اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار سیستان و بلوچستان:

رامشار قطب صنعتی ـ بازرگانی با کشورهای همجوار است

خبرگزاری فارس: استاندار سیستان و بلوچستان گفت: منطقه رامشار به قطب صنعتی و تقویت مبادلات بازرگانی و تجاری با کشورهای همسایه مبدل خواهد شد.

رامشار قطب صنعتی ـ بازرگانی با کشورهای همجوار است

به گزارش خبرگزاری فارس از زابل، حاتم نارویی صبح امروز که به منظور معرفی فرمانداران هامون و نیمروز راهی سیستان شده است است در بازدید از شهر جدید رامشار اظهار داشت: شهر جدید رامشار قابلیت ایجاد پیوندهای اقتصادی بین مناطق استان و اقتصاد ملی را دارا است و برنامه‌ریزان تلاش کنند تا از حداکثر ظرفیت بکر این منطقه با توجه به همجواری مرز، بهره لازم را ببرند.

وی افزود: در صورتی که از ظرفیت‌های این منطقه استفاده اصولی شود رامشار قابلیت ایجاد تحول ساختاری در اقتصاد منطقه سیستان را خواهد داشت.

نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان بیان کرد: یکی از دلایل عمده انتخاب مکان و موقعیت شهر جدید رامشار، پرهیز از مشکلات طبیعی دشت سیستان با توجه به مسئله سیل و دفع آب‌های سطحی و فاضلاب شهری و همچنین دسترسی به راه‌های اصلی درون و برون منطقه‌ای و دسترسی آن به آب، برق و سایر تأسیسات زیربنایی بوده است.

نارویی با بیان اینکه منطقه سیستان از مناطق اسطوره‌ای کشور است گفت: این منطقه مستعد باید همانند گذشته که شهرهای باشکوهی چون رامشارستان را در کنار خود داشته سر منشأ مقولات جدی در استان باشد.

وی خاطرنشان کرد: شهر جدید رامشار در سیستان و بلوچستان به پیشنهاد مطالعات طرح منطقه‌ای سیستان و مصوبه سال 1369 شورای عالی شهرسازی و معماری شکل گرفته است این شهر جدید در 35 کیلومتری شهر زابل و در مسیر جاده زابل به زاهدان قرار دارد.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: مطالعات راهبردی این شهر در سال‌های 70 تا 72 به انجام رسیده و از سال 1374، هزار هکتار از اراضی این شهر در دستور کار شرکت عمران شهر جدید رامشار قرار گرفت و مطالعات طرح جامع آن توسط مهندسان مشاور شهر و خانه تهیه شد.

نارویی گفت: در سال 79 به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری رسید و در سال 83 نیز طرح تفصیلی نواحی یک و دو شهر جدید در چارچوب برنامه‌ریزی توسعه پیش‌بینی شد.

وی افزود: از آنجایی که طرح جامع شهر جدید رامشار محدود به چهار بخش اصلی مطالعاتی (جغرافیایی، زیست محیطی، اقتصادی، جمعیتی، اجتماعی و برنامه‌ریزی و شهرسازی) بوده و دانش طراحی شهری به دلیل نو بودن آن در زمان تهیه طرح مزبور در روند مطالعات و تحلیل و تصمیم‌گیری حضور نداشته است و بر اساس پیش‌بینی مشاور مشخصات کلی طرح جامع شهر جدید رامشار، افق نهایی طرح تا سال 1400، جمعیت آن 60 هزار نفر و وسعت 600 هکتار در نظر گرفته شده است.

استاندار سیستان و بلوچستان بیان داشت: اسکان جمعیت از سال 1382، 1387، 1392 و 1400 به ترتیب 4 هزار نفر، 14 هزار نفر، 29 هزار نفر و 60 هزار نفر اعلام شده است.

نارویی اضافه کرد: همچنین شهر جدید تیس نیز در چارچوب طرح منطقه‌ای شهر چابهار پیشنهاد و مکان‌یابی شده است این شهر جدید در 30 کیلومتری شمال غربی خلیج چابهار و حد فاصل ساحل خلیج چابهار ـ کنارک است که با مساحت 1000 هکتار و جمعیت‌پذیری حدود 100 هزار نفر مطابق مشخصات طرح جامع با اهداف مسائل اجتماعی، اقتصادی، مسائل جغرافیایی و دیدگاه زیست محیطی مدنظر قرار گرفته است.

وی گفت: با توجه به موقعیت ویژه اراضی شهر جدید تیس راه‌اندازی و آغاز عملیات اجرایی احداث شهر به تصویب هیئت مدیره شرکت و متعاقبا به طور مشروط مورد تأکید مجمع شرکت قرار گرفته و مقرر شده همزمان با اخذ درخواست‌های بخش خصوصی در مورد سرمایه‌گذاری در این اراضی فرآیند تصویب طرح جامع از طریق استان و شرکت مادر یا شورای عالی معماری و شهرسازی صورت پذیرد.

استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در نیمه دوم سال 87 با تغییر مدیریت شرکت عمران شهرهای جدید رامشار و تیس و با بررسی علل عقب بودن پروژه‌های شهر جدید از افق برنامه، با دو هدف جذب جمعیت و کسب درآمد، فعالیت‌های شرکت تغییرات گسترده‌ای داشت.

وی بیان کرد: در حال حاضر احداث منطقه ویژه اقتصادی سیستان در کمیسیون اقتصادی مجلس برای تصویب مکان و ابلاغ آن مطرح است و ایجاد دانشگاه بین‌المللی نیز مورد موافقت اولیه مسئولان مربوطه قرار گرفته است.

استاندار سیستان و بلوچستان اظهار امیدواری کرد: با این برنامه و تکمیل پروژه‌های در دست اقدام که اینک با مشکل عدم اختصاص کافی و به موقع اعتبارات روبه‌رو است بتوانیم در آینده‌ای نزدیک شاهد رشد و شکوفایی شهرهای جدید رامشار و تیس باشیم.

نارویی افزود: از پروژه‌های تمام شده و در دست اجرای شهر جدید رامشار می‌توان به واحدهای ویلایی مشارکتی، واحدهای استیجاری، مسجد النبی، مدرسه 12 کلاسه، مدرسه شش کلاسه، سوله ورزشی، ساختمان درمانی، ساختمان اورژانس، ساختمان پاسگاه، مجتمع تجاری و مجتمع اداری ـ فرهنگی اشاره کرد.

انتهای پیام/75001/ح40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول