اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشاور مدیر حوزه‌های علمیه:

زندگی زیر سایه فقه اهل بیت(ع) دستاورد بزرگ صاحب عروه است

خبرگزاری فارس: مشاور مدیر حوزه‌های علمیه گفت: زندگی همراه با فقه و دنیای در سایه فقه اهل بیت(ع) از جمله دستاوردهای علمی و عملی مرحوم آیت‌الله سید محمدکاظم طباطبایی یزدی به شمار می‌روند.

زندگی زیر سایه فقه اهل بیت(ع) دستاورد بزرگ صاحب عروه است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از ستاد خبری کنگره بین‌المللی صاحب عروه، حجت‌الاسلام والمسلمین جلال رضوی‌مهر با اشاره به مرتبه علمی مرحوم آیت‌الله سید محمدکاظم طباطبایی یزدی اظهار کرد: او از جمله ستارگان آسمان فقاهت است که کتاب مشهورش یعنی عروةالوثقی از جمله امتیازات علمی این مرجع تقلید به شمار می‌رود.

وی افزود: مرحوم صاحب عروه در علوم اصول و فقه دارای اجتهاد و پژوهش‌های گرانسنگی بود و امروز متن عروةالوثقی او به عنوان عبارات اصلی، گویا و متقن در فقه به شمار می‌رود که در صورت اختلاف آراء از نگاه دیگر مجتهدان، حواشی و تعلیقاتی بر آن نگاشته می‌شود.

مشاور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه مرحوم سید یزدی از مدافعان نظام حاکمیت ولایت فقیه به شمار ‌می‌رود، گفت: او استنباط و استخراج فقیه خود را بر اساس کتاب، سنت، عقل و اجماع یعنی ارکان اربعه پژوهش و تحقیق استوار کرده و با تعیین موضوع و مبرهن ساختن هر مسئله از مسائل دیگر، زمینه کنکاش و تأمل همراه با دقت را برای محققان نوین هموار ساخته است.

وی ادامه داد: مطالعه دستاوردهای علمی این اندیشمند بزرگ اسلامی که به حق از ذخائر و اسناد معتبر فقهی محسوب می‌شود جزو افتخارات حوزه‌های علمیه خواهد بود.

رضوی‌مهر دروس خارج فقه قم و نجف را برگرفته و برخوردار از نظریات صاحب عروه دانست و افزود: به روز بودن مسائل، به کار بردن مباحث کلیدی و پایه‌گذاری فصل به فصل در عین ترتیب در آراء فقهی از ویژگی‌های بارز آثار علمی مرحوم آیت‌الله سید محمدکاظم طباطبایی یزدی محسوب می‌شوند.

عضو هیئت رئیس مجمع نمایندگان حوزه با بیان اینکه مرحوم صاحب عروه ولایت را امری مسلم برای حاکم اسلامی می‌دانست عنوان داشت: ایشان عقیده داشت که تبعیت از فقیه بر عموم لازم است و در عین حال اجرای احکام اسلامی را در قالب حکومت اسلامی قبول داشت.

وی اضافه کرد: حوزه‌های علمیه و طلاب جوان باید دستاوردهای علمی مرحوم صاحب عروه را سرلوحه تحصیل خود قرار دهند و سیره عملی و علمی این بزرگوار را نصب‌العین خود کنند.

رضوی‌مهر با تاکید بر بهره‌وری بیشتر حوزه‌ها و مراکز علمی اسلامی از طریق مراجعه به آثار بزرگانی چون صاحب عروه گفت: ظاهر و باطن کتاب‌های مرحوم سید یزدی برگرفته از کتاب و سنت و تبیین‌کننده اسلام ناب محمدی(ص) است؛ در این میان می‌توان ده‌ها کتاب فقهی را با استفاده از بازخوانی آثار بزرگان حوزه تالیف کرد.

عضو هیئت رئیس مجمع نمایندگان حوزه در ارتباط با تاثیر علمی مرحوم آیت‌الله سید محمدکاظم طباطبایی یزدی بر حوزه‌های علمیه عنوان داشت: این عالم بزرگوار استنباط یعنی قدرت ادراک، برداشت و اعلام نظر را در حوزه‌ها تقویت کرد و از طریق نقد آراء همراه با استدلال قوی، راهی روشن را پیش روی حوزه‌های علمیه و طلاب گشود و آنها را در نیل به مقامات عالیه فقه راهنمایی کرد.

وی ادامه داد: زندگی همراه با فقه و دنیای در سایه فقه اهل بیت(ع) از جمله دستاوردهای علمی و عملی مرحوم آیت‌الله سید محمدکاظم طباطبایی یزدی به شمار می‌روند.

رضوی‌مهر در خصوص دلایل مخالفت مرحوم صاحب عروه با مشروطیت بیان داشت: علمای شیعه همواره در کنار تحصیل و تهذیب از جوسازی‌ها و شیطنت دشمنان غافل نبوده‌اند؛ مرحوم سید یزدی زمانی که دخالت استعمارگران را برای بر هم زدن اجتماع مسلمانان در ایران احساس کرد به میدان آمد و مخالفت خود را نسبت به دسیسه‌های دشمنان بیان داشت.

مشاور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ابراز کرد: صاحب عروه شخصیتی علمی و سیاستمداری اسلامی و دینی بود که پایگاهی قوی در اجتماع دوران خود داشت و با استفاده از این جایگاه به دفاع از مصالح عالیه مسلمانان می‌پرداخت.

انتهای پیام/2258/و/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول