اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله مدرسی یزدی:

مخالفت صاحب عروه با مشروطه از باب نهی از منکر بود

خبرگزاری فارس: استاد حوزه علمیه قم مخالفت مرحوم صاحب عروه با مشروطیت را از باب امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: شواهد نشان می‌داد دولت‌های غربی از جمله انگلیس قصد داشتند دست‌نشانده خود را بر امور حاکم کنند.

مخالفت صاحب عروه با مشروطه از باب نهی از منکر بود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از ستاد خبری کنگره بین‌المللی صاحب عروه، آیت‌الله سید عباس مدرسی یزدی در جمع دست‌اندرکاران برگزاری همایش صاحب عروه با اشاره به ضرورت پرداختن به ابعاد زندگی شخصیت‌های بزرگ حوزوی و دینی اظهار کرد: در این ارتباط دست‌اندرکاران برگزاری این بزرگداشت‌ها باید افرادی عالم و آشنا به زندگی آن شخصیت باشند.

وی افزود: چنانچه بررسی دقیقی بر روی زندگی علمی و اخلاقی عالمان و مراجع صورت نگیرد از اهداف اولیه و واقعیت سیره عملی آنان دور خواهیم شد.

استاد حوزه علمیه مرحوم آیت‌الله سید محمد کاظم طباطبایی یزدی را یکی از بزرگ‌ترین فقهای اهل بیت(ع) در طول تاریخ دانست و گفت: امروز که دسترسی به شاگردان ایشان هم امکان‌پذیر نیست باید به آثار وی مراجعه کرد هرچند درک حقیقت از میان نوشته‌ها و کتاب‌ها مشکل‌تر از درک حضوری است.

وی فقاهت بی‌نظیر سید یزدی را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: نگاهی به کتاب گران‌سنگ ایشان یعنی عروة‌الوثقی به تنهایی بیانگر ویژگی‌های علمی این عالم وارسته است.

آیت‌الله مدرسی یزدی ادامه داد: مرحوم آیت‌الله سید محمد کاظم طباطبایی یزدی اسناد بسیاری را برای یک فتوا و روایت مطرح می‌کرد به طوری که تنها در یک مسئله 35 مورد را ذکر کرده است؛ به یقین دنیای علم و فقاهت کمتر شخصیتی را مانند صاحب عروه به خود دیده و خواهد دید.

وی با اشاره به متن اصلی و ملحقات عروةالوثقی و عظمت این کتاب عنوان داشت: شرح مکاسب مرحوم آیت‌الله سید محمد کاظم طباطبایی یزدی نیز از اهمیت خاصی برخوردار است هرچند امروزه در حوزه‌ها چندان مورد توجه طلاب قرار ندارد.

استاد حوزه علمیه تخصص صاحب عروه در ادبیات را مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: بر اساس آنچه سایر مراجع تقلید نقل کرده‌اند نوشته‌های غیر علمی مرحوم سید حتی نامه‌های وی دارای فصاحت و بلاغت بالایی بوده است.

انتهای پیام/2258/و/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول