اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان خبر داد

اجرای رایگان طرح غربالگری فشار خون در 31 پایگاه کاشان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرستان کاشان از اجرای رایگان طرح غربالگری فشار خون در 31 پایگاه و مرکز بهداشت و درمان این شهرستان در هفته سلامت خبر داد.

اجرای رایگان طرح غربالگری فشار خون در 31 پایگاه کاشان

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، محمد حسین اعرابی در نخستین روز از هفته سلامت در جمع مدیران  این شهرستان، دو سوم مرگ و میرهای دنیا را ناشی از بیماری‌های غیر واگیر دانست و اظهار داشت: بیماری‌های قلبی و عروقی که زمینه‌ساز آن فشار خون بالا است، یکی از این دست بیماری‌ها به شمار می‌رود.

وی ابتلا به بیماری فشار خون را در جهان رو به افزایش دانست و گفت: در سال 1980 تعداد 600 میلیون نفر به فشار خون بالا مبتلا بودند که این میزان در حال حاضر به یک میلیارد و 200 میلیون نفر افزایش یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه در مدل جدید زندگی جوامع بشری، بیماری‌های غیر واگیردار به یک سونامی بزرگ تبدیل شده است تصریح کرد: سیر رشد مبتلایان به فشار خون بالا تا حدی نگران کننده است که از هر سه نفر یک نفر مبتلا به پرفشاری خون است.

اعرابی با اشاره به اینکه در ایران از هر 100 نفر 20 نفر مبتلا به فشار خون بالا هستند بیان داشت: از هر 20 نفر مبتلا به پرفشاری خون در ایران 10 نفر از فشار خون بالای خود اطلاع دارند و از این 10 نفر نیز کمتر از پنج نفر مبادرت به درمان آن کرده‌اند.

وی تأکید کرد: بی‌توجهی افراد به فشار خون بالا می‌تواند عواقب جدی را از جمله ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و نارسایی‌های قلبی و کلیوی در پی داشته باشد.

اعرابی بر اهمیت اندازه‌گیری و کنترل کردن فشار خون افراد تأکید کرد و متذکر شد: منشأ ابتلای دو سوم بیماران کلیوی، دیابت و فشار خون بالا است که پرفشاری خون هیچ علامتی ندارد اما عوارض جبران‌ناپذیر بیماری‌های قلبی عروقی و کلیوی را به دنبال دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان، اجرای طرح رایگان و پایلوت غربالگری فشار خون در شهرستان کاشان را یکی از راه‌های شناسایی این بیماری و درمان به موقع آن دانست و گفت: در این طرح رایگان که همزمان با هفته سلامت از 18 فروردین ماه در 31 پایگاه و مرکز بهداشت و درمان کاشان آغاز شده است افراد بالای 30 سال می‌توانند با در دست داشتن کارت ملی به این مراکز مراجعه کرده و رایگان ویزیت شوند.

نامگذاری هفته سلامت امسال با شعار «فشار خون خود را جدی بگیرید» از 18 تا 24 فروردین ماه جاری صورت گرفته است.

انتهای پیام/2406/خ30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول