اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

استشمام بوی بهارنارنج در کویر ریگان

خبرگزاری فارس: بوی بهار نارنج مسافران جاده ترانزیتی ریگان ـ چابهار را به سمت خود می‌کشاند و آنها را چند روزی در این شهرستان زیبای تاریخی ماندگار می‌کند.

استشمام بوی بهارنارنج در کویر ریگان

به گزارش خبرگزاری فارس از ریگان، بوی گردهای نخلستان‌های سر به فلک کشیده ریگان همراه با طراوت و بوی درختان بهار نارنج طبیعت کویری را عطرآگین کرده است.

آغاز جنب‌و‌جوش در کویر

این روزها که به فصل بهار و شکفتن درختان نزدیک می‌شویم، کشاورزان ریگانی با کار و تلاش در باغات نخیلات و گرده‌افشانی آنها با شور و هیجانی ویژه سکوت طبیعت را شکسته و جنب‌و‌جوشی خاص در کویر ایجاد کرده‌اند.

بوی گردها از کریشکو و بوی بهار نارنج از مرکبات منحصر‌به‌فرد این شهرستان کویر خشک را عطرآگین کرده و بر زیبایی آن شور ویژه ایجاد کرده است.

کشاورزان ریگانی که نخیلات آنها بلند است به وسیله پرند به بالای درخت رفته و کار گرده‌افشانی را انجام می‌دهند، پرند، این وسیله سنتی برای بالا رفتن از درخت و وسیله نگهداری آنها برای محافظت از جان این کشاورزان است که این خود جلوه‌ای ویژه برای کشاورزان و باغات نخیلات است.

پرند یکی از جلوه‌های ویژه‌ای که در کویر وجود دارد، نخیلات سر به فلک کشیده و کهنسال ریگان در قسمت‌هایی از مناطق شهرستان است که این نخیلات قدمت زیادی دارند.

مقبره شاه خورشید چشم به راه مسافران نوروزی است

شهرستان ریگان از دیرباز به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم که تا قرن هشتم هجری بزرگترین مرکز تجاری جنوب شرق کشور محسوب می‌شده محل تردد و گشت و گذار مردمی بوده و هست که به واسطه کار و یا تفریح به این شهر می‌آیند.

وجود اماکن مختلف اعم از مکان‌های تفریحی مانند بلندترین تپه‌های شنی دنیا و مکان‌های تاریخی مانند مقبره شاه خورشید که مربوط به دختر بهمن ابن اسفندیار است و مکان‌های فرهنگی و صنایع دستی، سوغات و به ویژه مهمان‌نوازی و خونگرمی مردمانش، این شهر را به یکی از جذاب‌ترین شهرهای ایران بدل کرده است.

 

مقبره شاه خورشید ریگان

نخل از دوران هخامنشی تاکنون در باور مردم مبارک است در میان مناطق خرماخیز ایران همیشه نام ریگان و بم در ردیف اول قرار دارد، قابل ذکر است که پاجوش خرما را نخستین بار از ریگان به سایر نقاط خرماخیز کشور ارسال کردند.

کشاورزی در ریگان بیشتر به کشت و پرورش درخت خرما اختصاص دارد که برای آبیاری این نخیلات از قنات‌های پرآب استفاده می‌شود و وجود این قنات‌های پرآب بر کیفیت محصول خرمای این شهرستان افزوده است.

قنات‌های ریگان در انتظار ثبت ملی

مدیر جهاد کشاورزی ریگان به خبرنگار فارس گفت: شهرستان ریگان با توجه به وجود مرکبات منحصر‌به‌فرد در بخش گنبکی به عنوان بهشت شرق استان کرمان معرفی شده است.

موسی جلالی افزود: وجود بیش از 6 هزار هکتار نخلستان انبوه در شهرستان ریگان جلوه‌ای خاص به این منطقه کویری افزوده است به طوری که کشاورزان ریگانی در ایام تعطیلات نوروز مشغول کار کشاورزی در این باغات نخیلات هستند.

وی با توجه به اینکه سالانه بیش از 30 هزار تن محصول خرما از باغات نخیلات این شهرستان برداشت می‌شود، خاطرنشان کرد: به دلیل با کیفیت بودن خرمای این شهرستان ریگان را تبدیل به قطب مهم کشاورزی کرده و این محصول سوغات شهرستان است که در ایام نوروز طرفداران زیادی دارد.

جلالی با اشاره به قنوات پرآب شهرستان ریگان ابراز داشت: وجود بیش از 50 رشته قنات در شهرستان ریگان سبب شده است که محصولات این شهرستان از کیفیت خاصی برخوردار باشند.

وی افزود: تعدادی از این قنوات در حال ثبت ملی هستند که از جمله آنها پرآب‌ترین قنات روستای رستم‌آباد چاه‌ملک است.

مصطفی زینت‌بخش بخشدار گنبکی ریگان بیان کرد: وجود درختان مرکبات در بخش گنبکی ریگان موجب شده بوی بهار نارنج مسافران جاده ترانزیتی ریگان چابهار را به سمت خود بکشاند و چند روزی در این مکان بمانند.

جاروب‌های نخلی را از ریگان بخرید

به گزارش فارس، رایج‌ترین و پراستفاده‌ترین صنایع دستی ریگان جاروب‌هایی است که به وسیله برگ درخت خرما بافته می‌شود، کلاه حصیری آفتابی، زیرانداز حصیری، بادبزن، سبد نان و خورجین خرما از دیگر صنایع دستی ریگان است.

------------------------------

گزارش از موسی ملائیان

------------------------------

انتهای پیام/80014/غ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول