اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

دوخت بزرگ‏ترین چاروق جهان در زنجان/ چاروق زنجان زینت پای بانوان

خبرگزاری فارس: امروز چاروق‏های زینتی و سنتی استان زنجان از شهرت بسیار بالایی برخوردار است.

دوخت بزرگ‏ترین چاروق جهان در زنجان/ چاروق زنجان زینت پای بانوان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، چاروق‎‌دوزی یکی از صنایع‌دستی بومی استان زنجان است که دست‎های ظریف هنرمندان زنجانی در تولید آن مهارت ویژه‎ای دارند.

این محصول با استفاده از چرم گاو و نخ‌های ابریشمی رنگارنگ و در انواع مختلف (طرح توری و پرده‎بند) دوخته می‌شود.

چاروقی که هم‌اکنون در زنجان عرضه می‌شود، به صورت یک صنعت دستی ظریف و تزئینی کاربرد داشته و با چاروق‌های قدیمی متفاوت است.

*زینتی بودن چاروق زنجان

چاروق کنونی زنجان فرم و شکل ویژه و ظریفی داشته و حالت زینتی دارد به گونه‏ای که بیشتر برای راه رفتن روی قالی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

این نوع چاروق بیشتر به شکل نعلین و به صورت پاشنه‌دار دوخته شده و فقط کف آن از چرم بوده و رویه آن از نخ‌های ابریشم و گلابتون به رنگ‌های مختلف بافته و تزئین می‌شود.

از استادان معروف چاروق‌دوز شهر زنجان می‏توان به استاد اصغر خطیبی اشاره کرد که برای نخستین بار اقدام به پاشنه‌گذاری برای چاروق کرده است.

*هنرشناسان شیفته چاروق زنجان

ارزش فرهنگی و هنری این صنعت اصیل، هنرشناسان داخلی و خارجی را شیفته نقوش انتزاعی خود کرده و قدمت آن به دوره ساسانی و اوج تزئینات آن به دوره صفوی می‎رسد.

وجود محله بزرگ دباغ‏ها در شهر زنجان حکایت از رونق صنعت کفاشی در دوران مختلف در این شهر دارد.

چاروق‏های تولید شده در شهر زنجان زنانه بوده و معمولاً برای راه رفتن روی قالی و اتاق‏های مفروش دوخته می‌شود.

بزرگ‌ترین چاروق دنیا توسط مرد علی حیدری چاروق‌دوز زنجانی دوخته شد و شاید با دوخت این چاروق بود که این هنر دستی زنجان دوباره زنده شد.

طول این اثر ماندگار یک متر و عرض آن 40 سانتی‎متر است که از چرم گاو هلندی تهیه شده است.

*تولید بزرگ‏ترین چاروق جهان در زنجان

بر روی بزرگ‏ترین چاروق دنیا گنبد سلطانیه در شب، گنبد کاووس، ورودی رختشوی‌خانه زنجان، سی و سه پل، برج آزادی، پل میر بها‎ءالدین زنجان، مقبره خیام، مقبرة‏الشعرای تبریز و مقبره بابا طاهر و کورش کبیر (پاسارگاد) با نخ و سوزن دوخته شده است.

این چاروق که در حال حاضر در موزه صنایع‌دستی (بنای دارایی) زنجان خودنمایی می‏کند بیانگر مهارت و استعداد هنرمندان استان زنجان در رشته‏های مختلف صنایع‌دستی است.

*اطلاع‌رسانی در زمینه صنایع‌دستی

اطلاع‌رسانی و آگاهی دادن در زمینه صنایع‌دستی‏های مختلف استان زنجان به ویژه چاروق به عنوان یک صنایع‌دستی زینتی و سنتی ویژه بانوان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

امروزه استقبال مردم و به ویژه گردشگران و مسافران ورودی به شهر زنجان از صنایع‌دستی و هنرهای سنتی این شهر از مهمترین اهداف مسئولان در برنامه‌ریزی‌ها است.

*معرفی صنایع‌دستی شهر زنجان

نصب المان‏های مختلف صنایع‌دستی از جمله قندشکن و چاروق در سطح شهر یکی از بهترین روش‏های تبلیغ و معرفی محصولات صنایع‌دستی زنجان محسوب می‏شود.

رونق بازار محصولات صنایع‌دستی سبب رضایت‌مندی صنعتگران این رشته‏ها و امنیت شغلی آن‌ها می‏شود.

بیمه و دریافت تسهیلات بانکی هنرمندان صنایع‌دستی از دیگر مشکلات آن‌ها است که باید در این زمینه مسئولان نیز راهکاری بیندیشند.

*هنرمندان صنایع‌دستی هنرآفرین هستند

گفتنی است، هنرمندان و صنعتگران رشته‏های مختلف صنایع‌دستی از جمله چاروق‌دوزی اقدام به آفریدن هنرهای مختلفی در قالب دست‌ساخته‏های خود کرده‏اند که از جایگاه بالایی برخوردار است.

==============

گزارش از فاطمه حیدری

انتهای پیام/73006/ر40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول