اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از اردوی راهیان نور

اینجا کربلاست بوی بهشت می‌دهد

اینجا کربلای ایران است، اینجا همان جایی است که یاوران حسین با لبانی تشنه پرپر شدند و اینجا جایی است که مردان خدا راه خاک تا افلاک را در کمترین زمان پیمودند و به سعادتی که شایسته‌اش بودند، رسیدند.

اینجا کربلاست بوی بهشت می‌دهد

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، بار دیگر وقت عطرافشانی شهیدان آغاز شد و دل‌های مشتاق، هوای بوسه بر خاک‌هایی دارند که از طراوت یاد معطر شهیدان و ایثارگری‌های جوانان این مرز و بوم در دفاع از سرزمین و ارزش‌هایشان جلوه‌های خاص یافته است.

خاک‌های به خون مطهر شهدا در شلمچه، چذابه و طلائیه خاطراتی از رشادت و مردانگی رزمندگان جان بر کف ارتش اسلام را در خود جای داده است و در انتظار لحظه‌هایی برای بازگویی آنها...

بازگویی لحظاتی که در آنها بزرگمردان تاریخ این مرز و بوم عاشقانه سوختند، عارفانه پر زدند و تاریخ را سرشار از حماسه‌های بی‌بدیل خود کردند.

حماسه‌هایی که گوشه‌ای از آن را با ورود به شلمچه و یادمان‌های دفاع مقدس متصور می‌بینی و اینک حضور معنوی مردم به ویژه جوانان غیور این مرز و بوم در مناطق مرزی و در قالب کاروان‌های راهیان نور در طلیعه بهار دل‌انگیز و در هنگام رستاخیز طبیعت دعوتنامه‌هایی است برای آنها از سوی شهدا.

بعضی می‌گویند دعوتنامه «همت» است و عده‌ای می‌گویند «قسمت»؛ اما نه، این به راستی یک «دعوت» است؛ دعوتی برای درک معنای واقعی عشق، دعوتی برای درک معنای زندگی و دعوتی برای درک ایثار، ازخودگذشتگی، مردانگی، توکل و...

دعوتی برای درک طعم زیبای عاشقی و لذت وصال به معشوق، دعوتی برای رفتن به جایی که بوی خدا می‌دهد؛ بوی بهشت، بوی حسین.

خوب معلوم است اینجا کربلای ایران است؛ اینجا همان جایی است که یاوران حسین با لبانی تشنه پرپر شدند و اینجا جایی است که مردان خدا راه خاک تا افلاک را در کمترین زمان پیمودند به سعادتی که شایسته‌اش بودند، رسیدند.

به شلمچه که می‌رسی در بدو ورود تابلو بزرگی نگاهت را به خود جلب می‌کند «هر قدم به قدم این منطقه آغشته به خون شهداست؛ با وضو وارد شوید» این نوشته لحظه‌ای انسان را به فکر وا می‌دارد؛ وقتی وضو می‌گیری و وارد حریم شلمچه می‌شوی، لحظه‌ای احساس می‌کنی در کربلا و در نزدیکی‌ حرم اباعبدالله الحسین(ع) قرار گرفته‌ای.

به شلمچه می‌رسی، آنجا که آن را حجله‌گاه عشق و ایمان و فداکاری می‌نامند.

پسران و دختران جوان را می‌بینی که هریک در گوشه‌ای با گرفتن کتابی در حال زمزمه زیارت عاشورا هستند.

بعضی‌ها هم در یکی از خاکریزهای آن منطقه نشسته‌اند و نظاره‌گر آسمان هستند و با خدای خود نجوا می‌کنند. در میان این جمعیت جوانانی را می‌بینی که با حالاتی خاص دعا می‌خوانند و ناخودآگاه اشک از چشمانشان سرازیر می‌شود؛ جوانانی که در کنار سیم خاردار نزدیک یادمان مشهد شلمچه بر روی خاک نشسته و لحظاتی را ولو کوتاه با خدای خود و خدای شهدای خود خلوت می‌گزینند و انگار در کعبه عشق حضور دارند که اینگونه با معشوق لایزال سکنی گزیده‌اند.

یکی شلمچه برایش بوی پدر می‌دهد و دیگری بوی پسر، یکی آن را یادآور اباعبدالله و مظلومیتش می‌داند و یکی ...

در شلمچه همه مشغول راز و نیازند؛ کسی را نمی‌توان یافت که در این نقطه از ایران زمین حس خاص معنوی به او دست ندهد و به یاد جانفشانی‌های جوانان این مرز و بوم اشک نریزد.

به هر حال حضور در شلمچه و یادمان‌های دفاع مقدس فرصتی است که در آن می توان روزهایی را تجربه کرد که با وجود آنکه در بیابان‌های گرم جنوب گذرانده می‌شود، اما جزو بهترین دوران زندگی هرکس و سرآغازی برای تحولی بزرگ در زندگی است.

این حضور معنوی و ستایش‌آمیز مردم کشور در مناطق عملیاتی جنوب و غرب کشور در طلیعه بهار دل‌انگیز و رستاخیز عظیم طبیعت مجالی مناسب است تا بار دیگر به تجلیل از سربازان غیور و مکتبی این کشور به پا خاسته و بهارمان را در عطرافشان شهیدان همیشه سرافراز آغاز و بوسه بر خاک‌هایی زنیم که از طراوت یاد معطر شهیدان نقش و نگاری متفاوت یافته است.

«امروز زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست»

این سخن گهربار رهبر معظم انقلاب در وصف اهمیت زنده‌ نگه‌ داشتن یاد شهدا و مجاهدت‌های رزمندگان اسلام مبین اهمیت اردوهای راهیان نور است؛ اردوهایی که حالا تبدیل به یک حرکت فرهنگی شده و رشادت‌ها و افتخارآفرینی‌های فرزندان این آب و خاک در جریان هشت سال دفاع مقدس در آن نمایش داده می‌شود.

*تاثیر فرهنگی حرکت راهیان نور

اردوهای راهیان نور در واقع یک انقلاب فرهنگی است که می‌توان از این ظرفیت برای مقابله با هجمه نرم دشمنان علیه نسل جوان انقلاب استفاده کرد.

زائران و به ویژه جوانان با شرکت در اردوهای راهیان نور بیش از پیش با ایستادگی‌ها و مقاومت‌های دلیرانه فرزندان این آب و خاک آشنا شده و با الگوگیری از آنها در راه اعتلای نظام جمهوری اسلامی ایران و مقابله با دشمن استوارتر گام برمی‌دارند؛ هرچند به واسطه طرح اردوهای راهیان نور دانش‌آموزان در قالب درس آمادگی در طول سال شاهد حضور کاروان‌های راهیان نور در منطقه هستیم، اما با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال روز‌به‌روز بر تعداد کاروان‌ها افزوده می‌شود و با رسیدن به روزهای پایانی اسفندماه و دهه نخست فروردین هر سال اوج حضور کاروان‌ها را شاهد هستیم و زائران از شهرهای مختلف به قصد زیارت راهی کربلای ایران می‌‌شوند. در اردوهای راهیان نور می‌توان همه نوع افراد و گروه‌ها را مشاهده کرد.

با توجه به اینکه بسیج بسیاری از اداره‌ها، نهادها و تشکل‌ها در ایام پایانی سال اقدام به اعزام کاروان‌های راهیان نور به مناطق عملیاتی می‌کنند، می‌توان گفت که در اردوهای راهیان نور طیف بزرگی از جامعه کشور حضور می‌یابند که این مسئله اهمیت این اردوها و عظمت آنها را بیش از پیش کرده است.

هر ساله و در آستانه پایان سال مسئولان آبادان و خرمشهر با برگزاری جلسات مختلف و تشکیل ستادهای راهیان نور اقدام به برنامه‌ریزی برای پذیرایی بهتر از مهمانان نوروزی می‌کنند.

*برنامه‌ریزی برای حضور راهیان نور

فرماندار ویژه آبادان با اشاره به قرار گرفتن در آستانه پایان سال از مسئولان این شهرستان خواست تا با زیباسازی این شهر زمینه حضور و پذیرایی مناسب از مهمانان نوروزی را فراهم کنند.

بهرام ایلخاص‌زاده افزود: علاوه بر این، باید نظارت‌ها را در بخش‌های مختلف بیشتر کرده و آبادان را مهیای حضور راهیان نور کرد.

فرماندار خرمشهر نیز در این خصوص گفت: با توجه به قرار گرفتن در آستانه اوج حضور کاروان‌های راهیان نور در خرمشهر برای برنامه‌ریزی‌ بهتر و مناسب‌تر ستاد راهیان نور در شهرستان تشکیل شده است.

عبدالله حسینی عنوان کرد: این ستاد از چندی پیش تشکیل و با برگزاری جلسات مختلف در حال برنامه‌ریزی برای حضور کاروان‌های راهیان نور در خرمشهر است.

*بازدید روزانه 5 هزار نفر از یادمان‌های دفاع مقدس

جانشین ناحیه مقاومت بسیج آبادان در خصوص حضور کاروان‌های راهیان نور در این شهرستان گفت: در حال حاضر روزانه بیش از 5 هزار نفر از یادمان‌های دفاع مقدس در این شهرستان دیدن می‌کنند.

ثامر چنعانی در خصوص برنامه‌ریزی‌های انجام شده‌ برای حضور کاروان‌های راهیان نور در این شهرستان بیان کرد: کاروان‌های راهیان نور از اوایل مهرماه با حضور دانش‌آموزان مدارس مختلف کشور در حال انجام است.

وی افزود: علاوه بر این، اردوهای راهیان نور دانشجویان نیز عمدتاً از بهمن‌ماه آغاز شده و کاروان‌های راهیان نور دانشجویی به مناطق عملیاتی دفاع مقدس خوزستان و آبادان در حال عزیمت هستند.

جانشین ناحیه مقاومت بسیج آبادان ادامه داد: با توجه به اینکه در آستانه سال جدید و اوج حضور کاروان‌های راهیان نور در مناطق عملیاتی هستیم، برنامه‌ریزی‌های لازم در این خصوص در حال انجام است.

وی یادآور شد: در این راستا تمهیدات لازم در زمینه امنیت کاروان‌ها، میزبانی و مسائل دیگر مورد نیاز انجام شده و آماده استقبال از کاروان‌های راهیان نور نوروزی هستیم.

چنعانی متذکر شد: در مجموع بیش از 2 میلیون دانش‌آموز در سال تحصیلی جاری از مناطق عملیاتی خوزستان از جمله آبادان بازدید خواهند کرد.

وی افزود: امسال طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است، کاروان‌های راهیان نور علاوه بر یادمان والفجر هشت اروندکنار از یادمان شهید تندگویان، یادمان 177 شهید گمنام و قدمگاه امام رضا(ع) نیز بازدید کنند.

*پیش‌بینی حضور بیش از 2 میلیون زائر در خرمشهر

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج خرمشهر نیز در این خصوص گفت: اردوهای راهیان نور در خرمشهر نیز با حضور دانش‌آموزان مقطع دوم متوسطه در قالب درس آمادگی دفاعی با همکاری وزارت آموزش و پرورش از ماه‌ها قبل آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

عادل فرهانیان تأکید کرد: در این راستا برنامه‌های مختلف و متنوعی در زمان حضور دانش‌آموزان در مشهد شهدای شلمچه به اجرا درآمده است.

وی گفت: پیش‌بینی می‌شود؛ امسال بیش از یک میلیون و 500 هزار دانش‌آموز از مناطق عملیاتی دفاع مقدس بازدید کنند.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج خرمشهر تصریح کرد: در زمینه اردوهای راهیان نور پایان سال و آغاز سال جدید نیز همه تمهیدات لازم درنظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: براساس پیش‌بینی‌ها امسال بیش از 2 میلیون زائر برای بازدید از مناطق عملیاتی به خوزستان و خرمشهر سفر خواهند کرد.

فرهانیان با بیان اینکه در حال حاضر روزانه بیش از 8 هزار نفر از مزار شهدای گمنام شلمچه بازدید می‌کنند، اذعان داشت: می‌توان گفت که بیش از 3 میلیون و 500 هزار نفر در این مدت از مناطق عملیاتی دفاع مقدس خرمشهر بازدید کنند.

به نظر می‌رسد؛ با توجه به اینکه اردوهای راهیان نور همه‌ساله میلیون‌ها نفر که اکثریت آنها جوانان هستند را از اقصی نقاط کشور به مناطق عملیاتی رهسپار کرده و به یک حرکت عظیم فرهنگی تبدیل شده، شایسته است مسئولان اردوهای راهیان نور با برنامه‌ریزی مناسب در این خصوص زمینه بهره‌مندی هرچه بیشتر زائران و به ویژه جوانان از حضور در مناطق عملیاتی دفاع مقدس را فراهم کرده تا فرهنگ جهاد، ایثار، مقاومت و ایستادگی در وجود نسل جوان جامعه نهادینه شود تا جوانان امروز با الگوگیری از جوانان دیروز از گزند توطئه‌های شوم دشمنان که از آن به جنگ نرم تعبیر می‌شود، مصون بمانند.

*دفاع مقدس متعلق به ملت ایران است

دفاع مقدس متعلق به ملت ایران است و همه باید درحفظ و تداوم هرچه باشکوه‌تر آن نقش داشته باشند.

مناطق عملیاتی دوران هشت ساله دفاع مقدس و یادمان‌های ایجاد شده در مناطق دوکوهه، فتح‌المبین، والفجر مقدماتی، قرارگاه عملیاتی میشداغ، بیمارستان صحرائی امام حسن (ع)، یادمان شهید چمران، مزار شهدای هویزه، بیمارستان صحرائی امام رضا(ع)، پادگان حمید، پادگان گلف، بیمارستان صحرائی امام حسین(ع)، یادمان شهدای رمضان، مناطق اروندکنار، شلمچه، فکه، طلائیه، یادمان شهدای شرق کارون، یادمان شهید تندگویان و حرم‌های شهیدان گمنام و موزه‌‌های طبیعی دفاع مقدس به عنوان یادمان‌های دفاع مقدس استان خوزستان به شمار می‌آیند تا از دورانی شرح حدیث کنند که سراسر تلاش خستگی‌ناپذیر و مقاومت از جان گذشتگانی است که با امکاناتی اندک در برابر دشمنی مجهز به پیشرفته‌ترین و کشنده‌ترین تجهیزات و تسلیحات و با پشتیبانی جهانی، ایستادند تا پایداری حق در برابر باطل و غلبه خون بر شمشیر را به اثبات برسانند.

شهرهای آبادان و خرمشهر از جاذبه‌های گردشگری دوران دفاع مقدس این استان به شمار می‌روند و همه ساله صدها هزار نفر از سراسر کشور برای بهره‌گیری هرچه بیشتر از فضای معنوی این مناطق و برقراری ارتباطی قلبی با شهیدان از این یادمان‌ها بازدید می‌کنند.

*یادمان شهید تند گویان

روستای سادات در پنج کیلومتری جنوب شرقی شهر آبادان واقع است و رود بهمنشیر از جنوب آن می‌گذرد، صبح روز 9/8/1359 در حالی که عراقی‌ها با نصب پل روی بهمنشیر و عبور از آن قصد داشتند، وارد کوی ذوالفقاری شوند، محمدجواد تندگویان، وزیر نفت دولت جمهوری اسلامی به همراه تعدادی از همکارانش که بی‌اطلاع از حضور عراقی‌ها قصد داشتند وارد آبادان شوند، در این روستا اسیر شدند، مهندس تندگویان چندی بعد در یکی از بازداشتگاه‌های عراق به شهادت رسید.

*یادمان شهدای شرق کارون (مارد)

روستای مارد در 18 کیلومتری شمال آبادان و در کنار جاده آبادان ـ اهواز واقع است. در 19/7/1359 نیروهای عراقی در شمال این روستا با نصب پلی روی کارون که به پل مارد معروف شد، از آن عبور کردند، تعدادی از نیروهای خودی برای جلوگیری از پیشروی دشمن به روستای مارد اعزام شدند، اما با وجود دشت صاف و بی‌عارضه منطقه و نبود تجهیزات مناسب، امکان جلوگیری از پیشروی دشمن میسر نشد؛ به طوری که دشمن منطقه اشغالی را گسترش داد و روستای مارد را نیز تصرف کرد.

با عملیات 21/3/1360 ـ که با نام فرمانده کل قوا – خمینی روح خدا – در منتهی‌الیه منطقه اشغالی شمال مارد به اجرا درآمد – خط پدافندی خودی به پل مارد نزدیک شد، در پی آن ارتش عراق این پل را برچید و به دو پل قصبه و حفار که در جنوب مارد قرار داشت، متکی شد. روستای مارد نیز تا عملیات ثامن الائمه(ع) در اشغال عراق باقی ماند.

*یادمان شهدای رمضان

وقتی در جاده اهواز خرمشهر از ایستگاه حسینیه به سمت غرب (جاده شهید کاظمی )بروی پس از طی مسافتی به مزار تعدادی از شهدای گمنام عملیات رمضان می رسی. منطقه زید و ایستگاه حسینیه از محورهای مهم هجوم دشمن به خوزستان بود که عراق از این طریق به جاده اهواز- خرمشهر دست یافت. این منطقه یکی از محورهای مهم عملیات‌های بزرگ رمضان و خیبر است.

*پادگان حمید

پادگان حمید واقع در کیلومتر 39 جاده اهواز ـ خرمشهر، متعلق به ارتش جمهوری اسلامی ایران است و از ابتدای جنگ تحمیلی به اشغال ارتش متجاوز عراق درآمد و در مرحله دوم عملیات بیت‌المقدس در اردیبهشت سال 1361 آزاد شد. ارتش متجاوز عراق پس از 20 ماه اشغال این پادگان در زمان عقب‌نشینی و فرار از این منطقه این پادگان را به طور کامل منهدم کرد. آثار تخریب همچنان باقی است.

*مقتل شهدای والفجر مقدماتی و شهید آوینی

اواخر سال 1370 «موسسه‌ فرهنگی روایت فتح» به فرمان مقام معظم رهبری تأسیس شد تا به کار فیلم‌سازی مستند و سینمایی درباره‌ی دفاع مقدس بپردازد و تهیه‌ مجموعه‌ روایت فتح را که بعد از پذیرش قطع‌نامه رها شده بود، ادامه دهد. شهید آوینی و گروه فیلم‌برداران روایت فتح سفر به مناطق جنگی را از سر گرفتند و طی مدتی کمتر از یک سال کار تهیه‌ شش برنامه از مجموعه‌ی ده قسمتی «شهری در آسمان» را به پایان رساندند و مقدمات تهیه‌ مجموعه‌های دیگری را درباره‌ آبادان، سوسنگرد، هویزه و فکه تدارک دیدند. شهری در آسمان که به واقعه‌ی محاصره، سقوط و بازپس‌گیری خرمشهر می‌پرداخت؛ در ماه‌های آخر حیات زمینی شهید آوینی از تلویزیون پخش شد، اما برنامه‌ وی برای تکمیل این مجموعه و ساختن مجموعه‌های دیگر با شهادتش در روز جمعه بیستم فروردین 1372 در قتلگاه فکه ناتمام ماند. در محل شهادت این شهید بزرگوار یادمانی برپا شده به پاس بزرگداشت این شهید و شهدای والفجر مقدماتی و خاک مقدس آن سرمه چشم عاشقان است.

*شهدای گمنام دزفول

این یادمان که در کنار موزه دفاع مقدس و روبروی بقعه متبرکه رودبند احداث شده، زیارتگاه عاشقان شهدای گمنام و گلگون‌کفن هشت سال پایمردی و دفاع مقدس است.

بی‌شک اگر به خطه خون رنگ غرب و جنوب کشور سفر کنی، اگر قدم در سرزمین‌های نور بگذاری که روزگاری مأمن و پناهگاه این عزیزان بوده است، نه تنها جواب این سئوالات را می‌گیری که با بسیاری از حقایق پنهان و ناگفته‌های حماسه جاویدان دفاع مقدس آشنا خواهی شد. حتماً خواهی یافت که آزادی، آزادگی، غیرت و شرف امروز ما مرهون خون و گذشت و حماسه آنان است. مطمئناً پی‌خواهی برد که این آسایش و امنیت امروز ما در گرو رشادت و شهادت‌طلبی آنان بوده و آسان به دست نیامده است. آن هنگام که دژخیمان غرب و شرق ابرقدرت‌ها و جهان مسلح این کشور را در توفان جنگ قرار داده بودند، این انسان‌های خداشناس و شجاع با حضور جاودانه و دلاوری‌های جانانه‌شان استقامت و پایداری و مقاومت را معنا بخشیده و عزت و حریت را برای ما تا به ابد به ارمغان آوردند.

به راستی این یک دعوت است؛ هر قدم به قدم این منطقه آغشته به خون شهداست با وضو وارد شوید.

انتهای پیام/72001/ذ40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول