اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امسال

700 هنرمند صنایع دستی در چهارمحال و بختیاری بیمه شدند

خبرگزاری فارس: سرپرست معاونت صنایع دستی اداره ‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری از بیمه شدن 700 هنرمند صنایع دستی استان در سال جاری خبر داد.

700 هنرمند صنایع دستی در چهارمحال و بختیاری بیمه شدند

مهرداد رئیسی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد اظهار کرد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون افزون بر 700 هنرمند در استان بیمه شدند و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال این تعداد هنرمند بیمه شده به یک هزار نفر برسند.

وی افزود: این تعداد هنرمند بیمه شده بیشتر در رشته‎های بافت‌های داری نظیر گلیم، جاجیم، وریس‌بافی، چوقا، البسه محلی، قلم‌زنی، گیوه‌دوزی، معرق و مشبک در شهرستان‌های 9گانه استان مشغول به فعالیت هستند.

رئیسی ادامه داد: هنرمندانی که کارت شناسایی از این اداره کل و کارت مهارت از سازمان فنی و حرفه‌ای دریافت کرده باشند و همچنین در یکی از رشته‌های شناسه‌دار صنایع دستی این استان فعال باشند واجد شرایط برای برخورداری از قانون بیمه تامین اجتماعی هستند.

سرپرست معاونت صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: بر اساس قانون 80 درصد پول هنرمندان بیمه شده را دولت و 20 درصد باقی مانده را نیز خود صنعتگر باید بپردازد.

وی کاربردی کردن صنایع ‌دستی بومی و قدیمی به ‌عنوان یک سبد خانوار را از مهم‌ترین اهداف اجرایی حوزه صنایع‌ دستی این اداره‌ کل برشمرد و گفت: تلفیقی کردن صنایع‌ دستی قدیم به جدید با حفظ هویت و اصالت، ایجاد پیوند بین صنایع‌دستی با دانشگاه هنر، ارائه آموزش‌های لازم در راستای ایجاد اشتغال و درآمدزایی از دیگر اهداف به‌ شمار می‎رود.

رئیسی از فعالیت 26 رشته هنری در استان خبر داد و افزود: گلیم‌بافی، مینیاتورسازی، سرمه‌دوزی، خیاطی لباس مردانه و زنانه بختیاری، طراح نقشه فرش، کیف‌دوزی، معرق‌کاری، قلم‌زنی، سازنده تار، سفالگری و خاتم‌کاری از جمله زمینه‌های فعالیت این هنرمندان است.

وی با بیان اینکه از بخش صنایع دستی با توجه به قابلیت‌هایش حمایت لازم انجام می‌شود، تصریح کرد: بی‎شک رشته‌های بومی ریشه در فرهنگ غنی هر قوم و به‌ طور اخص استان دارد و پرداختن به آنان در اصل اشاعه یکی از عناصر مهم فرهنگی است.

انتهای پیام/68005/ز20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول