اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر گروه کتاب‌شناسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی:

«کتاب‌شناسی علامه مجلسی» منتشر می‏شود

خبرگزاری فارس: مدیر گروه کتاب‌شناسی بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی گفت: به منظور سهولت دستیابی محققان به منابع مورد نیاز در امر پژوهش، فهرست‌نویسی منابع موجود در کتابخانه‌های سطح کشور را آغاز کرده‎ایم.

«کتاب‌شناسی علامه مجلسی» منتشر می‏شود

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محسن ناجی‌دارابی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این گروه با هدف تهیه و تدوین فهرست کتاب‌های موجود در سطح کشور، برای تقویت توان علمی پژوهشگران در سال 1377 شروع به کار کرد.

وی تدوین فهرست آثار، رویت منابع در کتابخانه‌های مرجع سطح کشور از جمله کتابخانه آستان قدس رضوی و کتابخانه ملی را از اهم عملکرد این گروه بیان کرد.

وی تصریح کرد: عمده‌ترین فعالیت این کارگروه، تدوین و انتشار دوره‌ 12 جلدی «فهرست کتاب‌های فارسی شده‌ چاپی از آغاز صنعت چاپ تا سال 1383» با 60 هزار منبع است که در دو جلد پایانی به نمایه‌های مولفان و مترجمان و آثار اشاره شده است.

ناجی دارابی اظهار داشت: بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، به منظور سهولت بهره‌مندی محققان در استفاده از «فهرست کتاب‌های فارسی شده چاپی»، نسخه نرم‌افزاری آن را نیز در دست طراحی دارد.

مدیرگروه کتاب‌شناسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی طرح کتاب‌شناسی رجال شیعه که دارای آثار متعدد و تاثیرگذار بر مکتب شیعه است را از فعالیت‌های در دست اقدام معرفی کرد و گفت: تاکنون آثار بزرگانی مانند «شیخ بهایی» که تألیفاتشان کمک شایانی به امر تحقیق در مکتب شیعه کرده، معرفی شده است.

وی با بیان اینکه تعداد آثار شیخ بهائی 7 هزار و 500 نسخه است، ادامه داد: در این راستا تاکنون 103 اثر علمی شیخ بهایی در زمینه‌هایی چون فقه، تفسیر، حدیث، رجال، نجوم، درایه، ریاضی، حساب و ... تحت عنوان «کتاب‌شناسی شیخ بهایی» شناسایی شده که به ترتیب اولویت تاریخ چاپ و ارزش ترجمه فهرست شده و در حال انجام است.

ناجی با اشاره به تهیه «کتاب‌شناسی فیض کاشانی» گفت: از کتاب‌شناسی رجال شیعه، تاکنون «کتاب‌شناسی فیض کاشانی» در هزار و 500 نسخه توسط بنیاد پژوهش‌های اسلامی منتشر شده که در آن 113 اثر از وی و 40 اثر منسوب به او شناسایی، تحلیل و بررسی و نسخه‌های خطی و چاپی آن با توجه به میزان اهمیت معرفی شده است.

مدیر گروه کتاب‌شناسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی نسخه‌های خطی را به عنوان میراث فرهنگی گذشتگان که حاوی اطلاعات وسیعی در حوزه‌های مختلف علوم بوده دانست و تصریح کرد: توجه محتوایی به این مجموعه‌ها از اهم وظایف کتابداران و محققان است و برای این منظور طرحی برای فهرست کتاب‌های خطی نیز ارائه شده است.

وی، افزود: این گروه در حال حاضر، «کتاب‌شناسی علامه مجلسی» و بخش دوم «فهرست کتاب‌های فارسی‌شده چاپی» از سال 83 تا سال 90 را در دستور کار خود قرار داده است.

 انتهای پیام/70005/خ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول