اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان خبر داد

افتتاح 11 پروژه منابع طبیعی و آبخیزداری در سیستان و بلوچستان

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان گفت: در هفته منابع طبیعی و آبخیزداری، 11 پروژه جنگل، مرتع و آبخیزداری در سطح استان با اعتباری بالغ بر 16 میلیارد ریال به بهره‌برداری می‌رسد.

افتتاح 11 پروژه منابع طبیعی و آبخیزداری در سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، نبی یاری پیش از ظهر امروز در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران در زمینه ارائه عملکرد و خدمات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان در سالن جلسات این سازمان اظهار داشت: به مناسبت گرامیداشت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری با شعار «منابع طبیعی، سرمایه ملی» گام بلندی در زمینه پیشرفت کشورمان بر خواهیم داشت.

وی افزود: سیستان و بلوچستان با وسعتی بالغ بر 18.7 میلیون هکتار، بزرگترین استان کشور به لحاظ وسعت است که به واسطه وسعت زیاد و تنوع آب و هوایی دارای اقلیم‌های متنوع بوده و سبب بروز تنوع در پوشش گیاهی و غنای تجدید شونده شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان ادامه داد: حدود 93 درصد وسعت استان با سطحی بالغ بر 17.44 میلیون هکتار را عرصه منابع طبیعی تشکیل داده که جنگل، یک میلیون و 278 هزار و چهار هکتار و مرتع یک میلیون و 56 هزار و 103 هکتار و اراضی بیابانی 5 میلیون و 600 هکتار را به خود اختصاص داده است.

یاری بیان کرد: حدود 6.4 درصد از سطح استان معادل یک میلیون و 278 هزار و 4 هکتار را جنگل‌های تیپ گرمسیری و نیمه گرمسیری با تاج پوشش پنج درصد فرا گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: از لحاظ رویشگاه اقلیمی جنگل‌های سیستان و بلوچستان به دو ناحیه رویشگاه خلیج عمانی با سطحی معادل 836 هزار و 501 هکتار و رویشگاه ایران تورانی با سطحی معادل 441 هزار و 503 هکتار تقسیم می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان گفت: از مهم‌ترین گونه‌های درختی جنگل‌های سیستان و بلوچستان می‌توان به گونه‌هایی چون چش، گز روغن، بنه، بادام و همچنین گونه حرا اشاره کرد.

یاری اضافه کرد: طرح‌ها و پروژه‌های جنگل‌کاری و توسعه فضای سبز به منظور حصول به اهدافی چون صیانت از جنگل‌های جنوب، حفظ ذخایر ژنتیکی، توسعه فضای سبز، توسعه جنگل‌های مانگرو، توسعه زراعت چوب و کاهش اثرات زیانبار باد‌های خشک، اجرا می‌شود.

وی با اشاره به سه دهه انقلاب اسلامی ادامه داد: از جمله شاخص‌ترین طرح‌های جنگلی می‌توان به اجرای پروژه جنگل‌کاری در سطح بیش از 48 هزار هکتار، اجرای پروژه‌ توسعه فضای سبز به مساحتی بیش از یک‌هزار و 568 هکتار و همچنین پروژه بادشکن سبز حاشیه مزارع به طول 8 هزار و 886 کیلومتر همراه با مراقبت و نگهداری در سطح 161 هزار هکتار عنوان کرد.

56 درصد مساحت سیستان و بلوچستان را مراتع تشکیل می‌دهند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان تصریح کرد: حدود 56 درصد از مساحت کل سیستان و بلوچستان یعنی سطحی معادل 10.5 میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی را مراتع به‌ خود اختصاص داده است.

یاری با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان برای دارا بودن ویژگی‌های اقلیمی و توپوگرافی خاص از تنوع گیاهی منحصر به فردی برخوردار است یادآور شد: می‌توان به وجود بالغ بر هزار و 200 گونه گیاهی از جمله 170 گونه با ارزش دارویی و صنعتی اشاره کرد و از لحاظ وسعت، مراتع این استان بیشترین سطح مراتع را در کشور دارا است.

وی افزود: طرح‌های مراتع با اهداف مختلفی چون حفظ خاک و جلوگیری از فرسایش خاک، برقراری تعادل دام و مرتع، حفظ ژنتیک گیاهی، جانوری و اصلاح و احیا مراتع سیستان و بلوچستان اجرا می‌شود.

توزیع یک میلیون و 400 اصله نهال رایگان در سیستان و بلوچستان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان گفت: در حال حاضر بیش از 7.5 میلیون هکتار از مراتع استان ممیزی شده و برای 2 میلیون هکتار هم طرح مرتع‌داری تهیه شده است همچنین مجموع تولید علوفه خشک مراتع سیستان و بلوچستان در شرایط نرمال حدود 700 هزار تن برآورد شده که علوفه 1.3 میلیون واحد را تأمین می‌کنند.

یاری بیان کرد: سیستان و بلوچستان پنج حوزه به نام‌های هیرمند، کویر لوت، ماشکید سراوان، هامون جازموریان و حوزه آبخیز دریای عمان دارد، که بالغ بر 17 میلیون هکتار وسعت آنها است.

وی با اشاره به فعالیت‌هایی که از سال 1370 تاکنون صورت پذیرفته است گفت: فعالیت‌ها و اقدامات آبخیزداری از سال 1370 آغاز و تا پایان سال 1390 عملیات خاکی و سنگی در حجم 36 میلیون و 637 هزار و 459 متر مکعب و استحصال آب در حجم 2385 میلیون مترمکعب انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان اضافه کرد: این دستاوردها ماحصل 110 مورد بند خاکی تراکمی، 3 هزار و 73 مورد بند خاکی غیر تراکمی و 28 هزار و 310 مورد بند سنگی ملاتی و گابیونی است که به همراه 60 هزار و 266 هکتار عملیات بیولوژیک انجام شده است.

یاری خاطرنشان کرد: روند افزایش اعتبارات طی دولت نهم و دهم با رقم 590 هزار میلیون ریال بیش از 2.3 برابر اعتبار 14 سال گذشته است.

وی در این جلسه نوید توزیع یک میلیون و 400 هزار اصله نهال رایگان و افزایش 475 هکتاری سطح جنگل‌های استان را داد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان در ادامه به توفیقات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: مقام نخست و رتبه عالی کشوری در فعالیت‌های بیابانزدایی طی سال‌های 1385،1386،1387،1388،1389،1390، جزو شش استان برتر در اخذ سند به‌ نام دولت جمهوری اسلامی ایران در سال 1389، مقام سوم در اجرای فعالیت‌های آبخیزداری در سال 1385 در سطح کشور و تصویب پروژه منارید با حمایت سازمان ملل متحد از جمله توفیقات این اداره به اهتمام و عنایت خداوند است.

یاری عنوان داشت: طی سه دهه انقلاب اسلامی بیش از 99 درصد عرصه‌‌های منابع طبیعی به‌ نام جمهوری اسلامی ایران سند مالکیت صادر شده و بستر مناسبی برای اجرای طرح‌های عمرانی ملی و عام‌المنفعه فراهم کرده است.

وی در زمینه حفاظت از منابع طبیعی گفت: از مهم‌ترین فعالیت‌های بخش حفاظت در 30 سال گذشته می‌توان به انجام عملیات حفاظت از عرصه‌های منابع ملی، مقابله با افراد سودجو و زمین‌خوار، اجرای پروژه پوشش شبکه بی‌سیم در سطح سیستان و بلوچستان، اجرای کمربند حفاظتی، احداث 13 مورد ساختمان حفاظتی در سطح این استان اشاره کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان با اشاره به اقداماتی که به مناسبت هفته گرامیداشت منابع طبیعی و آبخیزداری در سال 1391 انجام خواهد شد افزود: تعداد یک میلیون و 400 اصله نهال از نوع مثمر و غیر مثمر در اختیار کشاورزان و سازمان‌های دولتی و غیر دولتی در سراسر استان قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/75002/ح40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول