اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان:

15درصد زباله‌های کردستان تفکیک از مبدا می‌شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان با بیان اینکه تنها 15 درصد از زباله‌های استان تفکیک از مبدا می‌شوند، گفت: روزانه 250 تن زباله در استان نیز به کمپوست تبدیل می‌شود.

15درصد زباله‌های کردستان تفکیک از مبدا می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، ناصح قادری پیش از ظهر امروز به مناسبت فرارسیدن هفته زمین پاک در نشستی با خبرنگاران استان در سنندج میانگین کشوری سرانه تولید زباله در کشور را به ازای هر نفر 850 گرم ذکر و اظهار کرد: سرانه تولید زباله در استان کردستان 880 گرم است که این میزان در شهرهای مختلف استان متفاوت بوده به صورتی که در شهرستان بانه این میزان 2 هزار و 500 گرم است.

وی با اشاره به اینکه میزان تولید روزانه زباله به ازای هر نفر در استان1.1کیلوگرم است، تصریح کرد: به طور متوسط روزانه 850 تا 890 تن زباله در استان تولید می‌شود که این میزان نسبت به کلان‌شهرهای کشور درصد زیادی است.

وی یکی از نیازها و بحث‌های ضروری در مسائل زیست محیطی را تفکیک از مبدا زباله خواند و بیان داشت: زمانی‌که موادغذایی، پلاستیکی، شیشه‌ای و غیره همگی در یک کیسه نایلون ریخته می‌‌شوند مشکلات متعددی از جمله تولید بی‌کیفیت کمپوست را فراهم می‌کند.

نهضت تفکیک زباله از مبدا در کردستان تشکیل می‌شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان از تشکیل نهضت تفکیک زباله از مبدا در استان خبرداد و عنوان کرد: در شهرستان‌های سنندج، دیواندره، سقز و دهگلان بحث تفکیک زباله از مبدا شروع شده تا به افقی که در این رابطه ترسیم شده یعنی تفکیک 100درصدی زباله از مبدا برسیم.

به گفته قادری, زمانی تفکیک از مبدا زباله به طور کامل در جامعه محقق می‌شود که به یک موضوع اقتصادی تبدیل شود.

وی با بیان اینکه کردستان دارای یک‌هزار و 800 روستاست، اظهارکرد: تاکنون در حدود 50 درصد  از روستاهای استان جایگاه پسماند مشخص شده است.

وی خاطرنشان کرد: بانک اطلاعات پسماند استان تقریبا کامل شده و در مورد زباله‌های  شهری، بیمارستانی، کشاورزی، لامپ‌های خطرناک اطلاعات کامل شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان خاطرنشان کرد: برای برخورد درست و اصولی با مسئله پسماند نیازمند اطلاعات کاملی هستیم لذا تا زمانی‌که بانک اطلاعات پسماند تکمیل نشود عملا نمی‌توان به خوبی مسائل مربوطه را حل و فصل کرد.

کردستانی‌ها فروردین 3 روز ناسالم را تنفس کردند

قادری با بیان اینکه کردستانی‌ها فروردین امسال 3 روز ناسالم را تنفس کردند، اظهارکرد: تا روز گذشته 3 روز هوای ناسالم و 28 روز هوای سالم در استان گزارش شده است در حالیکه 31 روز فروردین ماه سال گذشته هوای استان سالم بود.

وی تصریح کرد: در فروردین ماه سال 90 نیز 6 روز ناسالم، یک روز بسیار ناسالم و مابقی روزهای سالم را در استان شاهد بودیم.

وی به برنامه‌های این اداره‌کل در هفته زمین پاک اشاره کرد و بیان داشت:ارسال پیام‌ها و آموزه‌های زیست محیطی به تمامی ادارات استان، برگزاری مسابقات فرهنگی هنری محیط زیست و حضور کارشناسان در برنامه رادیو و تلویزیونی استان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان اطلاع‌رسانی و تعامل مناسب با وب سایت‌ها و وبلاگ‌های خبری، پاکسازی حاشیه سد وحدت با همکاری تشکل‌های مردم نهاد زیست محیطی، اختصاص بخش‌های از برنامه کودک سیمای استانی به موضوعات زیست محیطی و زمین پاک و برگزاری مسابقه زنده رادیویی برای مردم استان از دیگر برنامه‌های این اداره‌کل ذکر کرد.

دوم اردیبهشت ماه با عنوان روز جهانی زمین پاک نامگذاری شده و در ایران نیز از یکم تا ششم اردیبهشت ماه هر سال به عنوان هفته زمین پاک نام نهاده شده که شعار ملی امسال این هفته زمین پاک، آب پاک، خاک پاک و انسان سالم است.

انتهای پیام/79003/خ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول