اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

دنیایی از طبیعت ناشناخته در لاریجان / از دخمه‌های سنگی تا آبگرم و آبشارهای زیبا

خبرگزاری فارس: بخش لاریجان در شهرستان آمل، منطقه ییلاقی و کوهستانی این شهرستان به شمار می‌رود که بیشتر جغرافیای گردشگر پذیرش ناشناخته است.

دنیایی از طبیعت ناشناخته در لاریجان / از دخمه‌های سنگی تا آبگرم و آبشارهای زیبا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از آمل، بخش لاریجان در دامنه قله دماوند با دارا بودن تمام نعمات طبیعی در دو فصل بهار و تابستان جاذبه‌های بی‌نظیری برای گردشگری دارد و در فصل زمستان اگرچه با بارش برف سنگین امکان تردد در آن سخت می‌شود اما جلوه دیگری از طبیعت زیبای این منطقه را به نمایش می‌گذارد.

روستاهای ییلاقی بخش لاریجان مهم‌ترین جاذبه گردشگری این منطقه است.

این روستاها که برخی مانند پردمه، ناندل، نوا و ارتفاعات دیگر اگرچه رسیدن به آنها اندکی دشوار و زمان‌بر است اما طبیعت زیبا و محصورکننده‌ای دارند.

تابستان‌های خنک و خوش آب و هوا در میان گرما و شرجی شمال موجب رونق این منطقه در فصل تابستان می‌شود.

رودخانه هراز در کنار راه ارتباطی محور هراز که شهر گزنک و روستاهای معروفی چون پلور در کنار آن واقع شده است زیبایی دو چندانی به این منطقه بخشیده است.

نشستن در حاشیه این رودخانه که تقریبا در تمام طول مسیر پوشیده از درختان و گیاهان خوش آب و رنگ است روزهای خوبی را به گردشگران نوید می‌‌دهد.

قرار گرفتن این رودخانه در میان کوه و محور هراز طبیعت این منطقه زیبا را دلپذیرتر می‌کند.

در کنار این محور گذرگاه‌هایی برای ورود به روستاهای این بخش وجود دارد، روستاهایی که هر کدام یک نمونه بارز گردشگری است.

وجود آبگرم در ارتفاعات این بخش در شهر رینه یکی از جاذبه‌های منطقه برای گردشگران است و در فصل تابستان مشتاقان خاص خود را دارد.

آبگرم لاریجان که در سمت چپ محور هراز از سمت تهران قرار دارد از ارتفاعات زمینه خوبی برای تماشای رودخانه، جاده و روستاهای آن دست محور را فراهم می‌کند.

 

بقعه امامزاده هاشم در ابتدای محور هراز در محدوده استان مازندران با سرسبزی‌اش در فصل تابستان و روزهای پر از برفش در زمستان، ورودی زیبایی به این شهرستان بخشیده است.

این بقعه در شمال غرب جاده هراز در مسیر تهران به آمل در منطقه معروف به گردنه امامزاده هاشم قرار گرفته است و آن حضرت از نوادگان امام حسن مجتبی(ع) به شمار می‌رود.

این بقعه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و بر اساس شواهد، در کنار این بقعه کاروانسرایی وجود داشته که در سال‌های گذشته تخریب شده است.

لاریجان و دنیایی از ناشناخته‌ها

دخمه‌های سنگی کافرکَلی مشرف به جاده هراز مجموعه سوراخ‌هایی در دل کوه است که روایت‌های متفاوتی درباره ساخت آنها وجود دارد. این دخمه‌ها که در گذشته خانه بوده است دارای آشپزخانه و قلعه دیده‌بانی است و نمونه‌‌هایی از آن در تعدادی دیگر از روستاهای این منطقه وجود دارد اما مهم‌ترین و قابل رویت‌ترین آن در روستای آب اسک است.

در نزدیکی‌ روستای وانا آثاری از راه باستانی متعلق به دوره ساسانی وجود دارد که نشان‌دهنده یک اثر قدیمی و منحصربه فرد است.

این راه مال‌رو یک بار توسط ناصرالدین شاه بازسازی شده است.

 

لاریجان منطقه‌ آبشارها نیز محسوب می‌شود، مهم‌ترین و معروف‌ترین این آبشارها، آبشار شاهان‌دشت است که در روستایی به همین نام واقع شده است.

این آبشار در زمره آثار ملی کشوری به ثبت رسیده و این آبشار با ارتفاع 51 متر بزرگ‌ترین آبشار استان مازندران به شمار می‌رود.

از دیگر آبشار‌های این منطقه، آبشار پردمه در 70 کیلومتری جنوب آمل قرار دارد.

آبشار آب مراد در گذشته تفرجگاه شاهان قاجار از جمله ناصرالدین‌شاه بوده است که بر سر در ورودی غار این ابیات با تصاویر بدیع و زیبای شکار و شکارچی بر روی سنگ حک شده و قدمت تاریخی دارد.

آبشار سنگ درکا در نزدیکی روستای سنگ درکا در 25 کیلومتری جنوب غرب آمل و در دامنه کوه وردوی واقع است.

آبشار تماره در منطقه کم‌نظیر وانا در 75 کیلومتری جنوب شهرستان آمل، پنج کیلومتری شمال گزنک و در ضلع شرقی جاده هراز واقع است.

آبشار قلعه دختر لاریجان هنگامی که از گردنه امامزاده هاشم به سمت پلور سرازیر می‌شویم، بعد از اولین پل و در نزدیکی تاسیسات تونل امامزاده هاشم، آبشار کوچکی بر روی صخره‌های غرب جاده به نام آبشار قلعه دختر دیده می‌شود که برای کوهنوردان، ابتدای مسیر شرقی صعود به قله گل زرد به حساب می‌آید.

 

قلعه شاهان‌دشت یا ملک بهمن یا قله ملک قلا در بخش لاریجان احتمالا به نام آخرین حاکم لاریجان نام‌گذاری شده است، این قلعه در نزدیکی آبشار شاهاندشت در بخش جنوبی محور هراز قرار دارد.

قدمت این قلعه به بیش از 3 هزار سال می‌رسد و در زمره آثار ملی ثبت شده قرار دارد.

آبگرم لاریجان در شهر رینه یکی از جاذبه‌های توریستی این منطقه به شمار می‌رود. آب‌های معدنی این منطقه به دلیل خاصیت درمانی علاقه‌مندان خاص خود را دارد.

حمام شاه عباسی معروف‌ترین حمام آب درمانی این منطقه است اما حمام‌های دیگر و خانه‌هایی که در آنها حوضچه‌هایی برای استحمام و استفاده از این موهبت تعبیه شده نیز به مسافران خدمات‌رسانی می‌کنند.

 

اگرچه این‌ها تنها بخشی از آثار تاریخی و جاذبه‌های دیدنی این منطقه به شمار می‌رود اما هر یک از روستاها و دامنه‌های طبیعی قله دماوند در این بخش خود یک جاذبه زیبا و گردشگری محسوب می‌شود.

هنوز هم آثار بسیاری در روستاها و مناطق طبیعی این بخش وجود دارد که برای گردشگران ناشناخته مانده است.

سفر به هر یک از این روستاها و مناطق ییلاقی خود یک سفر مجزا و زمانی طولانی می‌طلبد.

----------------------

گزارش از الناز پاک‌نیا

----------------------

انتهای‌ پیام/86011/ح40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول