اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

آشنایی صاحب عروه با مسائل روز فقیهی منحصر به فرد از او ساخته بود

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: آشنایی با مسائل روز جامعه از جمله خصوصیات صاحب عروه است که از وی شخصیتی منحصر به فرد در میان علمای نجف و عراق ساخته بود.

آشنایی صاحب عروه با مسائل روز فقیهی منحصر به فرد از او ساخته بود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از ستاد خبری کنگره بین‌المللی صاحب عروه، حجت‌الاسلام روح‌الله شریعتی در رابطه با ابعاد زندگی علمی مرحوم آیت‌الله سید محمدکاظم طباطبایی یزدی اظهار کرد: ایشان در طول دوران تدریس در حوزه علمیه شاگردان بزرگی همچون آیات عظام حائری یزدی، بروجردی، حاج حسین قمی، کاشف‌الغطاء، سید حسن مدرس و عبدالحسین شرف‌الدین را پرورش دادند و از این طریق کمک شایان توجهی به پیشبرد اسلام و ترویج مکتب تشیع کردند.

وی افزود: آثار گران‌بهایی از مرحوم سید باقی مانده که مهم‌ترین و شناخته شده‌ترین آنها کتاب عروة‌الوثقی است هرچند همه ابواب فقهی در آن نیامده و تا انتهای نکاح و طلاق بحث شده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه مرحوم سید بعدها ملحقات‌العروة را که شامل مباحث معاملات و قضا می‌شد به متن اصلی عروه اضافه کرد گفت: این کتاب ارزشمند دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که از آن جمله می‌توان به شماره‌گذاری مجزا برای هر فصل و مسائل مربوط به آن اشاره کرد.

وی ادامه داد: در بسیاری از متون فقهی شیعه همه مسائل در کنار هم ذکر شده‌اند اما مرحوم سید محمدکاظم طباطبایی یزدی هر یک از فصول و مسائل عروه را به صورت مجزا بیان کرده است.

شریعتی با اشاره به فروعات زیادی که در عروه در ارتباط با آنها بحث شده است تصریح کرد: دقت نظر و عمق مطالب عروه از چنان استحکامی برخوردار است که همه مراجع پس از مرحوم سید برای بیان نظرات فقهی خود بر این کتاب حاشیه نگاشته‌اند و رسم بر این بوده که با نوشتن حاشیه بر عروه، آن شخص در مقام افتاء قرار می‌گرفته است.

این استاد فقه سیاسی و حقوق بین‌الملل عنوان داشت: از دیگر آثار گرانسنگ آیت‌الله سید محمدکاظم طباطبایی یزدی می‌توان به حاشیه این فقیه بزرگ بر مکاسب شیخ انصاری اشاره کرد ضمن اینکه کتاب «سوال و جواب» مرحوم سید نیز که به زبان فارسی تألیف شده شامل استفتائاتی در خصوص عبادات و معاملات است و همواره مورد مراجعه مردم بوده است.

وی اضافه کرد: رسالاتی در باب علم اصول و تجارت و نیز مناجات‌نامه‌ای به زبان فارسی با عنوان «گلشن نیاز» از دیگر آثار علمی مرحوم سید محمدکاظم طباطبایی یزدی به شمار می‌روند.

شریعتی با اشاره به آشنایی کامل و عمیق مرحوم سید با ابواب مختلف فقه و فروعات گوناگون آن افزود: آشنایی با مسائل روز جامعه از دیگر خصوصیات این فقیه بزرگوار است که از وی شخصیتی منحصر به فرد در میان علمای نجف و عراق ساخته بود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان داشت: نظرات حقوقی سید در باب مسائل گوناگون به قدری مستدل و محکم است که امروزه هم حقوقدانان بر نظرات او تاکید دارند.

انتهای پیام/78002/خ/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول