اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی قزوین مطرح کرد

نحوه پیشگیری از حوادث ناشی از چهارشنبه‌ سوری / مواد محترقه قوی‌تری به بازار آمده

خبرگزاری فارس: معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان قزوین گفت: سال‌های گذشته در چهارشنبه سوری با حوادث ناگواری روبه‌رو بودیم که خسارت‌های جبران‌ناپذیری برای خود و دیگران از جمله قطع عضو به وجود می‌آورد.

نحوه پیشگیری از حوادث ناشی از چهارشنبه‌ سوری / مواد محترقه قوی‌تری به بازار آمده

محمدقربان عسگری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار داشت: شب آخرین چهارشنبه سال که در بین مردم به چهارشنبه سوری معروف است، یکی از مراسم‌های قدیمی ایرانیان است.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته با حوادث ناگواری در چهارشنبه‌ سوری روبه‌رو بوده‌ایم، افزود: هر سال مواد محترقه‌ای وارد بازار می‌شود که قدرت انفجار آن‌ها بیشتر از سال گذشته است.

استفاده از خرده شیشه در مواد محترقه

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان قزوین با بیان اینکه مواد محترقه در بسیاری از مواقع برای اینکه قدرت انفجار بیشتری داشته باشد در داخل آن از خرده شیشه استفاده می‌شود، بیان کرد: در زمان انفجار خرده شیشه پرتاب شده و علاوه بر تولید صداهای بسیار گوش‌خراش و آزار دهنده، آسیب‌های جدی به چشم و سایر ارگان‌های بدن وارد می‌کنند.

عسگری ادامه داد: امیدوارم که در آخرین چهارشنبه امسال شاهد حادثه ناگواری نباشیم، ولی در هر صورت باید خود را برای حوادث احتمالی آماده کنیم.

این مسئول تصریح کرد: هر‌گونه بی‌توجهی به نکات ایمنی و سهل‌انگاری در برپایی مراسم چهارشنبه سوری می‌تواند زیان‌های جانی و مالی سنگین و غیر قابل جبرانی را در پی داشته باشد.

خانواده‌ها در پیشگیری از حوادث نقش مهمی را ایفا می‌کنند

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان قزوین با بیان اینکه خانواده‌ها در پیشگیری از حوادث نقش مهمی را ایفا می‌کنند، ابراز داشت: ممکن است موضوع ایمنی و پیشگیری از حوادث مربوط به چهارشنبه ‌سوری، در بدو امر برای گروه سنی نوجوانان زیاد جالب نباشد، چرا که آن‌ها مجبورند مقداری محدودیت در ترقه‌بازی، فشفشه‌بازی و آتش‌بازی خود متحمل شوند، ولی می‌توان با نشان دادن این موضوع که این امر با زندگی آن‌ها مرتبط است، آموزش در این زمینه را برای آن‌ها جالب‌تر می‌کند.

عسگری بیان کرد: ممکن است حادثه برای هر کسی اتفاق بیفتد و در برخی از حوادث افرادی کشته یا به شدت مجروح شوند، اما از بروز اغلب حوادث از جمله حوادث چهارشنبه آخر سال می‌توان جلوگیری کرد.

این مسئول با بیان اینکه کودکان و نوجوانان را باید تشویق کرد تا از حوادث درک خوبی داشته باشند، گفت: باید به آن‌ها آموزش داد که کودکان و نوجوانان در مقابل مواد محترقه، منفجره و آتش‌سوزی آسیب‌پذیر هستند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان قزوین با بیان اینکه والدین در تهیه وسایل آتش‌بازی بی‌خطر فرزندانشان را همراهی کنند، خاطر نشان کرد: کودکان به هیچ عنوان شخصا نباید از مواد آتش‌بازی و محترقه استفاده کنند.

عسگری یادآور شد: از نگهداری مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش‌بازی به خصوص در منزل، زیرزمین محل کار جدا جلوگیری کنید.

این مسئول با بیان اینکه از حمل مواد محترقه و آتش‌گیر و انفجار حتی به مقادیری بسیار کم، در جیب لباس و کیف خودداری کنید، ادامه داد: در صورت نگهداری مواد آتش‌بازی، حتی کم‌خطر حتما آن را در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان قزوین یادآور شد: همیشه در مواقع آتش‌بازی برای اطفا حریق، آب، کپسول اطفا حریق و حتی‌الامکان جعبه کمک‌های اولیه در دسترس باشد.

عسگری با تأکید بر اینکه مواد آتش بازی را به طرف افراد دیگر پرت نکنید، اظهار داشت: هیچگاه مواد آتش بازی را در ظرف شیشه‌ای یا فلزی قرار ندهید، زیرا در صورت انفجار ذرات شیشه یا فلز، به اطراف پرتاب شده و سبب صدمات و خطرات جانی خواهد شد.

این مسئول با بیان اینکه هیچگاه از الکل برای آتش‌گیری مواد استفاده نکنید، بیان کرد: از آتش زدن لاستیک، هیزم، کارتن خالی و امثال آن در واحدهای مسکونی و  معابر، کوچه و خیابان خودداری کنید.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان قزوین اضافه کرد: از پرتاب مواد آتش‌زا مانند فشفشه و موشک بر روی درخت‌ها، بالکن و بام منازل که از عوامل عمده بروز آتش‌سوزی است، جدا خودداری کنید.

عسگری یادآور شد: صاحبان فروشگاه‌های مواد شیمیایی و رنگ‌فروشی‌ها از فروش هرگونه مواد آتش‌زا و مواد شیمیایی به کودکان و نوجوانان خودداری کنند.

این مسئول با بیان اینکه از ریختن مواد سریع‌الاشتغال مانند نفت، بنزین و غیره بر روی مواد آتش‌گیر خودداری کنید، اضافه کرد: از قرار دادن ظروف زیر فشار از جمله کپسول، اسپری، حشره‌کش‌ها و غیره بر روی آتش خودداری کنید.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان قزوین خاطر نشان کرد: مراقب رفتارهای خطرناک و ناهنجار بوده و در صورت لزوم مراتب را به واحدهای گشتی نیروی انتظامی و یا پلیس 110 اطلاع دهید.

عسگری ادامه داد: همچنین شهروندان از برپایی آتش در معابر باریک و در نزدیکی پست‌های برق یا ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز و پارکینگ‌های عمومی پرهیز کنند.

وی با بیان اینکه از برپایی آتش‌های حجیم و غیرقابل مهار خودداری کنید، ابراز داشت: استفاده از مواد آتش بازی هرگز به طور کامل ایمن نیست، حتی در صورتی که مراقبت کامل صورت گیرد.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان قزوین اضافه کرد: حوادث نه تنها ممکن است برای کسانی که از آن استفاده می‌کنند به وجود آید بلکه برای کسانی که این مواد را درست می‌کنند نیز ممکن است اتفاق بیفتد پس از مکان‌هایی که از مواد محترقه در آن استفاده می‌شود، دوری کنید.

قطع عضو، ضایعه ‌جبران ناپذیر است

عسگری عنوان کرد: قطع عضو، ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر است پس با احتیاط و پرهیز از رفتارهای پرخطر زندگی را برای خود و دیگران تلخ نکنید.

این مسئول اظهار داشت: از نگهداری مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش‌بازی دستی توسط فرزندان اکیدا جلوگیری کرده و نظارت بر موضوع را جدی بگیرید.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان قزوین بیان کرد: در هنگام برپایی آتش در داخل یا خارج از ساختمان از دسترسی به کپسول اطفا حریق و جعبه کمک‌های اولیه اطمینان حاصل کنید.

وی افزود: از نگهداری مواد محترقه و وسایل آتش‌بازی حتی وسایل و مواد استاندارد در نزدیکی وسایل حرارتی و برقی خودداری کنید.

عسگری عنوان کرد: نگهداری مواد محترقه غیراستاندارد از قبیل اکلیل و سرنج، زرنیخ و کلرات غیر مجاز و بر خلاف قانون بوده و می‌تواند خسارت جبران‌ناپذیری برای خود و دیگران به همراه داشته باشد.

این مسئول تصریح کرد: با رعایت حقوق شهروندی از پرتاب نارنجک و مواد محترقه به ساختمان‌ها که موجب آسیب رساندن و بدمنظر کردن آن‌ها و سیمای شهر می‌شود، خودداری کنید.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان قزوین در پایان خاطر نشان کرد: در صورت بروز هرگونه حریق و یا حادثه ضمن حفظ خونسردی در اسرع وقت با شماره تلفن 115 مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی و 125 ستاد فرماندهی سازمان آتش‌نشانی تماس گرفته و مراتب را از ذکر نوع حادثه و نشانی دقیق اطلاع دهید.

انتهای پیام/2667/ع30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول