اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از گنجینه‌هایی که مورد توجه قرار نمی‌گیرند

زنجان گنجینه‌ سنگ‌های قیمتی در اوج محرومیت

خبرگزاری فارس: زنجان دارای ذخایر سنگ‌های قیمتی، بی‌بهره از کارگاه‌های تولیدی است.

زنجان گنجینه‌ سنگ‌های قیمتی در اوج محرومیت

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان ،سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی که به آنها گوهر و جواهر نیز گفته می‌شود، به دسته‌ای از مواد کانی اطلاق می‌شود که به علت وجود بعضی خواص در آنها، از سایر معدنی‌ها و سنگ‌ها متمایزند، بیشتر گوهرها از مواد متبلور معدنی است و برای اینکه قطعه‌ای سنگ معدنی مرغوب و گران‌بها به وجود آید، باید وضع و محیط کاملاً مساعد باشد.

* قدمت 7 هزار ساله جواهر

اغلب زمین‌شناسان معتقدند که قسمت داخلی مواد مذاب که به تدریج سرد و متبلور می‌شود، پدیدآورنده سنگ‌های گوهر است، به گفته دانشمندان این کار در مدت چندین ماه یا هفته هم می‌تواند صورت بگیرد، الماس معمولاً در اعماق زمین، در جایی که حرارت و فشار فوق‌العاده زیاد باشد متبلور می‌شود، شناخت و استفاده از نگین‌های رنگین و زیبا و یا به عبارتی از جواهر، قدمت هفت هزار ساله دارد و از میان نخستین سنگ‌های جواهر شناخته شده می‌توان از عقیق، کوارتز، کهربا، گارنِت، یَشم سبز، یشم، زمرد و فیروزه نام برد، سنگ‌های قیمتی نشانگر ثروت و تشخص بوده و فرمانروایان از نگین‌هایی که از این کانی‌های جواهر ساخته شده بود استفاده می‌کردند.

ارزش و گرانبهایی گوهرها به علت بعضی خواص، از جمله رنگ، استحکام و زیبایی و درخشندگی است که در آنها وجود دارد، گذشته از اینها کمیابی نیز در مطلوب بودن و بالا بردن بهای آنها بی‌اثر نیست، سنگ‌های گرانبها و نیمه‌قیمتی، یا ساده و بی‌رنگند یا دارای رنگ‌های زیبا و خیره‌کننده هستند.

یک قطعه سنگ‌گران بها اگر دارای ترکیبات شیمیایی خالص باشد بی‌رنگ خواهد بود، مانند الماس، که کربن خالص است، وجود اندکی اکسید در یاقوت، سبب تجزیه و بازتاب نور قرمز می‌‌شود و وجود اکسید کرومیوم، موجب ایجاد رنگ سبز در زمرد و یشم سبز می‌شود، زوایای تاج یا قسمت بالای یک نگین و همچنین زوایای قاعده آن، که به وسیله تراش ایجاد شده است در کثرت درخشندگی و رنگ و وارنگی تأثیر بسزایی دارد، بنابراین هرچه تناسب تراش سنگ بهتر باشد، زیبایی و جلوه آن بیشتر است.

* سنگ‌های قیمتی شفادهنده بیماری‌ها و ناراحتی‌های جسمی

سنگ‌های جواهر روی پایه‌هایی از طلا یا پلاتین نصب می‌شده است و هم‌اکنون نیز به همین ترتیب است و علاوه بر آن روی فلزات دیگری چون نقره و غیره نیز، نصب می‌شود، در دوره‌های گذشته سنگ‌های قیمتی علاوه بر ارزش مادی بیشتر جنبه سِحر و جادو داشته و به عنوان طلسم برای صاحبان جواهرات محسوب می‌شدند، همچنین اعتقاد بر این بود که سنگ‌های قیمتی به عنوان شفادهنده بیماری‌ها و ناراحتی‌های جسمی مؤثر است، اخیراً در بعضی از کشورها نوعی از سنگ‌های قیمتی را که در معادن استخراج می‌شوند، به عنوان سمبُل کشور خود برگزیده‌اند.

قدیمی‌ترین روش تزئین و زیباتر جلوه دادن سنگ‌های گرانبها، حکاکی اَشکال و حروف بر روی آنها بوده است، تصور می‌شود برای نخستین بار بلورهای جواهر را در هند تراش داده‌اند اما تا حدود اوایل قرن پانزدهم برش و پرداخت نگین‌های با ارزش فقط محدود به جلای صفحات طبیعی می‌شد که باید شفاف و خوش رنگ باشد و نتیجه کار فقط درخشان‌تر و بهتر جلوه دادن آن بلور بود.

سنگهای غیرشفاف مانند عقیق نیز برش داده شده و با سنگ سمباده برای جلوه بهتر جلا داده می‌شد، باور عمومی بر این است که تراش سنگ‌های جواهر در قرن 15 میلادی آغاز و تا حدودی تکمیل و متداول شده است، برای مدت نسبتاً طولانی فنون مربوط به تراش سنگ جزو اسرار بود و عده معدودی از آن اطلاع داشتند.

از قرن 16 میلادی شهر "ایدار اوبرشتاین" در آلمان غربی به مرکز تراش عقیق و سایر سنگ‌های رنگین و گرانبها تبدیل شد و از اوایل قرن 20 میلادی شهرهای "آمستردام" و "آنتورپ" به عنوان مراکز تراش و فروش برلیان مشهور شدند.

استان زنجان با دارا بودن ذخایر سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی همچون آگات(عقیق)، فلورین، مالاکیت و گارنت موقعیت مناسبی برای راه‌اندازی کارگاه‌های تولید سنگ‌های جواهر را دارد.

کارگاه تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در سال 1383، در مرکز آموزشی صنایع‌دستی زنجان راه‌اندازی و تاکنون دوره‌های آموزشی متعددی در این مرکز برگزار شده که با استقبال زیاد علاقه‌مندان مواجه شده است.

گزارش از ملک‌ناز نجفی

انتهای پیام/73003/غ40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول