اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از وضعیت صنعت فرش زنجان

صادرات فرش زنجان به نام سایر استان‌ها / هنری که به سمت فراموشی پیش ‌می‌رود

خبرگزاری فارس: فرش زنجان رو به افول بوده و به سمت فراموشی پیش می‌رود.

صادرات فرش زنجان به نام سایر استان‌ها / هنری که به سمت فراموشی پیش ‌می‌رود

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، فرش بید گینه یکی از معروف‌ترین فرش‌های دستبافت استان زنجان به شمار می‌رود.

فرش بید گینه با طرح افشار بومی و تیغ ماهی بافته می‌شود، هر دو ریز بافت و از جنس پشم و رنگ طبیعی، رج‌ها و گره‌ها چنان کنار هم می‌نشینند که فرش در نهایت قوامی همچون آهن می‌شود. صنعت فرش می‌تواند سهم قابل توجهی را در صادرات غیر نفتی داشته باشد.

گفتنی است، فرش زنجان به لحاظ کیفیت و نقش و نگار ویژه در خارج از کشور مشتریان خاصی داشته است، با این وجود، این کالا می‌تواند، نقش مهمی را در صادرات ایفا کند. عرضه هنر سنتی استان زنجان به نام سایر استان‌ها و نبود متولی خاص، چالش‌های بزرگ در گمنام ماندن این کالا است.

این روزها نامی از هنر بومی منطقه به زبان نمی‌آید، هنری که ذوق و استعداد مردمان این دیار را به تصویر می‌کشید و استادان این هنر به دلیل عدم حمایت به مشاغل کاذب از قبیل، میوه‌فروشی، رانندگی و حتی کارگری روی آورده‌اند.

* فرش زنجان جلوه‌ای از هنر و فرهنگ استان است

فرش‌ زنجان، از بهترین جلوه‌های فرهنگی این استان محسوب می‌شود، به گونه‌ای که بافندگان این صنعت معمولاً زن بوده و در همه منطقه از شهرت خاصی برخوردار است. به طور متوسط فرش‌های درجه ‌٣ در هر یک ماه با دو نفر بافنده و فرش‌های درجه ‌٢ از هر دو ماه با دو بافنده و فرش‌های درجه یک از هر ‌٦ ماه با دو نفر بافنده به پایان می‌رسد.

این محصول یکی از کالاهای صادراتی کشور بوده که با کمترین هزینه، بالاترین ارزش افزوده را ایجاد می‌کند و باید در سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی اصولی در ارائه راهکارهای علمی و عملی پیرامون موارد مرتبط با فرش به عمل آید و با بهره‌گیری موثر از امکانات مالی و نیروی انسانی حداکثر بازدهی را به دست آورد.

بر اساس گفته مسئولان فرش در استان زنجان، بیشتر فرش این منطقه به دلیل نبود برند به نام سایر استان‌ها از جمله قم به کشورهای خارجی صادر می‌شود.

* نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های فروش فرش

وجود نمایشگاه دائمی و اختصاصی برای فرش دستباف در صورتی که بتواند ارتباط موثری را با واردکنندگان فرش داشته باشد، می‌تواند در معرفی فرش منطقه تاثیرگذار باشد.

نمایشگاه دائمی فرش دستبافت قرار بود چند سال قبل در زنجان راه‌اندازی شود ولی تاکنون از این نمایشگاه خبری نیست.

استفاده از مواد اولیه بی‌کیفیت و عدم توجه به رنگرزی مواد اولیه با قیمت تمام شده فرش ایران از جمله مشکلاتی است که به این امر دامن زده است.

حدود 66 هزار بافنده در استان زنجان وجود دارد که سالانه 350 هزار مترمربع فرش در حدود 23 هزار دار قالی تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند. پراکندگی جغرافیایی قالی‌بافان سطح استان از دلایل نداشتن آمار دقیق تولید قالی و تعداد بافندگان و میزان تولید است.

* صادرات سالانه بیش از 21 میلیون دلار فرش از زنجان

سالانه بیش از 21 میلیون دلار از تولیدات فرش استان به کشورهای هدف صادر می‌شود که آمار موجود نسبت به سال‌های قبل روند نزولی را نشان می‌دهد. نفوذ در بازارهای جدید و تولید بر اساس نیاز و سلیقه مشتری و جلب اعتماد مشتریان از کیفیت و مرغوبیت کالا می‌تواند در ارتقاء جایگاه فرش زنجان موثر باشد.

فرش زنجان در دو نوع ابریشمی و پشمی تولید می‌شود، که فرش ابریشمی به نام قم و فرش پشمی که در طرح‌های ماهی و لچک ترنج بافته می‌شود، به نام بیجار عرضه می‌شود.

در سال‌های اخیر مدیریت سنتی و نبود متولی قوی سبب کمرنگ شدن حضور این محصول در بازارهای جهانی شده است. فرش زنجان به عنوان یک هنر بومی با سابقه درخشان به لحاظ نیاز به حداقل سرمایه‌گذاری، زودبازده بوده و درآمد مناسب را در پی خواهد داشت.

پایین بودن دستمزد بافندگان و تولیدکنندگان سبب روی گرداندن و نداشتن رغبت بافندگان فرش در استان زنجان شده است. گفتنی است، طرح‌ها و نقوش مختلف فرش استان زنجان با گذشت زمان به فراموشی سپرده شده و فقط چند نوع طرح حفظ شده است.

لازم به ذکر است که این صنعت 7 هزار ساله قابلیت اشتغالزایی در منطقه را دارد و صادرات این محصول سنتی به سایر کشورها سبب جذب گردشگر و معرفی فرهنگی استان می‌شود.

با شناسایی و ساماندهی بعضی مناطق در امر بافندگی شاهد ارزآوری، اشتغالزایی فراگیر و نیز اشاعه فرهنگ منطقه در نقاط مختلف جهان می‌شویم.

انتهای پیام/73006/غ40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول