد.

* قرنطینه دام مهم‌ترین مرحله واردات دام زنده به استان است

مهدی حسینی سرپرست دامپزشکی سیستان و بلوچستان نیز گفت: پس از طی این مراحل، دام‌ها به قرنطینه ارجاع و پس از گذراندن دوره قرنطینه به متقاضیان پروانه‌های گمرکی داده می‌شود.

*خروج دام زنده از سیستان و بلوچستان ممنوع است

معاون سیاسی، امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان با تأکید بر رفع مشکلات واردات دام و طیور از استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی ابراز داشت: در صورتی‌که دام‌های وارداتی از آن استان‌ها در سیستان و بلوچستان به فروش نرسد، خروج مجدد این دام‌ها به صورت زنده میسر نیست و در کشتارگاه‌های استان کشتار و لاشه آنها به مبدا ارسال می‌شود.

رجبعلی شیخ‌زاده با بیان اینکه یکی از مشکلات سیستان و بلوچستان توزیع مرغ زنده است از مسئولان دامپزشکی خراسان جنوبی خواست تا مجوز مرغ زنده به توزیع کننده‌ها ندهند و یا مجوز آنها را به مقصد کشتارگاه‌ها صادر کنند.

فروزانفر دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان خراسان رضوی نیز در پایان تعامل و همکاری سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی را برای رفع مشکلات واردات دام بسیار خوب عنوان کرد و گفت: جلسات مشترک این سه استان برای رفع مشکلات ورود دام زنده به کشور تدبیر بسیار خوب و راهگشایی در راستای رفع معضلات در این زمینه است که امیدواریم به زودی شاهد نتایج آن نیز باشیم.

انتهای پیام/75004/ن40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول