اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه ابهر:

ایجاد حس خودباوری و استقلال نتیجه تحریم‌ها علیه ایران است

امام جمعه ابهر گفت: ایجاد حس خودباوری و استقلال، اتکا به خود و تلاش برای پیشرفت و خارج شدن ایران از وابستگی به خارج تنها قسمتی از دستاوردهای مبارزه پر دامنه ملت ایران در راه استقلال و شرف خویش بوده است.

ایجاد حس خودباوری و استقلال نتیجه تحریم‌ها علیه ایران است

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، حجت‌الاسلام جعفر رحیمی سفارش به تقوا را با بخشی دیگری از خطبه 192 نهج‌البلاغه آغاز کرد و اظهار داشت: در این خطبه وجود نازنین حضرت علی (ع) به شرح حال ابلیس پرداخته و دلیل مخالفت او را با فرمان قطعی خداوند بیان می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تعصب ابلیس را فرا گرفت و به دلیل خلقتش از آتش بر آدم افتخار کرد و به سبب اصل و ریشه‌اش نسبت به آدم تعصب ورزید، افزود: از این رو این دشمن خدا پیشوای متعصبان و سر سلسله متکبران شد که اساس تعصب را بنا نهاد و با خداوند در ردای جبروتش به ستیز برخاست و لباس بزرگی و تکبر بر تن کرد و پوشش تواضع و فروتنی را در آورد.

امام جمعه ابهر در مورد اینکه استکبار ابلیس معلول چه بود، ادامه داد: از برخی آیات و روایات بر می‌آید که سبب استکبار ابلیس بینش مادی و قیاس جاهلانه و تعصب بود که به صورت امتناع از سجده ظهور یافته و در قالب «انا خیر منه خلقتنی من نار و خلقته من طین» نمایان شد.

وی تصریح کرد: یکی از پیام‌های قصه حضرت آدم و سجده نکردن شیطان این است که آنچه نزد خدای سبحان اهمیت دارد، تعبد انسان و در خط وظیفه بودن است و اینکه آنگونه باشیم که خدا می‌خواهد، نه آنگونه که خود می‌خواهیم.

حجت‌الاسلام رحیمی با بیان اینکه این قصه همیشه در مجرای تکرار است، تصریح کرد: بعضی‌ها اسلام و انقلاب و ولایت را قبول می‌کنند به شرطی که خواسته آن‌ها بر آورده شود، اما این گونه اسلامی بودن به درد نمی‌خورد.

وی با اشاره به اینکه انقلابی و ولایی آن است که تسلیم احکام دین و ولایت باشد و خواسته و هوای نفس خود را کنار بگذارد، خاطر نشان کرد: صیاد شیرازی امیر بر هوای نفس خود بود و لذا امیر دل‌ها شد، صیاد شیرازی، صیاد دل‌ها بود همسنگرهای او می‌گویند اگر کسی را در شیفتگی و دلدادگی به ولایت بخواهیم مثال بزنیم صیاد شیرازی است.

خطیب جمعه ابهر به سالروز قطع رابطه سیاسی ایران با آمریکا اشاره کرده و افزود: در پی پیروزی انقلاب اسلامی ایران نظام سلطه بین‌المللی که در آن زمان به دو اردوگاه شرق و غرب تقسیم می‌شد، دچار حیرت شده و در پی راهی برای بازگشت به قدرت سابق خود در ایران بودند.

وی با بیان اینکه بعد از شکست دولت موقت هر دو اردوگاه دست به مقابله با این نظام زدند و از این رو امریکا به شیوه‌های مختلف تلاش می‌کرد نظام اسلامی را از بین ببرد، تصریح کرد: یکی از روش‌هایی که دشمنان در این راستا اتخاذ کردند قطع رابطه سیاسی و اقتصادی و تحریم‌های یک جانبه و نیز تلاش برای تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران و به زانو در آوردن کشورمان بود.

حجت‌الاسلام رحیمی با بیان اینکه به طور قطع دشمن و مشکل تراشی دشمنان ملت ایران توانسته است زحمات و درد سرهایی برای مردم ایران و مسئولان ایران ایجاد و صدماتی هم بر ملت ایران وارد کند، تصریح کرد: اما به صراحت می‌توان بیان داشت که این تحریم‌ها و فشارها نتوانسته است ملت ایران را به زانو در آورد و راهی که دشمن در پیش گرفته است با شکست مواجه شده است.

وی با اشاره به اینکه فشارهایی که دشمن بر ملت ایران وارد کرده است فواید و نتایج جانبی هم برای ملت ایران داشته است، ادامه داد: ایجاد حس خودباوری و استقلال، اتکا به خود و تلاش برای پیشرفت و خارج شدن ایران از وابستگی به خارج تنها بخشی از دستاوردهای این مبارزه پر دامنه ملت ایران در راه استقلال و شرف خویش بوده است.

امام جمعه ابهر با اشاره به اینکه کشوری که برای خاموش کردن آتش یک چاه نفت در مانده بود، امروز در قعر دریاها چاه نفت زده و امروزه جزو هشت کشور برتر در انرژی هسته‌ای است، گفت: امروز انصافا وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور ما قابل مقایسه با کشورهایی نیست که زیر سلطه آمریکا هستند، آن‌ها از خودشان چیزی ندارند ولی ما امروز روی پای خود محکم و استوار ایستاده‌ و با صدای رسا شعار استقلال و آزادی جمهوری اسلامی و شعار «هیات منا الذله» را سر می‌دهیم.

وی در ادامه به مناسبت سالروز شهادت متفکر بسیجی، شهید آوینی اشاره کرد و افزود: هنر دینی آن است که بتواند معارفی را که دین مبین اسلام بیان کرده به زبان هنر نشر و جاودانه کرده و در ذهن‌ها ماندگار سازد.

حجت‌الاسلام رحیمی افزود: هنر اسلامی هنری است که با معارف بلند الهی آمیخته و مسائل سیاسی را نیز در قالب هنر بیان و زبان هنری را در خدمت اسلام به کار گیرد.

وی ضمن تقدیر از برنامه‌های متنوع صدا و سیما و زحمات شبانه روزی این عزیزان به ویژه شبکه معارف و قرآن از بعضی از برنامه‌ها انتقاد کرد و گفت: در بعضی از این برنامه انصافا غیر دین بیشتر معارف دینی ترویج می‌شد.

خطیب جمعه ابهر به هفته سلامت اشاره کرده و دستورات اسلام را مهم‌ترین و کلیدی‌ترین روش سلامت دانست و ادامه داد: انسان دارای روح و جسم است و خداوند برای هر دو جنبه انسان برنامه‌ریزی کرده است و اراده کرده که انسان از هر دو  جهت سالم و پاک و پاکیزه و در هر دو بعد رشد کند از این رو از آنچه برای روح و جسم زیان‌آور بوده دستور داده تا پرهیز کنیم و آنچه برای آن‌ها مفید بوده آن‌ها را تجویز کرده است.

وی افزود: اسلام به مسئله بهداشت و پیشگیری توجه خاصی کرده و دستورات بهداشتی گوناگونی را به بشریت داده تا بتواند جسم و بدن خود را سالم نگه دارد.

انتهای پیام/2308/ر40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول