اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قائم مقام موسسه امام خمینی(ره) مطرح کرد

همسویی اندیشه‌های سیاسی امام خمینی(ره) با صاحب عروه

خبرگزاری فارس: قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی گفت: امام خمینی(ره) همواره از شیخ فضل‌الله تجلیل می‌کرد و این مسئله نشان می‌دهد اندیشه‌های مرحوم سید یزدی با اندیشه‌های امام همسو بوده است.

همسویی اندیشه‌های سیاسی امام خمینی(ره) با صاحب عروه

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از ستاد خبری کنگره بین‌المللی صاحب عروه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمود رجبی از مرحوم آیت‌الله سید محمدکاظم طباطبایی یزدی به عنوان یکی از شخصیت‌های بسیار برجسته فقهی جهان اسلام نام برد و اظهار کرد: عظمت این مرجع گرانقدر به حدی بود که 300 عالم بزرگ در کلاس درس فقه او حاضر می‌شدند و با تعابیری چون «سید عالمان امت»، «شیخ طائفه» و «پرچمدار تشیع» به لحاظ قوت علمی از ایشان یاد می‌کردند.

وی افزود: بیشتر فقها، آغاز مرجعیت خود را با حاشیه‌نویسی بر کتاب عروة الوثقی مرحوم سید آغاز کرده‌اند؛ در واقع این کتاب دارای مرجعیتی فراگیر بود که نشان از عظمت علمی بالای نویسنده و خوش سلیقه بودن در انتخاب و عمق اندیشه این عالم وارسته است که فروع مختلف فقهی را در کتاب خود مطرح کرد.

قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: مرحوم سید یزدی از محضر علمای بزرگی استفاده کرد؛ او پس از فوت شیخ انصاری و انتقال مرجعیت به میرزای شیرازی وارد حوزه علمیه نجف شد و از بزرگان این مرکز عظیم علمی بهره‌ها برد.

وی با بیان اینکه دیری نپایید مرحوم آیت‌الله سید محمدکاظم طباطبایی یزدی به عنوان یکی از مراجع مشهور و بزرگ‌ترین مرجع عصر خود پس از فوت آخوند خراسانی مطرح شد خاطرنشان کرد: از این زمان بود که مرحوم سید در سراسر جهان تشیع، مقلدان و مریدان فراوانی پیدا کرد.

رجبی گفت: یکی از غرب‌شناسان می‌گوید متنفذترین شخصیت روحانی در خارج باکو و قفقاز سید یزدی است؛ در واقع دشمن هم به عظمت علمی ایشان واقف شده بود به همین دلیل در جریانات سیاسی و اجتماعی مایل بودند که صاحب عروه در جرگه آنها قرار گیرد و در واقع سید پشتوانه‌ای برای فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی آنها باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مورد نظر مرحوم آیت‌الله سید محمدکاظم طباطبایی یزدی در خصوص قیام مشروطه بیان داشت: در نخستین حرکت اجتماعی که در آن دوران آغاز شد مرحوم سید با سایر علما در یک طیف قرار داشتند اما در جریان مشروطه سکوت اختیار کرد در حالیکه وقتی بحث مشروطه مشروعه پیش آمد با ارتباطات وسیعی که داشت از این امر مطلع شده بود و می‌دانست کسانی که با مشروطه مشروعه مخالفند عناصر سالمی نیستند به همین خاطر در کنار مرحوم شیخ فضل‌الله نوری قرار گرفت.

قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: مرحوم آخوند خراسانی گمان می‌کرد بحث مشروطه مشکلی ندارد اما صاحب عروه به خوبی تشخیص داده بود افرادی که به مشروطه دامن زده و با مشروعه مخالفند مورد تأثیر جریان روشنفکری آن دوران قرار گرفته‌اند به همین دلیل هرچند هر دو این شخصیت‌ها هدفشان نجات ملت مسلمان ایران بود اما در تشخیص مصداق اختلاف داشتند.

وی با اشاره به همسویی اندیشه‌های مرحوم آیت‌الله سید محمدکاظم طباطبایی یزدی با شیخ فضل‌الله نوری ابراز کرد: امام خمینی(ره) همواره از شیخ فضل‌الله تجلیل می‌کرد و این تایید می‌کند که اندیشه‌های مرحوم سید یزدی با اندیشه‌های امام راحل همسویی داشته است.

انتهای پیام/2258/و/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول