اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

2.7 دلار قیمت کشمش آذربایجان‌شرقی در خارج

11 درصد مجموعه صادرات غیرنفتی آذربایجان‌شرقی محصولات کشاورزی است

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه 11 درصد از مجموع صادرات غیرنفتی استان مربوط به بخش کشاورزی است، گفت: 53 درصد صادرات محصولات کشاورزی مربوط به محصول کشمش است.

11 درصد مجموعه صادرات غیرنفتی آذربایجان‌شرقی محصولات کشاورزی است

مسعود محمدیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز با اشاره به اینکه این استان در زمینه کشت و تولید انگور با داشتن 23 هزار و 500 هکتار سطح زیر کشت، مقام سوم کشور را در تولید انگور داراست، اظهار کرد: انگور بیش از یک پنجم سطح زیرکشت کل باغات و یک سوم تولید محصولات باغی استان را به خود اختصاص داده است و از نظر میزان تولید، بعد از سیب، دومین محصول عمده استان محسوب می‌شود.

2.7 دلار به ازای هر کیلوگرم صادرات کشمش

وی متوسط ارزش صادراتی کشمش از استان در شش ماهه اول سال جاری، 2.7 دلار به ازای هر کیلوگرم بوده است، افزود: میزان ارزش صادراتی کشمش در مبادی خروجی استان طی سال گذشته، 120 میلیون دلار برابر با 50 درصد ارزش کل محصولات بخش کشاورزی استان برآورد شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی، با اظهار این موضوع که سازمان جهادکشاورزی استان، از تمام فرصت‌های ممکن در توسعه و گسترش اقتصاد کشاورزی استان بهره می‌گیرد، افزود: با تلاش‌های انجام یافته در مجموعه سازمان و توسعه تعامل با تمام نهادهای اجتماعی و حمایت‌های مستقیم مدیران تصمیم‌گیر استان، صادرات محصول کشمش از شهرستان ملکان، همزمان با آغاز سال جدید از رشد فزاینده‌ای برخوردار و با تمهیدات در نظر گرفته شده، پیش‌بینی می‌شود فروش و صادرات آن از روند قابل توجهی را شاهد باشد.

4.5 درصد انگور دنیا در ایران تولید می‌شود

محمدیان با بیان اینکه سهم ایران در تولید انگور در جهان 4.5 درصد و رتبه آن در تولید این محصول هفتم جهانی است، اضافه کرد: میزان تولید انگور در آذربایجان‌شرقی در سال گذشته، 141 هزار تن بوده که امسال با 170 درصد افزایش کمی، به 383 هزار تن بالغ شده و در کنار آن، با توسعه استفاده از کودهای زیستی و روش‌های غیرشیمیایی در مبارزه با آفات، از نظر کیفی نیز ارزش این محصول تولیدی در استان از رشد قابل توجهی برخوردار شده است.

محمدیان، با اظهار این مطلب که با وجود تحریم‌های گسترده، صادرات محصولات کشاورزی استان با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته کاهش نیافته است و تا پایان سال روند صادرات با قوت ادامه دارد، گفت: فقط در دی‌ماه  سال جاری 27 میلیون دلار کالای کشاورزی به خارج از استان صادر شده که نسبت به ماه‌های قبلی افزایش قابل توجه و چشم‌گیری یافته است.

صادرات 187 میلیون دلار محصولات کشاورزی آذربایجان‌شرقی به 28 کشور دنیا

وی، با اشاره به اینکه، از ابتدای سال جاری تا پایان دی‌ماه 187 میلیون دلار محصولات کشاورزی استان به 28 کشور دنیا صادر شده است، گفت: مقصد صادرات محصولات کشاورزی استان، 28 کشور مختلف دنیا از جمله به روسیه و کشورهای آسیای مرکزی، عربی و اروپا بوده است.

53 درصد صادرات محصولات کشاورزی آرذبایجان شرقی کشمش است

محمدیان با بیان اینکه موضوع که 11 درصد از مجموع صادرات غیرنفتی استان مربوط به بخش کشاورزی بوده و 53 درصد صادرات محصولات کشاورزی نیز مربوط به محصول کشمش است که هر کیلوگرم 2.7 دلار به فروش می‌رسد، افزود: زمینه‌سازی برای صادرات بیشتر، توجه جدی به توسعه صنایع تبدیلی و بسته‌بندی، بازاریابی برای حضور مداوم در کشورهای مختلف و ارتقاء کیفی محصول از اولویت‌های صادراتی استان از مهم‌ترین مواردی محسوب می‌شود که این سازمان، تلاش خویش را در بسترسازی لازم برای تحقق و در قالب طرح توسعه کشاورزی استان آغاز و با توسعه تعامل با تشکل های صنفی و دیگر نهاد های اجتماعی انتظار بر این است، بتوان با حضور پردوام در بازارهای جهانی، تولیدات ارزشمند بخش کشاورزی استان، به برندی ماندگار در عرصه تجاری تبدیل شود.

وی با بیان اینکه در پروسه تولید کشمش عوامل زیادی دخیل هستند، گفت: صادرات، بسته‌بندی، انبارداری، نحوه نگهداری، حمل و نقل، مدیریت، آموزش نیروی متخصص، رعایت استاندارد، بهداشت تولید، بازاریابی، سلامت غذایی واشتغال‌زایی از مهم‌ترین مسائل موفقیت تولید محسوب، ولی تمام این عوامل در صورتی اثربخش خواهد بود که محصول دارای بسته‌بندی مناسبی باشد.

 به گزارش فارس، بسته‌بندی کشمش دربازار جهانی می‌‌تواند ضمن معرفی نام، خواص، مشخصات، قیمت، طریقه مصرف و نگهداری صحیح، محافظت آن کالا را تا زمان مصرف در بر گیرد و توسعه صنایع فرآوری و بسته‌بندی، در راستای ارتقای کیفی محصولات تولیدی، بخصوص محصولات صادراتی در قالب طرح توسعه، به منظور دستیابی اهداف تعریفی، بخصوص در بخش صادراتی انجام می‌پذیرد.

شهرستان ملکان با تولید بیش از 240 هزار تن انگور در سال‌جاری رتبه نخست تولید این محصول را به خود اختصاص داده است.

 بیش از 40 هزار تن کشمش تیزآبی و کالیفرنی در این شهرستان فرآوری و بسته‌بندی شده و علاوه بر عرضه به بازارهای داخلی به خارج از کشور نیز صادر شود کشمش علاوه بر اینکه به شکل مستقیم مورد مصرف قرار می‌گیرد، همچنین در صنعت شیرینی و شکلات، کارخانه‌های آبمیوه و کنسانتره، تولید سرکه و شیره انگور نیز کاربرد داشته و ضایعات آن برای خوراک دام و زنبور عسل به مصرف می‌رسد.

انتهای پیام/60002/ح40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول