اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

چشم‌انتظاری «شمس» برای مسافران نوروزی/ حلول روح عرفان در دارالصفای خوی

خبرگزاری فارس: هر ساله شاهد ورود دوستداران شمس تبریزی به خوی هستیم، امسال نیز مزار شمس آماده استقبال از دوستدارانش است.

چشم‌انتظاری «شمس» برای مسافران نوروزی/ حلول روح عرفان در دارالصفای خوی

به گزارش خبرگزاری فارس از خوی، از زمانی که قامت تکیده شمس تبریزی از جور اهل کین در دارالصفای خوی آرام گرفت، خیل عظیم مشتاقانش و دوستداران جناب مولانا را در فراقش سوزاند و مولانای کبیر را به سرودن اشعار آتشین در سوگ دوری مرادش واداشت.

در سایه تحقیقات بزرگ مردان عرصه علم و ادب ایران، دکتر محمدامین ریاحی و دکتر محمدعلی موحد و ارائه اسناد و مدارک معتبر و متقن تاریخی و تثبیت مزار شمس تبریزی در خوی، از سال 1386 با برگزاری کنگره‌های بین‌المللی و ملی با حضور مولوی‌شناسان و شمس پژوهان خارجی و داخلی، روح عرفانی و بزرگ شمس تبریزی، عاشقانش را برای زیارت مزارش به خوی می‌کشاند.

ایام تعطیلات نوروزی به سبب تعطیلات و گشت و گذار مردم سبب حضور خیل عظیم مریدانش در شهر مصفای خوی می‌شود.

در این ایام، هر ساله از سوی شهرداری خوی سفره هفت سین در کنار مزار مطهر شمس تبریزی انداخته می‌شود، زائران مقبره شمس تبریزی بعد از زیارت و نثار فاتحه برای روح وی، در فضای عرفانی محل مقبره قرار می‌گیرند.

مزار شمس تبریزی آماده استقبال از مسافران نوروزی است

به گفته کربلای خلیلی شهردار خوی، مزار شمس تبریزی برای مهمانانش آماده سازی می‌شود. وی می‌افزاید: تمام عوامل شهرداری نوروز امسال نیز آماده خدمت رسانی به مهمانان شمس تبریزی و شهرستان دارالصفای خوی هستند.

علی‌اکبر چیت ساز، مسئول روابط عمومی شهرداری خوی، در مصاحبه با خبرنگار فارس در خوی با اشاره به برپایی هر ساله سفره هفت سین نوروزی در کنار مرقد شمس تبریزی، گفت: گل کاری محوطه بارگاه و نظافت آن از برنامه امسال شهرداری خوی است.

وی با اشاره به پیام‌های دیواری نصب شده در محوطه مزار شمس، اضافه نمود: با توجه به اینکه این پیام‌ها چند سال قبل آماده و نصب شده بودند، شهرداری تصمیم گرفت امسال برای عید نوروز پیام‌های دیواری جدیدی را جایگزین این پیام‌ها کند.

چیت‌ساز افزود: همچنین بروشورهای زندگی نامه شمس تبریزی و ویژه‌نامه نوروزی نشریه دارالصفای شهرداری به تیراژ پنج هزار نسخه آماده شده و در مزار این عارف نامی و سایر مناطق گردشگری خوی توزیع می‌شود.

میر سیاوش اسبقی معاون برنامه‌ریزی فرماندار خوی نیز از ایجاد سرویس‌های بهداشتی در محل مقبره شمس تبریزی با همکاری شهرداری و میراث فرهنگی خوی خبر داد و اظهار داشت: طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی برای استقبال از مهمانان نوروزی شمس تبریزی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: اجرای برنامه‌های فرهنگی و راه‌اندازی چادرهای استقبال نوروزی از دیگر برنامه‌های اجرایی در مقبره شمس تبریزی خواهد بود.

شایان توجه است ایران اسلامی مکان بزرگان فرهنگ و عرفان است که مزار و مرقدشان محل توجه و جذب گردشگران بسیاری از داخل و خارج می‌شود.

بدین گونه مقبره شمس تبریزی نیز در زمره این اماکن مطهر بوده و لزوم توجه بیشتر و ساخت بارگاهی در شأن جهانی این ابرمرد عرفان اسلامی هرچه زودتر در دستور مسئولان قرار گیرد.

-----------------------------------

گزارش از: سعید فرجی خویی

-----------------------------------

انتهای پیام/61001/ی30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول