اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

صاحب عروه نگران نیروهای سیاسی حاضر در مشروطیت بود

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: حمایت نکردن صاحب عروه از مشروطیت به دلیل نگرانی‌هایی بود که از وجود نیروهای حاضر در میدان داشت و این نگرانی هم بی‌مورد نبود.

صاحب عروه نگران نیروهای سیاسی حاضر در مشروطیت بود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از ستاد خبری کنگره بین‌المللی صاحب عروه، حجت‌الاسلام والمسلمین احمدرضا یزدانی مقدم با اشاره به عدم وجود اختلاف نظر میان فقهای شیعه در ارتباط با اصل ولایت فقیه اظهار کرد: حدود ولایت فقیه مسئله‌ای است که در میان علما محل بحث و گفت‌وگو بوده است.

وی افزود: در میان مشروطه‌خواهان آراء شخصیتی مانند آیت‌الله نائینی بر اساس آنچه از آثار ایشان به دست می‌آید بیش از همه به نظرات امام راحل در خصوص ولایت فقیه شباهت دارد و این مرجع تقلید دخالت فقیه در امور سیاسی را تقریباً برابر آنچه امام خمینی(ره) مطرح فرموده‌ مورد تایید قرار می‌دهد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه در مقابل شخصیت‌هایی چون شیخ فضل‌الله نوری به صراحت میان سیاست و امور مربوط به دیانت و فقاهت تفاوت قائل بودند گفت: از آثار شیخ فضل‌الله بر می‌آید که او عقیده دارد در اسلام از دو گروه پادشاهان و فقها، گروه نخست جنبه سیاسی پیامبر(ص) را بر عهده گرفته‌اند و فقها نیز شأن علمی و تبلیغی ایشان را دارند.

وی ادامه داد: شیخ فضل‌الله از مشروعه‌خواهان بوده و در عین حال به ولایت فقیه در امور حسبیه و نه در امور سیاسی قائل بود.

یزدانی مقدم عنوان داشت: مرحوم صاحب عروه در میان گروهی از علما قرار داشت که در حمایت از مشروطیت توقف و کمابیش شیخ فضل‌الله را تایید کردند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به پاسخ مرحوم سید محمدکاظم طباطبایی یزدی به سئوالی مبنی بر دلیل حمایت نکردن از مشروطیت گفت: مرحوم صاحب عروه در جواب این افراد تلویحا گفته بود من نگران هستم مشروطیت با این وضع تبعاتی از نظر اعتقادی برای مردم ایجاد کند.

وی با بیان اینکه علمای طرفدار مشروطه به وجود نیروهای غرب‌زده و حتی بی‌دین در صحنه سیاسی کشور واقف بودند اظهار کرد: با این همه آن‌ها بر این عقیده بودند که می‌توان این جنبش اجتماعی را به گونه‌ای هدایت کرد که یک نظام مشروطه مبتنی بر شرع مقدس شکل بگیرد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان داشت: حمایت نکردن صاحب عروه از مشروطیت به دلیل نگرانی‌هایی بود که از وجود نیروهای حاضر در میدان داشت و این نگرانی هم بی‌مورد نبود اما به دلایلی موجب از دست رفتن وحدت میان علما شد.

کنگره بزرگداشت سید محمدکاظم طباطبایی یزدی (صاحب عروه) 24 اسفندماه سال جاری در قم برگزار خواهد شد. 

انتهای پیام/2258/ج/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول