اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

شهر ماکو در دامنه کوه‌های آرارات منتظر حضور گردشگران

گردشگران در تعطیلات نوروزی می‌توانند ماکو را مقصد خود قرار دهند چرا که سرشار از چشم‌اندازهای زیبای طبیعی و تاریخی است.

شهر ماکو در دامنه کوه‌های آرارات منتظر حضور گردشگران

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، ماکو یکی از شهرهای آذربایجان غربی واقع در شمال غربی ایران است که این شهر در نزدیکی مرز ایران و ترکیه قرار دارد، شهر ماکو مرکز شهرستان ماکو است و در دره‌ای بنا شده که رودخانه زنگمار از آن می‌گذرد و شهر را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌کند.

قسمت جنوبی شهر در دامنه کوه سبد قرار دارد و بخش شمالی آن آبادتر و بزرگتر است.

ماکو در دوره‌های مختلف تاریخی به نام‌های گوناگونی معروف بوده که از آن جمله می‌توان به ماگوش، آرتاز، شاروشان و قلعه قبن اشاره کرد. این شهر به دلیل قرار گرفتن در کنار مرز و گمرک بازرگان، محل عبور مسافرانی است که قصد سفر زمینی به ترکیه و اروپا دارند.

در این خطه مناطق دیدنی بی‌شماری وجود دارد که کلیسای طاطاووس در ده قره کلیسا، تپه ماقبل تاریخ خلیل آباد در 300 متری شوط، معبد سنگی در ده‌ شدی دشت زنگنه، برج و بارو و کتیبه در ساری قیه و در صخره ماکو، خرابه‌های تعدادی از کلیساهای ارمنی در روستاهای مختلف، آثار تاریخی شهر دامبات، خرابه‌های قدیمی گزلو در ده مخند، آثار و علائم منقوش در سنگ دره قزلجه قلعه دهستان قره قویون از جمله مناطق دیدنی ماکو به شمار می‌روند.

مناطق گردشگری این خطه بی‌شمار هستند به طوری که دالان‌ها و غارهای زیرزمین در اطراف آرارات، شهر روسا یا قلعه جم‌خو در ده بسطام چایپاره، گورستان تاریخی پیر احمد کندی در آواجیق، پل بشگوز در نزدیکی شهر ماکو، خرابه‌های سه‌گوش دره قزلداغ، مناطق دیگری هستند که گردشگران را به سوی خود جذب می‌کنند.

اطاق سنگی در ده‌ دلیک داش، کلیسای زور زور در ده بارون، دیری متعلق به فرقه دمینکن در پای کوه قیه، اطاق سنگی دره سنگر، کلیسای مریم ننه در شمال شهر ماکو، بنای باشکوه کلاه فرنگی در بیمارستان ماکو، کاخ موزه باغچه جوق از دیگر دیدنی‌های این خطه است که مسافران داخلی و خارجی را به سوی خود فرا می‌خواند.

* کاخ موزه باغچه‌جوق

این کاخ در نزدیکی شهر ماکو در روستای باغچه‌جوق در میان باغ مشجری واقع شده و یکی از عمارت‌های باشکوه، بناهای تاریخی و گردشگری است.

این کاخ در دوران قاجاریه و به دستور اقبال السلطنه ماکویی یکی از سرداران مظفرالدین شاه بنا شده است.

* عمارت کلاه فرنگی

این عمارت تاریخی قسمتی از مجموعه ساختمان‌های بزرگ و قدیمی ماکو و متعلق به علیقلی‌خان بیات است، ساختمان این بنا به اواخر دوره قاجاریه مربوط بوده و تاکنون هیچ دخل و تصرفی در آن صورت نگرفته است.

* دخمه سنگی فرهاد

این اثر اورارتوئی در دل کوهی به نام سنگر در هفت کیلومتری شهر ماکو از دوره هزاره اول ق . م به یادگار مانده است.

* کلیسای زور زور 

این کلیسا در مجاورت روستای بارون در ساحل رودخانه زنگمار قرار دارد. این کلیسا در سال 1367 شمسی با احداث سد بارون به محل مرتفعی در همان ناحیه انتقال یافت.

* چشمه ثریا

در بین مرز ایران و ترکیه در دامنه کوه آرارات قرار گرفته و سرچشمه رود ارس است.

پل تاریخی قلعه جوق، حمام تاریخی ماکو، ساختمان قدیمی هلال احمر، خانه قدیمی جمال خان تیموری، خانه تاریخی صفر خان بیات، کلیسای ساندخت، خانه تیموری، کلیسای زکریات، قلعه قدیمی ماکو، قلعه بسطام و ساختمان قدیمی بانک ملی سایر مناطق پرجاذبه این خطه قلمداد می‌شوند.

انتهای پیام/61002/غ40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول