اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فرهنگی تربیتی جامعة المصطفی العالمیه:

ویژگی‌های صاحب عروه مدلی قابل توسعه برای حوزه‌های علمیه است

خبرگزاری فارس: معاون فرهنگی تربیتی جامعة ‌المصطفی ‌العالمیه گفت: برخورداری صاحب عروه از عناصری نظیر عدالت‌خواهی در عین حفظ آزادگی و حرکت در خط مبانی اصیل دینی یک مدل قابل توسعه برای نسل‌های بعدی حوزه‌های علمیه به شمار می‌رود.

ویژگی‌های صاحب عروه مدلی قابل توسعه برای حوزه‌های علمیه است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از ستاد خبری کنگره بین‌المللی صاحب عروه، حجت‌الاسلام محمدرضا صالح در مورد شخصیت علمی صاحب عروه اظهار کرد: صاحب عروه در عین اینکه از شخصیت‌های ماندگار و پرفروغ در آسمان فقاهت و مرجعیت شیعه به شمار می‌رود از مسائل سیاسی اجتماعی زمان خود هم غافل نبود.

وی افزود: مرحوم سید یزدی از یک سو نگاه عمیق و مبانی غنی فقهی را در اختیار داشت و از سوی دیگر این مبانی را به صورت کاربردی در صحنه‌های اجتماعی و سیاسی جامعه آن زمان پیاده می‌کرد و با فتاوای شجاعانه خود، سیمای یک عالم الگوی شیعه را ترسیم می‌کرد.

معاون فرهنگی تربیتی جامعة ‌المصطفی‌ العالمیه تصریح کرد: علمایی بودند که تمام رسالت خود را تنها در فعالیت‌ها و برنامه‌های علمی می‌دیدند و درک صحیحی از موقعیت زمانی و مقتضیات امت بزرگ اسلامی نداشتند، اما زندگی سیاسی و مبارزاتی مرحوم آیت‌الله سید محمدکاظم طباطبایی یزدی یکی از ابعاد پر جاذبه حیات پر برکت اوست.

این مسئول ابراز داشت: از جمله زوایای قابل توجه در زندگی صاحب عروه، دیدگاه جهانی و بین‌المللی او و ایستادگی‌اش در مقابل سلطه غرب است.

صالح با اشاره به حمله ایتالیا به لیبی و اشغال این کشور گفت: در آن زمان مرحوم سید محمدکاظم طباطبایى و بعضى دیگر از مراجع قم، به نفع مردم مسلمان لیبى و علیه ایتالیایی‌ها فتواى جهاد دادند.

وی تاکید کرد: این روحیه مبارزه با سلطه بیگانگان بر ممالک اسلامی، از افتخارات روحانیت آزادی‌خواه شیعه است که در اعصار مختلف نمونه‌هایی را می‌توان برای آن ذکر کرد.

معاون فرهنگی تربیتی جامعة‌ المصطفی‌ العالمیه در مورد تاثیرگذاری صاحب عروه بر حوزه‌های علمیه گفت: یکی از مهم‌ترین این تاثیرات در حوزه فقه و اجتهاد دیده می‌شود و کتاب عروةالوثقی ایشان در زمان کوتاهی محوریت علمی پیدا کرد و علمای طراز اول شیعه آن را به عنوان محور محاضرات فقهی خود قرار دادند.

این مسئول بیان داشت: گسترش حوزه نگرش علمای دینی به ابعاد سیاسی اجتماعی و قیام برای کشاندن فقه به صحنه جامعه تحول اساسی فکری را در حوزه‌ها به دنبال داشته و به نحوی زیرساخت‌های لازم را برای رشد حرکت‌های انقلابی در میان فضلا و علمای حوزه‌های علمیه به وجود می‌آورد.

صالح گفت: شجاعت و حریتی که در وجود این فقیه بزرگ به چشم می‌خورد یکی از نیازهای جدی عالمان دینی در هر عصر و زمان است و برخورداری از عناصری نظیر عدالت‌خواهی در عین حفظ آزادگی و حرکت در خط مبانی اصیل دینی یک مدل قابل توسعه برای نسل‌های بعدی حوزه‌های علمیه به شمار می‌رود.

انتهای پیام/2258/ن/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول