اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل:

47 درصد حجم صادرات اردبیل را محصولات کشاورزی تشکیل می‌دهد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: 47.6 درصد حجم صادراتی استان اردبیل را محصولات متنوع کشاورزی تشکیل می‌دهد.

47 درصد حجم صادرات اردبیل را محصولات کشاورزی تشکیل می‌دهد

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، ارژنگ عزیزی ظهر امروز در نشست با تجار و بازرگانان فعال اردبیل اظهار داشت: آنچه که مایه نگرانی و تاسف است اینکه بخش عمده‌ای از این محصولات به شکل فله‌ای و خام بدون فرآوری صادر می‌شود که ارز‌آوری کمتری نسبت به حوزه‌های مختلف دارد.

وی با بیان اینکه در سال حماسه اقتصادی باید از این ظرفیت بیشتر استفاده شده و صادرات محصولات فرآوری و تبدیلی به خارج از کشور صورت گیرد، خاطرنشان کرد:‌ توسعه صنایع تبدیلی می‌تواند زمینه‌ساز افزایش سهم صادراتی به خارج از کشور باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل با اشاره به اینکه در کنار صادرات محصولات متنوع کشاورزی صادرات 44 درصدی بخش صنعت در رده دوم صادرات این استان قرار دارد، یادآور شد: بیشتر این صادرات را ماشین‌آلات و مصنوعات پلاستیکی تشکیل می‌دهد اما جای افزایش این ظرفیت نیز با توجه به توانمندی این استان در این حوزه وجود دارد.

عزیزی یکی دیگر از قابلیت‌ها و توانمندی‌های صادراتی استان را مواد معدنی قابل استحصال و استخراج توصیف کرد و گفت:‌ این در حالی است که توسعه صنایع و فرآوری محصولات معدنی می‌تواند ارزش افزوده استان را به میزان قابل توجهی ارتقا بخشد.

این مسئول بیان داشت: 4.4 درصد صادرات ما را معدن و فلزات و مابقی را خدمات فنی و مهندسی تشکیل می‌دهد که به دلیل غنای معدنی این استان می‌توان حجم صادرات را به میزان قابل توجه افزایش داد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل با یادآوری اینکه پروانه بهره‌برداری برای 155 معدن اخذ شده و حجم معادن استان با ادامه روند فعلی رو به افزایش است، افزود: این مهم ظرفیت قابل توجهی برای توسعه سهم صادراتی استان محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این جلسه مدیرکل گمرکات استان اردبیل نیز از افزایش 15 درصدی صادرات استان از گمرکات خبر داد و تصریح کرد: در سال گذشته از لحاظ وزنی 15 درصد و از لحاظ ارزش بیش از هفت درصد رشد صادرات استان را شاهد بودیم.

علی‌اصغر عباس‌زاده عمده صادرات استان را شامل سیب‌زمینی، مصنوعات پلاستیکی، نان و شیرینی و سنگ‌های ساختمانی اعلام کرد و گفت: در مقابل واردات این استان اغلب مواد اولیه و ماشین‌آلات و سواری بوده است.

وی آمار صادرات چمدانی را نیز رو به افزایش توصیف کرد و افزود: در مجموع حدود 3 هزار و 500 تن کالا صادرات چمدانی استان در سال گذشته بوده است.

انتهای پیام/62001/ی30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول