اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر توسعه شرکت باغداری فجر ساری خبر داد

اجرای طرح توسعه پیوند سالم مرکبات در مازندران / آماده صادرات به دنیا هستیم

خبرگزاری فارس: مدیر تحقیق و توسعه شرکت باغداری فجر ساری از اجرای طرح توسعه پیوند سالم مرکبات در مازندران خبر داد.

اجرای طرح توسعه پیوند سالم مرکبات در مازندران / آماده صادرات به دنیا هستیم

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، عباس صبور روح منفرد ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه پرورش و پیوند نهال مرکبات در شرکت باغداری فجر مطابق با استاندارد و عاری از هرگونه بیماری است، اظهار داشت: شرکت کشاورزی و باغداری فجر ساری با سطح زیر کشت 700 هکتار در زمینه تولید محصولات باغی و مرکبات با سابقه بیش از 25 سال فعالیت دارد.

وی ادامه داد: شرکت باغداری فجر ساری از سری شرکت‌های پیش رو در زمینه نوآوری‌ها در امر باغداری کشور بوده و نخستین مرکز نهال استاندارد و عاری از بیماری در شرایط گلخانه‌ای و بهداشتی است.

عضو هیئت مدیره شرکت باغداری فجر ساری این شرکت را وابسته به هلندینگ کشاورزی بنیاد مستضعفان دانست و تصریح کرد: در حال حاضر بخشی از اراضی قائمیه در شهرستان دزفول برای احداث باغ مرکبات الگویی به این شرکت واگذار شد.

وی ادامه داد: محصولات تولیدی شرکت باغداری فجر شامل انواع مرکبات از ارقام پرتقال، نارنگی، لایم و لمون و نیز سایر محصولاتی مانند هلو، شلیل، کیوی و چای است.

صبور روح منفرد روش باغداری در شرکت فجر ساری را بر اساس بهره‌گیری از تکنیک کشت بدون خاک عنوان کرد و گفت: سالانه 350 هزار اصله نهال در سطح سه هکتار گلخانه ایزوله تولید و در اختیار باغداران منطقه قرار می‌دهد.

وی چشم‌انداز شرکت را تبدیل شدن به قطب تولید نهال گواهی شده مرکبات کشور و تولید محصولات سالم از ارقام جدید و بازارپسند دانست و اضافه کرد: تولید محصولات کیفی با راندمان بالا، تحول و بهبود در صنعت باغداری کشور با بکارگیری از تازه‌ترین یافته‌های علمی روز دنیا، توسعه و سرمایه‌گذاری، توسعه و تولید پیوندک و نهال گواهی شده، ارتقای دانش علمی و تخصصی پرسنل، اهمیت دادن به بخش تحقیقات کاربردی و توسعه صادرات از برنامه‌های این شرکت محسوب می شود.

مدیر تحقیق و توسعه شرکت باغداری فجر ساری با بیان اینکه صادرات نهال به کشورهای مختلف سختگیرانه است، خاطرنشان کرد: آمادگی داریم بر اساس مجوز و ضوابط حفظ نباتات کشور نهال عاری از هرگونه بیماری را تولید و به کشورهای متقاضی عرضه کنیم.

وی افزود: نهال مشتری پسند در فرایند سالم سازی قرار می‌گیرد.

این مسئول دوره تولید نهال مرکبات گلخانه‌ای در شرکت فجر ساری را 9 ماه عنوان کرد و گفت:  روش سنتی تولید نهال مرکبات  دو سال طول دارد.

صبور روح منفرد رویش نهال در شرکت باغداری فجر ساری را بدون بستر خاک عنوان کرد و ادامه داد: رویش نهال مرکبات در مواد « پیتموس و کوکوپیت» انجام می‌شود و همین عامل سبب انبوهی ریشه شده و 10 برابر بیشتر از روش سنتی و رشد در خاک بازدهی دارد.

وی اضافه کرد: در سال نخست رویش نهال ارقام ما گل و میوه می‌دهند.

عضو هیئت مدیره شرکت باغداری فجر ساری  تولید نهال در این شرکت را وابسته به اصالت و سلامت نهال دانست و خاطرنشان کرد: دانش گلخانه‌ای این شرکت بر اساس استاندارد کشور اسپانیا است.

وی افزود: هم اکنون 30 رقم نهال مرکبات در شرکت باغداری فجر ساری سالم سازی شده و ظرفیت ایزوله 400 رقم نهال مرکبات گلخانه‌ای را داریم.

صبور روح منفرد قیمت تمام شده هر نهال را 5 هزار تومان عنوان کرد و بیان داشت: اگر مدیریت بعد از کاشت نهال خوب باشد به طور تضمینی، نهال‌های پرورش یافته در شرکت فجر 50 درصد بیشتر از نهال‌های سنتی افزایش بهره‌وری دارد.

وی با اشاره به اینکه سه طرح توسعه‌ای با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی و شرکت باغداری فجر در حال انجام است، گفت: پروژه تولید پیوندک سالم از ارقام مختلف مرکبات برای کل کشور که با ظرفیت چهار و نیم میلیون چشمه پیوندک انجام می‌شود.

مدیر تحقیق و توسعه شرکت باغداری فجر ساری، افزود: تولید هلو و شلیل در مساحت دو هکتار گلخانه و با تولید 200 تن در سال زیر پوشش گلخانه این مرکز قرار می‌گیرد و به دلیل زودرس بودن، این نوع محصول در فروردین و اردیبهشت وارد بازار می‌شود.

وی سومین پروژه توسعه شرکت باغداری فجر ساری از سه هکتار به پنج هکتار گلخانه در تولید نهال عنوان کرد و اذعان داشت: ظرفیت تولید این مرکز به 500 هزار اصله نهال در سال می‌رسد.

انتهای پیام/86006/ح40/ض1002

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول