اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله جوادی‌آملی در کنگره بین‌المللی صاحب عروه:

قلم عروه مرزبندی شده است / پاسخگویی علمی حوزه به نیازهای عملی نظام

خبرگزاری فارس: استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه قلم عروه مرزبندی شده است، گفت: باید مراکزی داشته باشیم که نیازهای فقهی نظام را برآورده کنند تا در مسائل علمی و عملی مشکلی نداشته باشیم.

قلم عروه مرزبندی شده است / پاسخگویی علمی حوزه به نیازهای عملی نظام

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی امروز در کنگره بین‌المللی صاحب عروه که با حضور رئیس دفتر مقام معظم رهبری در مرکز فقهی ائمه اطهار برگزار شد با تقدیر از برگزارکنندگان کنگره بین‌المللی صاحب عروه گفت: در ابتدای این کنگره از سخنان مقام معظم رهبری بهره بردیم و از ذات حضرت حق مسئلت داریم روح صاحب عروه را با انبیای الهی محشور کند.

وی با اشاره به اینکه نظام اسلامی مایه برکات فراوانی است، گفت: برگزاری این کنگره‌ها از برکات نظام است و امیدواریم تا ظهور صاحب اصلی از هر گزندی محافظت شود.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این سخن که عالمان وارثان انبیا هستند بیان کرد: مرحوم صاحب عروه از یزد به مشهد، اصفهان و نجف عزیمت کرد و به دنبال ارث خود می‌گشت و موفق شد از وارثان رسمی انبیا شود.

وی با اشاره به اینکه سید یزدی دریافته بود که عالمان دین باید وارثان انبیا باشند گفت: سخنرانی کردن و کتاب نوشتن سخت نیست ولی به تعبیر شیخ مفید اینکه بتوان جامعه را از جهنم ترساند دشوار است.

آیت‌الله جوادی آملی وظیفه فقیه را جهنم هراس کردن جامعه دانست و بیان کرد: سید یزدی فقیهی ایستا و یک بعدی نبود و به وظیفه خود عمل می‌کرد.

وی مهم‌ترین میراث انبیا را انزار مردم عنوان کرد و افزود: ریاست همه علوم عملی را حرام و حلال خدا مشخص می‌کند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه سهم سید در این بخش وافی و کافی بود و عمر خود را در این بخش گذراند بیان کرد: او در حوزه نجف از به گودال افتادن علمای حوزوی با فقه مدلل و از به گودال افتادن عامه مردم با فتواهای خود جلوگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه یک قرن بسیاری از بزرگان بر کتاب سید یزدی همت داشتند، گفت: قلم عروه سکه‌بندی و مرزبندی شده است.

آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به اینکه عروه دارای محتوا و قالب بسیار خوبی است اضافه کرد: عروه کتابی دارای قلب عمیق و قالب دقیق است.

وی با اشاره به اینکه سید در زمینه تولید علم روش شیخ انصاری و از نظر احاطه راه صاحب جواهر را در پیش گرفته است، افزود: وجود وفای به عهد از ابتکارات سید یزدی است و حوزه علمیه قم در کنار مرحوم سید یزدی نشسته است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به مقوله رشوه بیان کرد: رشوه فقط در مسائل مادی محدود نمی‌شود و مدح ناروا نیز نوعی رشوه به شمار می‌رود و مدح و تقدیر ناروا گودال است.

وی با اشاره به تلاش برخی افراد برای اینکه به دیدار امام زمان نایل شوند بیان کرد: تمام تلاش و کوشش ما باید این باشد که ایشان ما را ببیند نه اینکه ما بتوانیم ایشان را ببینیم.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه ما به بزرگان یزد در فقه و فلسفه بدهکاریم گفت:‌ از برکات حوزه این است که شخصیت‌های بزرگی مانند امام خمینی در آن تربیت شدند و نظام اسلامی را پایه‌گذاری کردند.

وی با اشاره به اینکه حوزه باید آنچه که نظام اسلامی لازم دارد را آماده کرده و تحویل آن دهد افزود: باید مراکزی داشته باشیم که نیازهای فقهی نظام را برآورده کنند تا در مسائل علمی و عملی مشکلی نداشته باشیم.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: این‌چنین نیست که بگوییم مسئول نیستیم باید مطالبی که محل ابتلای عملی دولت و ملت است محل ابتلای علمی حوزویان باشد.

انتهای پیام/2258/صا40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول