اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول فرهنگی نهاد رهبری دانشگاه آزاد قزوین:

تدفین شهدا در اماکن علمی به معنای تجدید میثاق با آن‌هاست

معاون فرهنگی نهاد مقام معظم رهبری دانشگاه آزاد اسلامی قزوین گفت: از دیدگاه اهل علم و دانش تدفین شهدا در اماکن علمی به معنای تجدید میثاق با آن‌ها است.

تدفین شهدا در اماکن علمی به معنای تجدید میثاق با آن‌هاست

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، حجت‌الاسلام مهدی شعبانی در مراسمی که به مناسبت هفتمین روز تدفین شهدای گمنام در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین برگزار شد، اظهار داشت: واژه شهادت دو معنا دارد که یکی از این معانی حضور همراه با مشاهده است و دیگری که در اصلاحات دینی به این معنی تعبیر می‌شود، انسان در راه جهاد و در مسیر دفاع از حق به مرحله جانسپاری است.

وی افزود: واژه شهید نیز دو معنی دارد، یکی اینکه شهید کسی است که پس از شهادت فرشتگان بر بالینش حاضر می‌شوند و دیگر اینکه روح شهید پس از شهادت به محضر پروردگار عالم مشرف می‌شود.

به گفته این مسئول در اصطلاحات دینی به کسی شهید گفته می‌شود که در میدان جنگ به شهادت برسد.

معاون فرهنگی نهاد مقام معظم رهبری دانشگاه آزاد اسلامی قزوین با اشاره به ویژگی‌های شهید عنوان کرد: به کسی شهید گفته می‌شود که مرگ او آگاهانه و خالصانه بوده و در صدد یاری حق باشد، جان خود را به مخاطره اندازد و به باطل حمله کند.

شعبانی افزود: این چهار ویژگی شاخصه اصلی مرگ عزتمندانه‌ای است که به آن شهادت گفته می‌شود.

وی با اشاره به جایگاه شهادت در نزد تشیع تصریح کرد: در بیان جایگاه شهادت در نزد تشیع همین بس که در فرهنگ تشیع که معلمان بزرگ الهی که همان اهل بیت (ع) هستند، هیچ کدام به طور طبیعی از دنیا نرفته‌اند، بلکه همه آن‌ها با شمشیر یا مسمومیت به شهادت رسیده‌اند.

این مسئول با اشاره به هدف تدفین شهدا در مجامع علمی و فرهنگی گفت: ورود شهدای عزیز با تعاریف و اصلاحاتی دینی که دارد، حجتی برای اهل علم است.

مسئول فرهنگی نهاد مقام معظم رهبری دانشگاه آزاد اسلامی قزوین افزود: فلسفه وجودی شهیدان این است که به ما یادآوری شود که مسیر علم و پیشرفت به وسیله آن‌ها هموار و مشخص شده است و اساتید و دانشجویان وارد عرصه‌ای می‌شوند که قلم آن‌ها اگر بالاتر از خون شهدا نباشد به همان اندازه تأثیرگذار است.

شعبانی اضافه کرد: همچنین تدفین شهدا در اماکن علمی مانند دانشگاه‌ها از دیدگاه اهل علم و دانش به معنای تجدید میثاق با شهدای عزیز است و بیانگر این مهم است که هیچ‌گاه شهدا از فکر و ذهن مردم به خصوص اهل علم پاک نشده و اگر فضای کسب علم و دانش در این کشور فراهم شده است از برکات خون شهدای عزیز است.

وی خاطر نشان کرد: نباید تصور کنیم که جنگ و جهاد تمام شده است بلکه همه ما در جهاد اکبر که به معنی مبارزه با امیال نفسانی است، قرار داریم.

این مسئول گفت: جهادی که اکنون در آن قرار گرفته‌ایم سخت‌تر از جنگ در میدان‌های نبرد است، زیرا امروز برخی با نگاه روشنفکری و تجددگرایی، ارزش‌ها را به ضد ارزش‌ها تبدیل کرده‌اند.

مسئول فرهنگی نهاد مقام معظم رهبری دانشگاه آزاد اسلامی قزوین افزود: بنابراین باید تلاش کنیم در جهاد اکبری که در آن قرار گرفته‌ایم پیروز شویم تا در روز قیامت که قرار شد مطالبی را برای شهدا بازگو کرده، حرفی برای گفتن داشته باشیم.

شعبانی عنوان کرد: با حضور شهدا در این دانشگاه مسئولیت اساتید، کارکنان و دانشجویان این دانشگاه سنگین‌تر می‌شود، زیرا باید مراقب باشند که مبادا به اسم روشنفکری و تجددگرایی مطالبی بیان شود که خدای ناخواسته حرمت شهدا نگه‌داشته نشود.

انتهای پیام/77010/ق30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول